بقاع متبرکه فعالیت‌های فرهنگی خود را رسانه‌ای کنند
کد خبر: 4178696
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام خاموشی:

بقاع متبرکه فعالیت‌های فرهنگی خود را رسانه‌ای کنند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر فعال شدن رسانه‌ای بقاع متبرکه تاکید کرد و گفت: بقاع متبرکه باید فعالیت‌های تاثیرگذار خود را رسانه‌ای کرده و در جذب جوانان بکوشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در مراسم اختتامیه اولین‌ دوره جشنواره سلاله (ویژه معرفی فعالیت‌ها و خدمات آستان امامزادگان بقاع متبرکه) که امروز، هشتم آبان‌ماه در محل هتل ارم تهران برگزار شد، گفت: امروز پیروز میدان حق علیه باطل در جنگ میان مردم مظلوم فلسطین و رژیم صهیونیستی، جبهه مقاومت و مردم پیروز فلسطین هستند.‌ با اینکه دشمن خون‌آشام وحشیانه به بیمارستان‌ها و مردم بی‌دفاع حمله می‌کند، اما مقاومت پیروز است.

وی افزود: استقامت جانانه مردم مظلوم فلسطین برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است. سرزمین فلسطین سرزمین اسلام و پیامبر(ص) و مهدی موعود(عج) است. این فرهنگ است که باعث می‌شود که وقتی به کودک فلسطینی می‌گویند، زمانی که بزرگ شدی قصد داری چه شغلی داشته باشی؟ در جواب گفت که من بزرگ نمی‌شوم و شهید می‌شوم.

خاموشی ادامه داد: امام راحل(ره) از همان ابتدا رژیم آپارتاید صهیونیستی را غاصب خواندند و مقام معظم رهبری نیز همیشه نماد فلسطین را همراه خود دارند. امروز همه دشمنان به دنبال حفظ لکه ننگ اسرائیل هستند، اما نمی‌توانند.‌

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بحث ولایت‌پذیری از خداوند متعال آغاز شده و سپس، به پیامبران و معصومان(ع) رسیده است. بقاع متبرکه مکان‌های تکامل روح از لحاظ معنوی هستند. یکی از موارد محکم ارتباط مردم با اهل بیت(ع) بقاع متبرکه هستند. ما امروز میزیان حرم‌امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و ۸۷۶۷ بقعه دیگر در ایران اسلامی هستیم. مردم به دنبال این هستند ‌که این پلاک ولایت را حفظ کنند و سازمان اوقاف باید به صورت بهینه از این بقاع حفاظت کند. در این زمینه امینانی برای حفظ و توسعه بقاع در نظر گرفته شدند و خوشبختانه کارهای خوبی شده است.

وی افزود: امسال تصمیم داریم تا مجموعه بقاع متبرکه و امامزادگان را دارای طرح و برنامه و بودجه سالیانه کنیم تا حرکت‌های برنامه‌ای، عمرانی و‌ پشتیانی بقاع براساس برنامه و بودجه سالیانه انجام شود. در حیطه فرهنگی نمازهای یومیه، تلاوت قرآن و ادعیه باید به موقع در بقاع برگزار شود. خداوند متعال راجع به مسجدالحرام می‌فرمایند که این مسجد بهانه‌ای برای ساخته شدن و تربیت و تعالی روح است. البته ساحت فرهنگی با ساحت آموزشی خیلی تفاوت دارد و باید در این زمینه تلاش کرد‌.

خاموشی بیان کرد: لذا طرح و برنامه سالیانه باید برای بقاع متبرکه تهیه شود. برخی از اعضای هیئت‌ امنای امامزادگان از کمبود بودجه بقاع می‌گویند که در این زمینه امسال حاضریم از بودجه موقوفات به بقاع گسیل کنیم و ان شاءالله اجرای نیات را بیشتر به سمت بقاع می‌بریم. در دو سال گذشته مسابقات منطقه‌ای و کشوری و نیز جلسات تفسیر و کرسی تلاوت در بقاع متبرکه برگزار شد.

