وحدت عمل محور مقاومت خط بطلانی بر نقشه‌های شوم رژیم صهیونیستی است
کد خبر: 4178501
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا:

وحدت عمل محور مقاومت خط بطلانی بر نقشه‌های شوم رژیم صهیونیستی است

حجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی تصریح کرد: پس از شکست طرح قدیمی اسرائیل موسوم به «یینون پلن» در تجزیه کشورهای عربی و نیز جدا کردن کشورهای سنی‌مذهب از جریان مقاومت که آن را شیعی می‌خواندند؛ وحدت عمل نیروهای حماس، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت سوریه، خط بطلانی بر تمام نقشه‌های شوم دشمن صهیونیستی به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در آفریقای جنوبی

حجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با ایکنا، در تحلیل این موضوع که فلسطین پس از عملیات طوفان الاقصی وارد مرحله‌ای جدید شده و به رغم همه جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود، از مرحله دفاع وارد مرحله هجوم شده است، بیان کرد: ورود فلسطین از مرحله دفاع به هجوم محصول عوامل متعددی است که از جمله مهمترین آنها پیشرفت در تولید سلاح و جنگ‌افزار است. شرایط غزه به لحاظ خفقان و بازرسی‌ها به قدری شدید است که راهی برای ورود موشک‌ها به آن منطقه نبود و بهترین ایده، همان تولید موشک در داخل خاک غزه بود و این امر را مردم فلسطین مرهون کسانی هستند که ماهیگیری را به آنها آموختند. فلسطینی‌ها که دهه‌ها خود را قربانی بی‌دفاع می‌دیدند حال به چنان خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند دست به حمله آفندی بزنند و فارغ از هر نتیجه‌ای خود این امر یک تحول بزرگ است. چرا که فلسطین اشغالی قلمروی کوچکی است و رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک مؤثر در ثبات و امنیت این کشور غصب شده بوده و این عملیات مهمترین امر در حوزه امنیت ملی تعریف شده بود که چنان ترسی در دل آن‌ها ایجاد شود که اساساً به مقوله دفاع از خود نیاندیشند.

طوفان الاقصی جسارت نبرد با اسرائیل را در باور مسلمانان ایجاد کرد

وی تصریح کرد: از منظر سران عرب و ملت‌های آن‌ها اسرائیل بخشی از تمدن غرب و این حاکمیت اگر چه در جغرافیای خاورمیانه است اما باید آن را غربی دید با همان قدرت و شکوه غربی. خود اسرائیلی‌ها و حامیان غربی آنها در ایجاد چنین ذهنیتی نقش بسزایی داشتند. وقتی این رژیم غیرقابل شکست تلقی شود طبیعتاً چاره‌ای جز کنار آمدن با آن نیست و اساساً گزینه‌های دیگر حتی در مدل دفاعی روی میز نخواهد بود چه برسد به گزینه‌های تهاجمی. با توجه به این مطالب، اقدام اخیر رزمندگان جبهه مقاومت در عملیات طوفان الاقصی امری شگفت‌انگیز در جهان اسلام بود که اولاً تصویر شکست‌ناپذیری اسرائیل را در هم شکست و ثانیاً خودباوری و جسارت جنگیدن را برای مردم فلسطین و دیگر مسلمانان ایجاد کرد.

اطلاع‌رسانی دیگر در  انحصار امپریالیسم نیست

آقامحمدی افزود: در این میان نقش رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است. این رسانه‌های جدید فضای گفتمانی را ایجاد کرده‌اند که اطلاع‌رسانی دیگر در انحصار امپریالیسم و غول‌های رسانه‌ای جهان نباشد. 

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در ادامه به وظیفه ملت‌های آزاده که به صورت میلیونی در همه کشورها برای دفاع و پشتیبانی از فلسطین و آرمان فلسطین دست به اعتراض زدند اشاره و تصریح کرد: مردم جهان به شکل‌های مختلفی می‌توانند به مردم فلسطین کمک کنند. این یکی از نکات مثبت در دنیای جدید است که سرنوشت دیگران برای سایر ملت‌ها هم مهم شده است. ارتباطات گسترده مردم جهان را به نوعی هم سرنوشتی و حس مشترک کشانده است. شاید 50 سال قبل، اگر مردم آلمان یا برزیل درباره فلسطین می‌شنیدند اعتنای خاصی به آن نمی‌کردند و آن را مسئله خود نمی‌انگاشتند، اما امروزه چنین نیست این از نکات مثبتی است که باید به آن توجه کرد و نیز از آن بهره برد.

وی افزود: مردم هم می‌توانند حکومت‌های خود را تحت فشار بگذارند تا روابط خود را به رژیم غاصب صهیونیستی قطع یا کم کنند و هم در شبکه‌های اجتماعی به این مهم بپردازند. نکته این است که نباید اجازه داد این امر مشمول مرور زمان و فراموشی شود. باید دائم از آن گفت و نوشت تا اینکه هزینه اقدامات ظالمانه برای اسرائیل و نیز حمایت از اسرائیل برای کشورهای غربی زیاد شود.

وحدت محور مقاومت در برابر طرح‌های عبری ـ غربی

حجت‌الاسلام آقامحمدی تصریح کرد: در این میان مردم مسلمان و جهان عرب را مسئولیتی دو چندان است. حکام این کشورها اولویت خود را امنیت و قدرت کشور خود می‌دانند و  نسبت به دیگر کشورهای مسلمان همچون فلسطین با مجامله برخورد می‌کنند. همین امر فضایی ایده‌آل برای رژیم غاصب ایجاد می‌کند تا با ایجاد ترس، این حکومت‌ها را مرعوب ساخته و هر کدام را به لقمه‌های قابل هضم برای خود تبدیل کند. در اینجا تأکید اسرائیلی‌ها بر طرح قدیمی معروف به «یینون پلن» در ایجاد تفرقه و تجزیه کشورهای عربی به واحدهای کوچکتر است. اما از سال 2010 به بعد، طرح جدید اسرائیل ایجاد اتحاد با کشورهای سنی‌مذهب بود که از آن تعبیر به Sunni collision می‌کردند. در این طرح، هدف جدا کردن کشورهای سنی‌مذهب از جریان مقاومت بود، پس از آنکه محور مقاومت را جریانی، شیعی تعریف و تبلیغ می‌کردند. اما وحدت عمل نیروهای حماس و حزب الله لبنان و انصار الله یمن و مقاومت سوریه، خط بطلانی بر این نقشه‌های شوم دشمن صهیونیستی خواهد بود و مردم مسلمان می‌بایست در این چارچوب عمل کنند. روشن است که یکی از مصیبت‌بارترین رفتارها از سوی شیعه و سنی، دمیدن بر اختلافات طایفه‌ای خواهد بود. 

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که چرا محافل بین‌المللی همواره در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده و جرئت انتقاد از جنایات اسرائیل را ندارند؟ تصریح کرد: علت سکوت محافل بین‌المللی را باید در ساختار نهادهای مدنی حفظ حقوق بشری شناخت. نوعاً این نهادها ابزارهای مدرن در خدمت استعمار نوین هستند یا لااقل می‌توانند بدین منظور به خدمت گرفته شوند. با همین ابزار می‌توان به حکومت صدام یا قذافی یا بشار اسد فشار آورده و موجب سرنگونی آن‌ها شد و یا حکومت ایران را تحت فشار و انزوای بین‌المللی قرار داد. اما تیغ همین نهادها در جایی که قرار باشد به جنایات خود غربی‌ها بپردازند کُند خواهد شد. چرا که راه‌های فرار ظریفی در پس دالان‌های پیچ در پیچ حقوقی این نهادها تعبیه شده تا خود مدعیان حقوق بشر را متهم به نقض آن نکند. طبیعتاً وقتی منافع نظام سلطه در تأمین امنیت و حمایت از اسرائیل در منطقه حساس خاورمیانه است، بستر حقوقی دفاع از آن هم فراهم خواهد شد و رسانه‌ها و دروغ‌پردازی آنان در این امر بسیار دخیل است.

شهرک‌نشینان صهیونیست آرامش نخواهند داشت

این مبلغ و اندیشمند دینی در پایان درباره آینده حکومت نتانیاهو پاسخ داد: با توجه به پیچیده بودن معادلات سیاسی در دنیای مدرن و تنوع فراوان دینامیک‌های موجود در میدان، پیش‌بینی آینده نتانیاهو و دولت او کار دشوار و چه‌بسا غیر علمی باشد. با این حال، او با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود. شهرک‌نشین‌های صهیونیست ترسیده‌اند و این کار را برای هر دولتی که بخواهد این مردم را در خاک فلسطین نگه دارد مشکل کرده است. علی‌رغم همه تبلیغات موجود، ساکنان مناطق اشغالی از اعماق وجودشان احساس تعلق به آن خاک را ندارند و به همین دلیل برای حفظ آن حاضر به فداکاری نخواهند بود. دقت شود، برای تصرف آن دست به جنایت می‌زنند اما هرگز فداکاری و از جان گذشتگی نخواهند داشت چرا که خود می‌دانند که از جای دیگری به این سرزمین آمده‌اند. نیروهای مقاومت هم‌اکنون می‌توانند ابتکار عمل را در دست گیرند و از چند میدان و مرز مختلف جبهه را بگشایند و نبرد را به جهات مختلف بکشانند. نتیجه هر چه باشد، رژیم صهیونیستی دیگر اسرائیل سابق نخواهد بود.

گفت‌وگو: پروانه صالحی

انتهای پیام
captcha