آغاز طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم در سراسر کشور
کد خبر: 4181742
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
در قالب طرح «مستورا» عملیاتی می‌شود

آغاز طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم در سراسر کشور

طرح حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مَستورا» با اهدافی چون گفتمان‌سازی موضوعات روز جامعه و ترویج حفظ موضوعی قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی اجرا می‌شود و امروز طی نشست خبری، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری و رونمایی از کتاب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا»، صبح امروز شنبه، ۲۷ آبان ماه با حضور حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

طرح حفظ موضوعی قرآن کریم یکی از شاخص‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم است که با اهداف گفتمان‌سازی و افزایش حفاظ در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

در طرح حفظ موضوعی قرآن که منبع آموزشی آن کتاب مستورا است، آیات کاربردی با مقتضیات روز جامعه را داوطلبان و علاقه‌مندان، حفظ خواهند کرد و در پایان دوره در صورت دریافت امتیاز لازم گواهینامه به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

مخاطبان این طرح دانش‌آموزان مقطع متوسطه، عموم بزرگسالان به ویژه کنشگران فرهنگی، قرآنی و حافظان قرآن کریم هستند.


بیشتر ببینید؛

گزارش تصویری نشست خبری طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم «مستورا»


به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری رونمایی از کتاب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مَستورا» طی سخنانی اظهار کرد: برداشت مبتنی بر نگرش‌سنجی‌ها، افکارسنجی‌ها و مشاهدات متعدد افراد اهل دقت از مواجه‌های اجتماعی‌شان این است که بخش خوبی از مردم و جامعه ما من‌جمله جوانان، غصه و حسرتی به دل دارند و آن این است که ما از معارف، حقایق و نور قرآن کم‌بهره هستیم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در این طرح بخش خوبی از جامعه، آیات را می‌شنوند و به همراه آن‌ تدبر، تأمل و تفسیر می‌کنند و برخی هم حافظ این آیات الهی می‌شوند. لذا این یک طلیعه خوب برای ارزیابی عملکرد خودمان هم محسوب می‌شود و قطعاً رسانه در اینجا سهم و نقش دارد.(متن کامل سخنان حجت‌الاسلام قمی)

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی ضمن تبریک به سازمان تبلیغات اسلامی جهت راه‌اندازی این طرح گفت: طرح مهم مستورا با هدف درگیر کردن مردم با مفاهیم قرآن است. البته اگر بخواهیم آن را در معنای گسترده‌تر ببینیم، همان سبک زندگی قرآنی است، به این معنی که انطباق زندگی خود، اجتماع و کشور را براساس آنچه که رضایتمندی خداست و در قرآن ابراز شده است، قرار دهیم.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور گفت: باید مفاهیم مهم قرآنی را کشف کنیم و در منظر نظر اندیشمندان قرار دهیم و بعد با انتخاب درست به شکل سبد و بسته آموزشی به زندگی مردم انتقال دهیم. در این حوزه حلقه‌های قرآنی باید این مسیر را انتخاب کنند و در این مسیر پیش بروند؛ لذا طرح مستورا بسیار خوب و جذاب است و مسابقه‌ای هم که برای آن تعریف شده انگیزه‌بخش است.(متن کامل سخنان حجت‌الاسلام خاموشی)

همچنین حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این نشست با بیان اینکه در سند تحول این سازمان و تشکیل ستاد راهبری تدبر در قرآن مباحثی، چون تدبر در قرآن کریم و گفتمان‌سازی براساس مفاهیم قرآنی، به مأموریت‌های سازمان اضافه شد، اظهار کرد: در این مسیر نظم سوره‌ها و جریان تدبر، تفسیر مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری چندین‌بار بر این دغدغه تاکید داشته‌اند که مفاهیم پایه‌ای قرآن کریم باید با آیات مرتبط با آن ورد زبان‌ها شود، این حرکت ذیل این گفتمان‌سازی مطرح می‌شود که ما بتوانیم در افق چندساله، چند صد آیه قرآنی را که مفاهیم پایه‌ای قرآن است به مردم منتقل کرده، تبدیل به گفتمان کنیم و مردم با آن انس بگیرند و در قله آن، ترویج حفظ موضوعی هم صورت گیرد.