وی ادامه داد: ظرفیت کاربری که در اوقاف نسبت به بقاع موجود است، در هیچ نهادی وجود ندارد و این ظرفیت باید زیر بار برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برود. امروز معنا ندارد در استان و شهرستانی بودجه فرهنگی داشته باشیم، اما بقاع این مناطق محروم از این بودجه باشد. امروز باید کارکردهای متنوع و منطبق با بقاع را برنامه‌ریزی کنیم. بقعه فقط برای نماز نیست و برای مثال می‌توان نخبگان منطقه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای معرفی و اجرای برنامه‌ به امامزادگان و بقاع بیاوریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز بیش از هزار هیئت مذهبی در هزار بقعه کشور متمرکز شده‌اند که این مسئله به افزایش جمعیت و حضور مردم در بقعه می‌انجامد.‌ باید برنامه‌های ادعیه به صورت پی در پی در بقاع جاری و ساری باشد. امروز جمعیت فراوانی در بقاع جمع می‌شوند و باید از ظرفیت سخنرانان، ادعیه‌خوانان و مداحان خوش‌خوان برای جذب مردم استفاده کرد.

خاموشی با اشاره ضرورت اجرای برنامه کرسی‌های تلاوت مجلسی قرائت قرآن در بقاع متبرکه، گفت: هر چقدر جلسه استماع قرآن در بقاع تقویت شود، جریان قرآن و اهل بیت(ع) نیز در بقاع تقویت می‌شود. باید برنامه‌های روخوانی و روان‌خوانی در بقاع انجام شود. مسئله تفسیر نیز باید در بقاع پیگیری شود و روحانیون می‌توانند در بقاع حضور پیدا کرده و به برگزاری جلسات تفسیر بپردازند. این جلسات باید مکررا در بقاع انجام شود.‌ جلسات بیان احکام شرعی نیز باید مستمرا در بقاع متبرکه برگزار شود.

خاموشی با تاکید بر اجرای برنامه‌های سخنرانی مذهبی، اجتماعی و انقلابی در بقاع متبرکه افزود: ما بقعه سکولار نداریم. سخنرانان باید انقلابی باشند. در جلسات سخنرانی نیز باید بصیرت‌افزایی صورت گیرد تا مدافعان حریم انقلاب بیشتر شوند. فعال شدن رسانه‌ای بقاع متبرکه نیز موضوع بسیار مهمی است. جبهه رسانه‌ای غرب فعالیت بسیار زیادی برای تخریب چهره انقلاب اسلامی و نظام اسلامی دارند و باید در بقاع فعالیت‌های خوب خود را در حوزه مفهوم‌سازی و گسترش مفاهیم انقلابی رسانه‌ای کنیم.

خاموشی ضمن ارائه پیشنهاد برای پرداختن به امر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در بقاع متبرکه علاوه بر امر قرآن کریم، تصریح کرد: دعاهای امام سجاد(ع) در جذب مردم و جوانان بسیار‌ مؤثر است که متاسفانه مردم بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانند. کسانی که با دعای صحیفه همراه باشند به مکارم اخلاق دست پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: نسل جوان نباید فراموش شود و بقاع متبرکه باید به این موضوع به صورت ویژه بپردارند. این‌جوانان هر کدام پرچم‌داران آینده انقلاب اسلامی هستند‌ و نباید اجازه دهیم دشمن آن‌ها را جذب کند. باید جوانان را جذب معارف اهل‌ بیت(ع) کنیم. خانواده‌ها نیز باید در برنامه‌های بقاع شرکت کنند. امروز با فعالیت هیئت‌امنای بقاع متبرکه، افزایش قابل اعتنایی در درآمدهای بقاع ایجاد شده و این راه ادامه دارد و امیدواریم در فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای بقاع نیز توفیق بیشتر داشته باشیم. ان‌شاءالله اجرای جشنواره‌هایی همچون جشنواره سلاله تداوم داشته و در کشور توسعه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha