ایجاد فضای جذاب آموزشی هنر مدیران مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 4178912
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

ایجاد فضای جذاب آموزشی هنر مدیران مؤسسات قرآنی است

مدیر مهد قرآن «رهروان ولایت» با بیان اینکه کلاس‌های آموزش قرآن در دهه‌های قبل با حضور طیف گسترده‌تری برگزار می‌شد، گفت: ممکن است آموزش در حوزه قرائت و حفظ برای تمامی دانش‌آموزان جذابیت نداشته باشد و این هنر ما است تا این فضا را جذاب کرده و انگیزه‌ را برای حضور در کلاس‌ها افزایش دهیم.

مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن رهروان ولایت اراک

مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن «رهروان ولایت» اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت فعالیت در حوزه‌های مختلف قرآنی را متذکر شد و در پاسخ به این سؤال که جای چه نوع فعالیتی در استان خالی است که باید بیشتر پرداخته شود، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون خوشبختانه فعالیت‌های خوبی در حوزه قرآن صورت گرفته است و نمونه بارز آن را می‌توان در تربیت قاریان و حافظان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه ورود به حوزه‌های هنری در بخش‌ها و رشته‌های مختلف، رسانه، فیلم‌سازی و تولید انیمیشن، رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی از دیگر اتفاقات مبارک در این حوزه است، ادامه داد: با وجود اینکه در این 45 سال اخیر شاهد رویدادها و اتفاقات مهم قرآنی هستیم، اما در هر رشته و بخشی که وارد شده‌ایم جا برای انجام کارهای بهتر و قوی‌تر وجود دارد.

سعیدی حضور قوی در بخش‌های مختلف قرآنی را در ایجاد فضای بهتر برای انجام فعالیت‌های قرآنی مؤثر دانست و اضافه کرد: کلاس‌های آموزش قرآن در دهه‌های قبل با حضور طیف گسترده‌تری از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد و این امر در سال‌های اخیر با ریزش مواجه شده است. ممکن است آموزش در حوزه قرائت و حفظ برای تمامی دانش‌آموزان جذابیت نداشته باشد و این هنر ما است تا این فضا را جذاب کرده و انگیزه‌ها جهت حضور در کلاس‌های آموزشی را افزایش دهیم.

فعالیت‌های قرآنی به جایگاه واقعی خود نرسیده است

وی ضرورت تقویت دوره‌های آموزشی در رشته‌های مفاهیم متناسب با ذائقه و سلیقه نوجوانان را مورد توجه قرار داد و افزود: ما باید برای تمام نوجوانان با هر علاقه و دیدگاهی برنامه داشته باشیم. درست است که به برکت انقلاب توفیقات بسیار حاصل شده است، اما در هیچ حوزه‌ای به درجه ایده‌آل نرسیده‌ایم و تا رسیدن به این نقطه فاصله داریم.

مدیرعامل مهد قرآن «رهروان ولایت» اراک با تأکید بر اینکه محتوای قرآنی را باید در دل هنر و مباحث پژوهشی جای داد، تشریح کرد: در این بخش‌ها نیز اساتید و مربیان حاذقی در حال فعالیت هستند و اتفاقات خوبی نیز رقم خورده است، اما باید قبول کرد فعالیت‌های قرآنی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. در واقع مردم دغدغه کافی برای آموزش نداشته و از سوی دیگر نیز مسئولان حمایت جدی ندارند.

سعیدی یکی از دغدغه‌های مهم مدیران مؤسسات، مهدها و خانه‌های قرآن را نداشتن مکان مناسب برای آموزش دانست و اظهار کرد: مکان امروز به دغدغه اصلی مدیران قرآنی مؤسسات و ... تبدیل شده است، اما این مشکلات سد راه آموزش نشده و بسیاری از مدیران با هر سختی و مشقتی که هست به رسالت خود عمل می‌کنند.

اعتبارات قرآنی کجا هزینه می‌شود

وی بیان کرد: وجود مؤسسات در رشته‌های غیرقرآنی در رشته‌های مختلف و احداث مؤسسات جدید نشان از حمایت و تقاضای خوب مردم دارد. افزایش فعالیت این مراکز بیانگر داشتن حامی است. بودجه وجود دارد، اما این اعتبارات به سمت فعالیت‌های قرآنی هدایت نمی‌شود. بخشی از فعالیت صنایع مرتبط با مسئولیت اجتماعی است، اما ورود صنایع را شاهد نیستیم.

سعیدی در ادامه به اجرای طرح ملی «تلاوت» اشاره و تصریح کرد: چندسالی است به ابتکار خودمان در جذب تعداد نفرات رتبه اول را در کمیت به دست آوردیم و حتی تعداد نفرات جذب شده در این طرح از استان خراسان رضوی نیز بیشتر بود. پیشنهاد ما برای جذب نوجوانان جهت شرکت در طرح این بود که افراد پذیرفته شده به صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام شوند. اجرای این پیشنهاد باعث شد تا تعداد نفرات بیشتری در طرح شرکت کنند.

این مربی قرآن به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: امسال سعی کردیم تعداد نفرات بیشتری برای طرح شوق «تلاوت» جذب کنیم و خوشبختانه با آموزش‌های تخصصی قرآن‌آموزان ما در این حوزه با کسب 5 رتبه برتر خوش درخشیدند. اگر طرح‌های ابتکاری حمایت نشود، بدون تردید توان مالی اجازه توسعه نمی‌دهد و از آمار شرکت‌کنندگان ما نیز کاسته خواهد شد. این رتبه‌ها بهتر است رصد شده و مورد حمایت قرار گیرد.  

سعیدی در پایان با ابراز تأسف از اینکه هنوز قاریان و حافظان در جامعه جایگاه خوبی ندارند، اظهار کرد: فعالان این رشته‌ها وقت بسیار برای حرفه‌ای شدن گذاردند و باید مورد توجه واقع شوند، اگر هریک از این افراد وقت خود را صرف آموزش رشته‌ای دیگر کرده بودند امروز جایگاه بهتری داشتند. با فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان به ارتقای جایگاه قرآنیان در جامعه کمک کرد.

انتهای پیام
captcha