وی افزود: در گام اول با یک کار عالمانه سعی کردیم نظر اساتید و بزرگان این عرصه را دریافت کنیم و لذا حدود ۱۵۰ آیه را جدا کردیم که منظومه‌ای از منظومه‌های خوب قرآنی انتخاب شد. گام اول این طرح را در قالب ۱۲ آیه انتخاب کردیم که به موضوع عفاف و حجاب و خانواده در قالب پویش مستورا مطرح می‌شود. گام دوم که شروع اصلی این اتفاق را رقم خواهد زد در ماه مبارک رمضان با انتخاب ۳۰ آیه است که روزانه یک آیه مورد تمرکز قرار خواهد گرفت که هم فرایند حفظ و هم انس آن پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: تلاش می‌کنیم با همه ابزارهای رسانه‌ای در قالب‌های مختلف مسابقه‌ای و ... این حرکت را جلو ببریم و در پایان هر مرحله، آزمون تجمیعی را پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توانیم با بررسی گام اول ادامه این طرح را در گام بعدی پیش‌بینی و عملیاتی کنیم.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم نیز با بیان اینکه بحث حفظ موضوعی قرآن کریم در سازمان دارالقرآن از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: هم حفظ موضوعی و هم حفظ ترتیبی قرآن را با رویکرد تدبرمحور و نتیجه‌گرا دنبال می‌کنیم. حفظ موضوعی در چند گام تعریف شده است که طی آن ۱۴ آیه و ۱۲ فراز انتخاب شده است که حول محور عفاف و حجاب است. گام دوم این طرح برای ماه مبارک رمضان است که با انتخاب ۳۰ فراز برای ۳۰ روز ماه مبارک رمضان تعریف شده است. گام‌های بعدی هم در حال تدوین است که به زودی اعلام خواهد شد.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم تصریح کرد:‌ در مورد حفظ کوتاه‌مدت طرح مستورا، دو کتاب و کتابچه تهیه شده است که یک کتاب رویکرد تبیینی دارد و برای هر آیه تبیین آیات را داریم. کتابچه‌ای هم برای حفظ موضوعی تدوین شده است که در هر دو کتاب و کتابچه رمزینه‌هایی وجود دارد که فیلم‌های آموزشی در آن‌ها بارگذاری شده است. در این حوزه ما برای فعالیت‌ها سه نوع اقدام را پیش‌بینی کرده‌ایم که اقدام اول کلاس‌های حضوری است.

بحرالعلوم گفت: فرایند دوم بحث آموزش‌های غیر حضوری است که شامل آموزش به صورت مجازی در قالب فیلم است. این فیلم‌ها در موضوع و آیه برای همگان واحد در نظر گرفته‌ شده است. اما تبیین‌ها در سه سطح متوسط، عموم و سطح سوم کنشگران شامل معلمان، طلاب و جامعه قرآنی و اقشار خاص است. در شبکه شاد نیز بیشتر روی بحث دانش‌آموزان نظر داشتیم و این فیلم‌ها روزانه همراه با مسابقه منتشر می‌شود.

وی گفت: موضوع سوم بحث مسابقه است و در همه شبکه‌های تلویزیون در دو سطح روزانه و کلی برگزار می‌شود. در گام نخست، آیات عفاف و حجاب خانواده مد نظر قرار دارد و از بین ۱۴ آیه قرآن که درباره پوشش و عفاف و حجاب است، ۱۲ فراز در طی ۱۲ روز انتخاب شده است و دانش‌آموزان می‌توانند در شبکه شاد، محتوای تصویری و متنی را در کانال مستورا ملاحظه و در پایان هر روز در مسابقه مربوطه شرکت کنند. در پایان هر روز و در پایان فرایند به افراد به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

بحرالعلوم بیان کرد: در قالب پیامکی که به زودی ارسال خواهد شد و نیز در شبکه‌های اجتماعی، عموم به طرح دعوت خواهند شد. در راستای این بحث از همکاری دستگا‌ه‌های مختلف مردمی و حاکمیتی استفاده کردیم که شامل وزارت آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، هیئت اندیشه‌ورز بانوان، جلسات مردمی، بنیاد هدایت به عنوان شبکه‌های مساجد، دارالقرآن بسیج، حوزه علمیه خواهران و نهاد‌های دیگر ازجمله سازمان اوقاف و امور خیریه است.

در بخش دیگری از این مراسم محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشورمان به اهمیت حفظ موضوعی قرآن به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: خواسته مقام معظم رهبری در این حوزه آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. باید در این کار همه بسیج شویم و حتی از رئیس‌جمهور درخواست کنیم تا حضور خود را در این طرح اعلام کند.

پایان‌بخش این نشست رونمایی از کتب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم «مستورا» با حضور میهمانان این برنامه بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، این نشست حاشیه جالب توجهی هم داشت و آن این بود که قبل از تلاوت ابتدایی محمد کاکاوند، قاری ممتاز کشورمان، که آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اعراف را قرائت کرد، حجت‌الاسلام حمید محمودخانی، دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن، توضیحاتی کوتاه درباره این آیات داد و به نکاتی در خصوص این آیات اشاره کرد. نکته دیگر این نشست شروع شدن به وقت آن بود که معمولاً این اتفاق در سایر نشست‌های خبری کمتر دیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha