جلسه «رعایت حدود الهی در حکمرانی قرآنی» در بنیاد قرآن برگزار شد
کد خبر: 4175216
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

جلسه «رعایت حدود الهی در حکمرانی قرآنی» در بنیاد قرآن برگزار شد

جلسه هفتگی حکمرانی قرآنی با موضوع «رعایت حدود الهی در حکمرانی قرآنی» در دفتر مرکزی بنیاد قرآن برگزار شد.

حکمرانی قرآنی

به گزارش ایکنا، جلسه حکمرانی قرآنی حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر برقراری، امام جمعه اسلامشهر با موضوع رعایت حدود الهی در حکمرانی قرآنی برگزار شد.

طی این جلسه حجت‌الاسلام برقراری با تأکید بر اینکه خداوند، حاکم مطلق است، گفت: پس حکمرانی در معنای والای خود از آن خداست، در واقع فرستادگان الهی به جانشینی از خداوند و به اذن ایشان، حکمرانی می‌کنند و اگر نه که آنها هم مثل ما بشر هستند و بنده خداوند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص فرستادگان الهی که آنها را قادر به حکمرانی قرآنی کرده است، بیان کرد: عالم حد و مرزی دارد و همه باید در آن محدوده حد و حدود، حرکت کنند. حکمرانی الهی و رعایت حکمرانی الهی یعنی محدود کردن و تعیین حد و مرز تا انسان‌ها به کمال برسند در غیر این صورت انسان‌ها طغیان می‌کنند و از خداوند غافل می‌شوند.

برقراری با تأکید بر اینکه انسان‌ها دچار غفلت می‌شوند و خود را درگیر حد و حدود دنیا می‌کنند، تصریح کرد: حال آنکه در قیامت و روز واپسین درباره همه چیز چون ثروت، مقام، مشروعیت مال و دارایی، نحوه خرج کردن آن و ... سؤال می‌شود. حدود الهی اینگونه است.

وی در ادامه به رعایت کسبه بازار برای کسب رزق حلال بنابر نص صریح قرآن اشاره کرد و گفت: کسبه باید پنج چیز را رعایت کنند؛ قسم نخورند، دروغ نگویند، بیش از آنچه در واقع هست از مال فروشنده ایراد نگیرد، از مال خود تعریف خارج از حد نکند و جنس تقلبی به کسی نفروشند. اگر این حدود را رعایت کنند آن وقت رزق او نور می‌شود و گوارای خودش و خانواده‌اش می‌شود.

امام جمعه اسلامشهر تأکید کرد: بابت رعایت نکردن دو چیز، کیل و وزن، کوتاهی نکنید تا به بلا گرفتار نشوید.

بنابر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن «بنیاد قرآن با چهار دهه فعالیت، تاکنون موفق به انجام فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و هنری با حضور اساتید ممتاز و نخبگان و علمای برجسته شده کرده است که در سال‌های اخیر نیز حکمرانی قرآنی، آینده‌پژوهی قرآنی، اندیشه‌ورزی سیاسی، گفتمان قرآنی و دایره المعارف مفهومی کاربردی را در دستور کار خود قرار داده است و در زمینه طرح حکمرانی ـ قرآنی نیز سلسه جلساتی را سه‌شنبه‌های هر هفته به مدت دو ساعت تحت نظارت اندیشکده بنیاد قرآن در دفتر مرکزی بنیاد قرآن برگزار می‌کند».

بنیاد قرآن در پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، بوستان کتاب، راهروی دوم، طبقه ۳، واحد ۱۳ واقع شده است.

انتهای پیام
captcha