تجمع علمای مسلمان در مسجد فاتح استانبول ‌برگزار شد
کد خبر: 4181172
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
با حضور هيئت نمايندگان تقریبی ایران

تجمع علمای مسلمان در مسجد فاتح استانبول ‌برگزار شد

جمعی از نمایندگان کشورهای مختلف عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، اتحاد العلما، کاروان امید و عاشقان پیامبر(ص) و نمايندگان مجمع جهانى تقريب مذاهب در گرامیداشت شهدای غزه در مسجد فاتح استانبول نماز میت غیابی اقامه کردند.

به گزارش ایکنا از استانبول؛ جمعی از نمایندگان کشورهای مختلف عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، اتحاد العلما، کاروان امید و عاشقان پیامبر(ص) و نمايندگان مجمع جهانى تقريب مذاهب ایران متشكل از آقايان مولوى اسحاق مدنى، حجت‌الاسلام و المسلمين محمد حسن مهدوى مهر و عباس خامه‌يار، پس از اقامه نماز جمعه در مسجد فاتح استانبول، برای شهدای غزه نماز میت غیابی به امامت  علی محی‌الدین قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه اقامه کردند.

پس از اقامه نماز میت و تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید توسط رجب یاسان، مؤذن مسجد فاتح، علی محی‌الدین القره داغی ضمن قرائت متن بیانیه مطبوعاتی، اظهار کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی، هیچکس حق ندارد حماس را که از خاک خود دفاع می‌کند، گروه تروریستی بخواند و کمک به مردم غزه واجب است. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد قلب همه ما را جریحه‌دار کرده است. با این حال، تصویر پیرمردی که جسد نوه‌هایش را در آغوش گرفته و می‌گفت: ای رسول خدا! امتت دست از رسالت تو برداشته‌اند، من از امتت به تو شکایت می‌کنم، از هر تصویر دیگری دردناک‌تر بود.
وی در ادامه افزود: در این مرحله ما با نسل‌کشی مواجه هستیم. می‌خواهند مردم غزه را بالکل نابود کنند. آنها فقط هوایی حمله نمی‌کنند، فقط کودکان را نمی‌کشند. آنها می خواهند بازماندگان را از خانه‌هایشان بیرون کرده و آنها را گرسنه و تشنه رها کنند. این اتفاقات به ما نشان می‌دهد که حقوق نظام بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. ما به خوبی متوجه استانداردهای دوگانه کشورهای غربی حامی رژیم اشغالگر هستیم. اما آنچه بیش از پیش آزاردهنده است این است که کشورهای اسلامی در این خصوص کاری انجام نمی‌دهند. آنها دست کم می‌توانند مانع عبور هواپیماهای صهیونیستی در حریم هوایی خود شوند، می‌توانند جریان نفت و گاز را متوقف کنند. آنچه ناراحت کننده است این که می‌توانند کاری بکنند اما نمی‌کنند. ما هرگز در برابر این قبیل اتفاقات نتوانسته‌ایم سکوت کنیم.
دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان تأکید کرد: امروز می‌خواهیم صدایمان را به گوش جهانیان برسانیم و اعلام کنیم که در کنار برادران و خواهران خود در غزه هستیم و می‌گوییم که کمک به آنها واجب است. امروز می‌خواهیم این پیام را از مسجد فاتح، نماد فتح استانبول به تمام جهان فریاد بزنیم. مقاومت و مبارزه با متجاوزان در هر نقطه از جهان در حقوق بین‌الملل و در تمام متون دینی حق است. بر این اساس می‌گوییم جنبش حماس در فلسطین یک گروه مقاومت است که از سرزمین خود دفاع می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل است که هیچ کس نمی‌تواند حماس را تروریسم خطاب کند، از این رو هرگونه کمک به خواهران و برادرانمان در غزه واجب است. تکلیفی که بر دوش هرکسی است بسته به موقعیت و قدرت او متفاوت است. تکلیفی که بر دوش دولت است با تکلیف افراد جامعه متفاوت است. دولت‌ها ارتش دارند و مسئولیت آنها بیشتر است. هدف ما این است که هر آنچه را که خواهران و برادرانمان در غزه نیاز دارند، فراهم کنیم. چگونه می‌توانیم در خانه و کشور خود به راحتی زندگی کنیم در حالی که خواهران و برادرانمان در غزه حتی آب و غذا و پوشاک ندارند؟ 

قره الداغی با برشمردن برخی از خواسته‌های خود از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی گفت: اول از همه، ما انتظار داریم که این کنفرانس‌ها تصمیم بگیرند که حملات به غزه در اسرع وقت پایان یابد. ثانیا صهیونیست‌ها از همه فرصت‌هایی مانند نفت و گاز که کشورهای اسلامی دارند محروم شوند و روابط در این راستا قطع شود. ثالثا، از تمامی رهبران سیاسی شرکت کننده در این اجلاس درخواست می‌کنیم که فورا کلیه روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. همه شرکت‌ها و کشورهایی که با صهیونیسم همکاری و حمایت می‌کنند باید تحریم شوند. ما می‌خواهیم که آوارگی اجباری مردم غزه متوقف شده و خواستار باز شدن هرچه سریعتر گذرگاه مرزی رفح هستیم. همه سازمان‌های رسانه‌ای نیز باید بیشتر در مورد قتل عام مهاجمان افشاگری کنند.

مولوی اسحاق مدنی، رئيس شورايعالى مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران  طى سخنانی گفت: حماس از حق مشروع مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کند. هفتاد سال است رژیم غاصب صهیونیستی مردم مظلوم فلسطین را می‌کشد بیش از 700 شهر وروستا را با خاک یکسان کرده ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده است. حق مشروع حماس است تا از مردم و کشورش دفاع کند و در مقابل ظلم ایستادگی و مقاومت نماید.

وی از تمام کشورهای اسلامی خواست تا در مقابل ظلم رژیم اشغالگر صهیونیستی بایستند و از حقوق مردم مظلوم فلسطین دفاع کنند.
وى ادامه داد: فلسطين مركز اسلام و محل معراج پيامبر بوده و جايگاه ویژه‌اى در  ميان مسلمانان دارد. اگر امروز از حقوقمان در فلسطين دفاع نكنيم، فردا بايستى در مكه و مدينه و ساير كشورهاى اسلامى دفاع كنيم.
سراج الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: ای مسلمانان جهان! امروز دشمن ما معلوم است. آن دشمن صهیونیست‌هایی هستند که کودکان و سالمندان ما را قتل عام می‌کنند و به روش خود در پی تحقق آرزوی «اسرائیل بزرگ‌تر» هستند. امروز کسانی که سعی می‌کنند قبله اول ما بیت‌المقدس را قبله خودشان کنند دشمن ما هستند.
 من از طرف ملت پاکستان به شما قول می‌دهم. 250 میلیون نفر از مردم پاکستان آماده شهادت در این راه هستند. نشست سازمان همکاری اسلامی درباره بیت‌المقدس امروز آغاز می‌شود. امروز تصمیم خود را علیه کشتار غزه بگیرید. اگر شما طرف غزه نیستید یعنی اینکه طرف آمریکا هستید. اگر امروز به نمایندگی از 2 میلیارد مسلمان از غزه دفاع نکنید، یعنی اینکه به تماشای آنچه در حال رخ دادن است ادامه خواهید داد؟ اگر امروز 58 کشور مسلمان و 78 سازمان مختلف یک سطل آب بریزند، می‌توانند صهیونیست‌ها را غرق کنند. تاکنون شاید هزاران تصمیم از سوی سازمان ملل در مورد بیت‌المقدس و فلسطین گرفته شده است. با این حال، این وضعیت با تصمیمات اتخاذ شده قابل بهبود نیست. راه انجام این کار راهی است که فاتح سلطان محمد انتخاب کرد. ما شاهد نابودی دو ابرقدرت در افغانستان اینگونه بودیم. ما نمی‌خواهیم بار دیگر شاهد نابودی بغداد، غرناطه و خلافت باشیم. اگر غزه را اینگونه ترک کنیم، این اتفاق خواهد افتاد.
از سويى ديگر  كنفرانس علماى جهان اسلام با عنوان «همبستگی ما با غزه ، یک وظیفه و یک ضرورت» با حضور  اعضاى اتحاديه علماى اسلام و هيئت ايرانى در محل هتل «دوسِر دوس» استانبول، ادامه یافت و پیرامون چگونگی کمک‌رسانی و حمایت همه جانبه از مردم مظلوم غزه بحث و گفت‌وگو و تصمیماتی در این مورد گرفته شد.
در این اجلاس عباس خامه‌یار، نماینده اعزامی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب، طی سخنانی ضمن محکومیت جنایت صهیونیست‌ها و لزوم حمایت همه جانبه از مردم غزه اظهار داشت: باید تدبیری به خرج داد تا دولت‌های همجوار غزه مرزهایشان را باز کنند تا کمک‌های مردمی ملت‌های جهان به  غزه برسد.

وی با تشریح اقدامات حمایتگرانه کشورمان، افزود: کمک‌های مردم شهرها و مناطق گوناگون ایرانیان، انباشته شده و بایستی به غزه برسد.
خامه‌یار همچنین پیشنهاد داد تا صندوقی با اشراف و مدیریت علمای جهان اسلام ایجاد و‌ کمکهای نقدی و داوطلبانه کارمندان و کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات دولتی سایر کشورها در آن واریز و به فلسطینی‌های آسیب دیده فورا‌‌، ارسال شود.

تجمع علمای مسلمان در مسجد فاتح استانبول ‌برگزار شد

 

تجمع علمای مسلمان در مسجد فاتح استانبول ‌برگزار شد

تجمع علمای مسلمان در مسجد فاتح استانبول ‌برگزار شد

انتهای پیام
captcha