354 حافظ کل ماحصل برگزاری 17 دوره حفظ قرآن در آستان عبدالعظیم(ع) + صوت
کد خبر: 4178194
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
معتز آقایی خبر داد:

354 حافظ کل ماحصل برگزاری 17 دوره حفظ قرآن در آستان عبدالعظیم(ع) + صوت

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) تعداد حافظان کل قرآن کریم را که تاکنون در دوره‌های آموزشی حضور داشته‌اند، 354 نفر عنوان کرد.

معتز آقاییبه گزارش ایکنا، هفدهمین دوره حفظ قرآن کریم اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم(ع)، سه‌شنبه هفته گذشته 2 آبان با تجلیل از 27 حافظ این دوره در تالار شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

معتز آقایی؛ مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه دوره‌های آموزش حفظ قرآن این اداره کل متفاوت از سایر مراکز قرآنی برگزار می‌شود، گفت: از آنجا که بسیاری از شرکت‌کنندگان در دوره‌های حفظ آستان حضرت عبدالعظیم(ع) دانش‌آموز هستند، لذا دوره‌ها به شکل فشرده و تخصصی که مثلاً یک سال یا یک سال و نیم برگزار نمی‌شود و برنامه‌ریزی به نحوی صورت می‌گیرد که آنها به امور جاری زندگی، تحصیل و ... نیز رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی این اداره در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان برگزار می‌شود، ادامه داد: دوره فصل زمستان کوتاه‌تر از دو دوره دیگر آموزشی است و لذا آن را با فصل بهار تجمیع می‌کنیم که فرصت بیشتری در اختیار حفاظ شرکت‌کننده در این دوره‌ها باشد.

آقایی تصریح کرد: معمولاً شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن در هر دوره بین یک جزء تا یک جزء و نیم از قرآن را حفظ می‌کنند و وقتی روند حفظ قرآن آنها به جایی رسید که موفق به حفظ 5 جزء یا 10 جزء از قرآن شدند، آنگاه از اساتید درخواست می‌کنیم تا حفاظ نخبه را به ما معرفی کنند. ملاک انتخاب هم حفاظی هستند که در هر دوره بیش از این مقدار را توانسته‌اند، حفظ کنند.

کد

وی افزود: به طور مثال در هفدهمین دوره اغلب حفاظی که در این آئین از آنها تجلیل شد، کسانی بودند که این توانایی را داشتند که در یک دوره، شش جزء قرآن را از حفظ کنند که این امر علاوه بر حضور مستمر آنها در کلاس‌های آموزشی و پیشرفت آنها منطبق با برنامه‌ریزی اساتید، نشان از استعداد بالای آنها در زمینه حفظ به نسبت سایرین دارد.

آقایی گفت: بر این اساس معمولاً حفاظ قرآن این مرکز به شکل متنوع چهار سال یا بیشتر را به امر حفظ قرآن اختصاص می‌دهند که البته در مورد حفاظ با سن بالاتر، این محدوده زمانی گاه تا 10 سال نیز به طول می‌انجامد که ما میانگین دوره حفظ کل قرآن را بین 7 تا 8 سال در نظر گرفته‌ایم و برای حفاظ ویژه این دوره، سه یا پنج‌ساله است.

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم‌(ع) تأکید کرد: با به پایان رسیدن دوره هفدهم حفظ کل قرآن کریم این مرکز، تاکنون 354 نفر موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند که از این تعداد بالغ بر 280 نفر آنها از جامعه بانوان هستند که این امر نشان از اهتمام و نظم بیشتر این قشر از حفاظ به منظور شرکت در کلاس‌های آموزشی و عزم بیشتر آنها به حفظ قرآن دارد.

وی در پایان گفت: البته برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کریم در سایر مرکز هم رصد کرده‌ایم و متوجه این نکته مهم شدیم که جمعیت آماری بانوان حافظ قرآن به نسبت آقایان در همه این مرکز همیشه بیشتر بوده است و این امر تنها منحصر به آستان عبدالعظیم(ع) نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha