پرداختن به فقه سیاسی؛ مهم‌ترین نیاز روز نظام اسلامی
کد خبر: 4177973
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

پرداختن به فقه سیاسی؛ مهم‌ترین نیاز روز نظام اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه پرداختن به فقه سیاسی از مهم‌ترین نیاز روز نظام اسلامی است، گفت: برخی تحقیقات و فعالیت‌های علمی که در مؤسسات مختلف حوزوی و دانشگاهی به عنوان فقه سیاسی مطرح است در حقیقت، اندیشه سیاسی اسلام را شامل می‌شود و فقه سیاسی نیست.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمدعلم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در اولین نشست از سلسله نشست‌های علمى حلقه فقه سیاسی مدرسه فقاهت آل محمد(ع)، ضمن قدردانی از تدبیر تولیت عظمای آستان قدس رضوی، پرداختن به فقه سیاسی را مهم‌ترین نیاز روز نظام اسلامی دانست.

استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بین اندیشه سیاسی اسلام و فقه سیاسی تفاوت وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه برخی تحقیقات و فعالیت‌های علمی که در مؤسسات مختلف حوزوی و دانشگاهی به عنوان فقه سیاسی مطرح است در حقیقت، پرداختن به اندیشه سیاسی اسلام است و فقه سیاسی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام آنچه در ساحت مدیریت جامعه با حلال و حرام مرتبط است، جزء مسائل فقه سیاسی به شمار می‌رود، به ضرورت توجه به گستره وسیع فقه سیاسی اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف حلقه فقه سیاسی تشخیص مصادیق گسترده فقه سیاسی است.

علم‌الهدی پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقه شیعه را به قدمت پیشینه خود دانش فقه دانست و افزود: از نخستین موضوعات مطرح هم در جریان فقه حدیثى قبل از دوران غیبت وجود اقدس امام زمان(عج) و هم در فقه استنباطی پس از دوره غیبت، مسائل فقه سیاسی بوده است که از جمله نمونه‌های آن می‌توان به مسئله قبول ولایت از جانب حاکم جائر اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha