آتشی که دامن پهلوی را گرفت + فیلم
کد خبر: 4175549
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
به مناسبت سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

آتشی که دامن پهلوی را گرفت + فیلم

واقعه ۲۴ مهرماه و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم شاه یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی بوده و این روز سرآغاز مبارزات مردم کرمان بر علیه رژیم منحوس پهلوی شد.

مسجد جامع کرمان

 ۲۴ مهرماه ۵۷ تاریخی مهم و ماندگار در تقویم کرمان به شمار می‌رود چرا که در این روز مردم انقلابی و متدین کرمان توسط مزدوران رژیم شاهنشاهی در مسجد جامع شهر کرمان که در آن زمان کانون مبارزات انقلابی مردم به شمار می‌رفت، به خاک و خون کشیده شدند. در این روز مردم برای بزرگداشت چهلم شهدای ۱۷ شهریور تهران و سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی(ره) در مسجد جامع گرد هم آمدند. اما در همین هنگام مأموران امنیتی رژیم شاه با استفاده از اراذل و اوباش نقشه‌های شومی در سر داشتند و حدود ۳۰۰ نفر از اراذل و اوباش به دستور وابستگان رژیم با شعار «جاوید شاه» به سمت مردم حاضر در مسجد حمله کردند. با حمله این افراد به مسجد جامع کرمان، مردم درهای مسجد را بستند اما آنها با شکاندن درها و آتش زدن دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها راه خود را به درون مسجد باز کرده و شروع به ضرب و شتم مردم کردند.

مهاجمان بعد از ورود به مسجد به پشت بام رفتند و وسایلی مانند آجر و سنگ که گویا از شب قبل مهیا کرده بودند را به سمت مردم حاضر در صحن مسجد، پرتاب کردند. در این‌ حمله‌ صدها نفر از جمله‌ آیت‌الله صالحی‌ كرمانی‌ روحانی‌ بزرگ‌ شهر و آقایان‌ سید محمد خوشرو، سیدجواد نیشابوری‌، لبینی صمدانی‌، سیدیحیی‌ جعفری‌، شیخ‌عباس‌ شیخ‌الرئیسی‌، شیخ‌عباس‌ پورمحمدی‌ و شیخ‌محمدحسین‌ موحدی‌ كرمانی‌ مجروح‌ شدند و 5 نفر از مردم‌ به‌ شهادت‌ رسیدند. در این‌ حمله‌ جنایت‌آمیز بعد از بیرون‌ رفتن‌ مردم‌، مهاجمین‌ با جمع‌ كردن‌ اثاث‌ و فرش‌ها و قرآن‌های‌ مسجد آنها را به‌ آتش‌ كشیدند. مهاجمین‌ سپس‌ به‌ خیابان‌ها ریختند و ده‌ها مغازه‌ متدینین‌ و بازاریان‌ مؤمن‌ را به‌ آتش‌ كشیدند.

فاجعه‌ به‌ حدی‌ جنایت‌آمیز بود كه‌ موجی‌ از قیام‌ و تظاهرات‌ را در سرتاسر كشور به‌ دنبال‌ آورد و رژیم‌ چنان‌ به‌ وحشت‌ افتاد كه‌ اعلام‌ كرد موضوع‌ را تحقیق‌ خواهد كرد. علما در سراسر كشور موضع‌ گرفتند. آیت‌الله صدوقی‌ از یزد، آیت‌الله یثربی‌ از كاشان‌، آیت‌الله قاضی‌ از تبریز، روحانیت‌ مبارز تهران‌، آیت‌الله گلپایگانی‌، آیت‌الله مرعشی‌ نجفی‌ و آیت‌الله شیرازی‌ از مشهد و بسیاری‌ از علمای‌ شهرستان‌ها با صدور اعلامیه‌، تلگراف‌ و نامه‌ این‌ جنایت‌ رژیم‌ را محكوم‌ و مراسمی‌ را در بزرگداشت‌ شهدای‌ آن‌ برگزار كردند.

جمعیت‌ دفاع‌ از حقوق‌ بشر ایرانی‌ پس‌ از تحقیقات‌ در مورد علت‌ حادثه‌ با صدور اطلاعیه‌ای‌ اعلام‌ كرد كه‌ طرح‌ توطئه‌ كرمان‌ در استانداری‌ با حضور مقامات‌ دولتی‌ ریخته‌ شده‌ است‌. امام‌ خمینی‌(ره) در یک سخنرانی‌ در پاریس‌ در جمع‌ ایرانیان‌ فرمودند: «در كرمان‌ آن‌ فضاحت‌ را درآوردند. در مسجد ریختند مردم‌ را یک دسته‌شان‌ خفه‌ كردند به‌ واسطه‌ گازها، یک دسته‌ای‌ را كشتند، بچه‌، زن‌ و مرد و بزرگ‌ را، مسجد را همه‌ چیزش‌ را آتش‌ زدند. بعد هم‌ ریختند توی‌ بازار و بازار را آتش‌ زدند و غارت‌ كردند. حالا تازه‌ می‌گویند كه‌ بناست‌ بفرستیم‌ تحقیق‌ كنند كه‌ كی‌ همچو كاری‌ را كرده‌... همانی‌ كه‌ فرستادید تحقیق‌ كردند در آبادان‌ كه‌ كی‌ همچو كاری‌ كرده‌؟ آن‌ ظالمی‌ كه‌ این‌ كار را كرده‌اند، اعلی‌حضرت‌ می‌خواهند او را مجازات‌ كنند!! آن‌ آقا خودت‌ هستی‌». آتشی‌ كه‌ رژیم‌ نابخردانه‌ در مسجد جامع‌ كرمان‌ برافروخت‌ شعله‌هایش‌ چنان‌ گسترش‌ پیدا كرد كه‌ تا عمق‌ اركان‌ رژیم‌ نفوذ پیدا كرد و بعد از آن‌ یک روز آرام‌ را ندید.

انتهای پیام
captcha