حافظ قرآن در جهت نهادینه‌شدن ارزش‌های قرآنی و احیای آن سرآمد باشد
کد خبر: 4175979
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
محمد خواجوی:

حافظ قرآن در جهت نهادینه‌شدن ارزش‌های قرآنی و احیای آن سرآمد باشد

پیشکسوت قرآنی کشور ‌با تأکید بر اینکه حافظ قرآن کریم بایستی در جهت نهادینه‌شدن ارزش‌های قرآنی سرآمد باشد، گفت: حافظ باید به آنچه که نیاز جامعه و حتی جهان است، ورود کند و به دنبال احیای ارزش‌های قرآن و تبلیغ آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد خواجوی، رئیس اسبق سازمان دارالقرآن و از پیشکسوتان قرآنی کشور در نشست هم‌اندیشی جمعی از حافظان نخبه قرآن کریم با عنوان «حافظ مسئولیت‌پذیر» که عصر امروز، ۲۵ مهرماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به عنوان خوب و قابل تأمل این نشست، امیدواریم با سیاست‌گذاری و برنامه‌های خوبی که ارائه می‌شود و تلاش حافظان قرآن کریم که نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ کشور دارند این موضوع اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه حافظان قرآن سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند، گفت: این سرمایه‌ها هم باید حفظ شوند و هم در جهت اینکه راکت نمانند و پویایی داشته باشند، باید در این حوزه تلاش شود. خداوند متعال در سوره ابراهیم می‌فرماید:«کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»؛ اگرچه ما آیات زیادی در رابطه با اهداف نزول قران کریم داریم اما این آیه هدف غایی و نهایی نزول قرآن است و یعنی این قرآن نازل شده است که بشر از ظلمات به نور برود. این اوج و غایت نزول قرآن است لذا باید ببینیم فاصله کنشگری حافظان ما که سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی کشور هستند با این آیه چقدر است، همچنین ما باید چه برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های داشته باشیم که به این سمت حرکت کنیم.

استاد پیشکسوت قرآن کریم تصریح کرد: نباید تصور شود ما عده‌ای را به نام حافظ قرآن داریم و بخش قابل توجهی از آن‌ها حالت عزلت‌گزینی گرفته‌اند و تنها به خواندن قرآن بسنده می‌کنند؛ که البته درصد بالایی هم نیستند؛ اما آنقدر هست که در جمع مردم مطرح است و نباید به این صورت باشد. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خداوندا حال که توفیق تلاوت قرآن را به ما داده‌ای پس توفیق رعایت آن و تسلیم در برابر آن را هم به ما عطا کن»؛ ما باید به قرآن ورود کنیم و از مرحله خوانش، قرائت و برخی از کار‌های تبلیغی و نمایشی که هرچند لازم است، جلوتر برویم و یک کنش‌گری در این حوزه اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه حافظ قرآن کریم باید در جهت نهادینه‌شدن ارزش‌های قرآنی سرآمد باشد، گفت: به این معنی که اگر بگوییم برای حفظ ارزش‌های قرآنی و احیای ارزش‌های دیگر چه چیزی سزاوارتر است، مردم عادی و یا کسانی که با قرآن انس دارند، قطعاً قرآنیان هستند و در کنار آن حافظانی هستند که قرآن کریم را در سینه خود دارند لذا باید در این زمینه‌ تأمل شود تا خدای نکرده شامل گلایه قرآن نشویم. حفظ حدود، کار حافظ قرآن است و حافظ باید محافظ ارزش‌های قرآنی باشد و در احیای آن تلاش کند.

خواجوی با تأکید بر اینکه حافظ تنها برای قرائت نباید قرآن بخواند، بلکه باید به آنچه که نیاز جامعه و حتی جهان است، ورود کند، گفت: امروز جهان نیاز به ارزش‌های قرآنی دارد و می‌بینم که عده‌ای آزادی‌خواه در جهان علیه صهیونیست‌ها تظاهرات می‌کنند که احتیاج به هدایت دارند تا از مسیر خارج نشوند؛ این هدایت بایستی از طریق قرآن صورت گیرد لذا احیای ارزش‌های قرآن و تبلیغ قرآن در جهان باید صورت گیرد.

رئیس اسبق سازمان دارالقرآن اظهار کرد: گوشه‌نشینی و حفظ و مرور کردن قرآن خیلی در شأن اسلام نیست زیرا اسلام دین اجتماعی‌ است. علامه طباطبایی می‌فرماید اگر قرآن گاهی اوقات ورود فردی دارد، این حرکت هم آهنگ جمعی دارد به این معنی که می‌خواهد، به صورت فردی آماده شود تا به جمع نکاتی را ارائه دهد؛ لذا اساساً کار فردی در اسلام جایی ندارد. آیه‌ «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» خطاب به پیامبر(ص) است و امروز که ایشان نیستند امت اسلامی باید این مسئولیت را قبول کنند و در بین امت کسانی که با قرآن انس بیشتری دارند مانند حفاظ و قرا، بر این مسئولیت سزاوارتر هستند؛ لذا «حافظ مسئولیت‌پذیر» طرح بسیار خوبی است که امیدواریم محقق شود.

یادآور می‌شود، نشست هم‌اندیشی جمعی از حافظان نخبه قرآن کریم با عنوان «حافظ مسئولیت‌پذیر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و جمعی از مدیران ارشد قرآنی کشور و حافظان قرآن کریم عصر امروز، ۲۵ مهرماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha