25 وقف جدید در لرستان ثبت شد
کد خبر: 4180006
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
از ابتدای امسال

25 وقف جدید در لرستان ثبت شد

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان از ثبت 25 وقف جدید در استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و خواستار فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت اجاره‌بها از سوی مستأجران موقوفات و اراضی کشاورزی وقفی و همچنین ترویج فرهنگ وقف در استان شد.

حجت الاسلام محمدجواد عباس زاده معاون فرهنگی اوقاف لرستانحجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از ثبت 25 وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد و گفت: سهمیه امسال اوقاف و امور خیریه لرستان ثبت 50 وقف جدید است که از ابتدای امسال تاکنون 25 مورد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه برخی از موقوفات در لرستان وجود دارد که بیش از 700 سال قدمت دارند، افزود: یکی از قدیمی‌ترین موقوفه‌‌‌های لرستان را در شهرستان ازنا داریم که به نام موقوفه سیدنظام‌الدین احمد مدنی است و در سال 598 هجری قمری یعنی بیش از 700 سال قبل و در دوره ایلخانی وقف شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه این موقوفه شامل 1350 هکتار زمین کشاورزی است که به‌صورت اجاره در دست روستائیان و اهالی این روستا قرار دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از قدیمی‎ترین موقوفات در لرستان موقوفه تاجر کاشانی در روستای دربند این شهرستان است که تمام درآمد آن بنا بر نیت واقف در زمینه روضه اهل‌‌ بیت(ع)، ساخت‌وساز اماکن دینی و چراغانی حرم امام علی(ع) هزینه می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه این موقوفه شامل اراضی کشاورزی و زراعی روستاهای محمودآباد، دربند و کرچیان است، اظهار کرد: کل املاک واقع در این منطقه 10 سهم است که هشت و نیم سهم آن وقف تاجر کاشانی است و این موقوفه در سال 1299 هجری شمسی وقف شده است.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه درآمد موقوفه‌ها مذکور براساس نیات واقفان در بخش‌های مختلف هزینه می‎شوند، ادامه داد: یکی دیگر از وقف‎های مهم در لرستان که قدمت زیادی دارد می‎توان به درب‌گنبد اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان با یادآوری اینکه موقوفه درب‌گنبد شش دانگ شهر و زمین‌های کشاورزی واقع در درب‎گنبد را شامل می‎شود و قدمت آن به بیش از چند صد سال قبل برمی‎گردد، افزود: املاک شهر درب‌گنبد امامزاده محمد(ع) اعم‌ از مسکونی، تجاری و کشاورزی وقفی است یک مشکلی که اوقاف استان با آن مواجه است، این است که مالکان ساختمان‌ها و اراضی کشاورزی که در واقع مستأجران این موقوفه محسوب می‎شوند حاضر به پرداخت اجاره‌بها نیستند که می‎طلبد در خصوص اهمیت پرداخت اجاره‌بها از سوی مستأجران موقوفات فرهنگ‌سازی شود.

وی با بیان اینکه وقف مصداق عدم دل‌بستگی به دنیا و زیبایی‌های آن است، گفت: در احادیث و روایات وقف را ثروت اخروی برای مؤمن معرفی کرده‌اند، چراکه خریدار وقف، خداوند متعال است که پاداش این اقدام حسنه را هم در دنیا و هم در آخرت به مؤمنان می‌دهد. در استان لرستان موقوفات وقفی براساس نیات واقفان هزینه می‎شود و خوشبختانه در طول تاریخ واقفان خیراندیش و نیک‌نامی را در استان داشته‌ایم که امید است زمینه معرفی این واقفان و یادکرد آنان از سوی رسانه‌ها انجام شود.

انتهای پیام
captcha