قرآن را به صحن جامعه بیاوریم
کد خبر: 4175977
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
رئیس سازمان دارالقرآن تأکید کرد:

قرآن را به صحن جامعه بیاوریم

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده با اشاره به اینکه به‌دنبال اجتماعی‌کردن حفظ قرآن هستیم، گفت: اینکه در آیات و روایات تا حد زیادی به موضوع حفظ قرآن تأکید شده، به این دلیل است که قرآن باید در صحن جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی جمعی از حافظان نخبه قرآن کریم با عنوان «حافظ مسئولیت‌پذیر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، محمد خواجوی، رئیس اسبق سازمان دارالقرآن و از پیشکسوتان قرآنی کشور و جمعی از مدیران ارشد قرآنی کشور و حافظان قرآن کریم عصر امروز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن کریم در این نشست ضمن تبریک ایام فتوحات جبهه مقاومت گفت: امیدواریم این حرکت به سر منزل مقصود خودش برسد و ما در زمان حیاتمان شاهد فتح بیت المقدس باشیم و این حرکت مقدمه‌ای برای ظهور باشد.

وی در ادامه به آیه ۱۷۸ سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ ﴿۱۸۷﴾و یاد کن هنگامى را که خداوند از کسانى که به آنان کتاب داده شده پیمان گرفت که حتما باید آن را به وضوح براى مردم بیان نمایید و کتمانش مکنید پس آن عهد را پشت‏ سر خود انداختند و در برابر آن بهایى ناچیز به دست آوردند و چه بد معامله‌اى کردند»؛ این آیه ارتباط زیادی با حفاظ قرآن کریم دارد. در رابطه با بحث حفظ و حافظان قرآن کریم ابتدا ما باید این موضوع را در منظومه قرآن کریم دنبال کنیم و بعد در فضای روایت ببینیم چه درجه‌ای وجود داشته است که حفظ قرآن کریم جزو محکمات روایی ما و تاکیدات اهل بیت(ع) و رسول گرامی اسلام(ص) بوده است. این آیه و آیات مشابه تا حدودی تصویر را برای ما روشن می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم بیان کرد: انحرافی در فضای اهل کتاب و تمامی ادیان قبلی که از سوی خدای متعال برای آن‌ها کتاب نازل شده بود، وجود داشت و آن این بود که به آن‌هایی که کتاب داده شده بود، کتاب را کتمان کرده بودند و به عموم ارائه نمی‌کردند. در آیات متعددی از سوره آل عمران و بقره نیز به اینکه برخی از اهل کتاب با دست خودشان شروع به کتاب نوشتن می‌کردند و به شکلی سخن می‌گفتند که گویی از کتاب الهی است اشاره شده است؛ لذا برای اینکه بخواهیم با جریان تحریفی که به اسم کتاب آمده بود مقابله کنیم، طبیعی است که جامعه را به تلاوت قرآن و عمیق‌تر از آن به حفظ قرآن دعوت کنیم. لذا به دنبال این هستیم که سینه به سینه این جریان در جامعه بماند.

وی اظهار کرد: اینکه در آیات و روایات تا حد زیادی به موضوع حفظ قرآن تأکید شده، به این دلیل است که این کتاب قرآن باید در صحن جامعه باشد. کتابت و حفظ قرآن کریم باعث می‌شود که در جامعه افراد گرفتار انحراف نشوند. مقام معظم رهبری، خیلی روشن نقش حفظ را برای ما تبیین کرده‌اند و می‌فرمایند: ما به دلیل اینکه جامعه اهل تدبر و انس با قرآن باشد می‌گوییم که حافظان قرآنش زیاد شود و بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن هم مقدمه این موضوع است؛ لذا اگر به دنبال اجتماعی‌کردن بحث حافظان هستیم باید تصویر جامعه را از حافظ به معنایی مورد بازبینی قرار دهیم.

گام جدی‌ سازمان دارالقرآن در حوزه آموزش و جریان‌سازی عرصه حفظ

تقی‌زاده ادامه داد: گاهی اوقات در حفظ قرآن برخی افراد می‌گویند که پسر من نابغه است و کار‌های عجیب و غریبی در این خصوص انجام می‌دهد، اما بایستی از این موضوعات فاصله بگیریم و به این نقطه برسیم که حافظ می‌خواهد به چه نقطه‌ای برسد و غرض از حفظ چیست؟ اگر در این موضوع تدبیر درستی داشته باشیم می‌توانیم فرایند آموزش و پرورش این عرصه را به شکل جدی‌تری دنبال کنیم. در این عرصه می‌توانیم با حافظان موفق گفت‌وگو داشته باشیم و از این تعامل برای گام جدی‌تری در حوزه آموزش و جریان‌سازی عرصه حفظ داشته باشیم. به معنایی مهندسی معکوس می‌کنیم و از این الگو‌ها در موفقیت این حوزه استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه در این موضوع به دنبال این هستیم که با شکل‌دهی جریان حفظ و با استفاده از خود جامعه نخبگانی حفاظ، یک ریل‌گذاری صحیحی در این زمینه داشته باشیم، گفت: صرف اینکه مقام معظم رهبری قله‌ای را برای این حوزه تعریف کرده‌اند که ما باید به سمت تریت ۱۰ میلیون حافظان کل قرآن برویم، باعث نخواهد شد که ما مباحث کارشناسی در این حوزه را کنار بگذاریم چراکه ایشان هیچکدام از این موارد را نفی نکرده‌اند. تمام این موضوعات هم به دلیل این است که بتوانیم جریان بالنده‌تری به موضوع حفظ قرآن کریم داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اگر ما بتوانیم هویت اجتماعی و شخصیت ممتازی برای حافظ در کشور شکل دهیم می‌توانیم رغبت عمومی بیشتری به سمت حفظ دهیم.

یادآور می‌شود، اولین نشست هم‌اندیشی اساتید و فعالان حفظ قرآن کریم با موضوع نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی و نحوه تعامل دوسویه حافظان قرآن کریم با سازمان دارالقرآن، برگزار شد که طی آن بحث تشکیل شبکه ملی حافظان قرآن کریم در کشور و راه‌اندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن نیز مطرح شد.

 

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha