زاگرس‌نشینان سنت‌های خوب همدیگر را تقویت کنند
کد خبر: 4174703
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸

زاگرس‌نشینان سنت‌های خوب همدیگر را تقویت کنند

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های لرستان با تأکید بر اینکه زاگرس‌نشینان باید سنت‌های خوب همدیگر را تقویت کنند، گفت: زاگرس‌نشینان باید به مشترکات یکدیگر احترام بگذارند تا همدلی بین آنان گسترش یابد،

حجت الاسلام حبیب حاتمی کن کبود، مسئول نهاد رهبری دانشگاه های لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان چهارشنبه، ۱۹ مهرماه در آیین افتتاح همایش ملی «اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین» که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه زاگرس‌نشینان بایستی بیش از پیش، اشتراکات همدیگر را بشناسند و گفت‌وگوهای بین خود را تقویت کنند، گفت: زاگرس‌نشینان باید سنت‌های خوب همدیگر را تقویت کنند..

وی با تأکید بر اینکه زاگرس‌نشینان بایستی به مشترکات یکدیگر، بیشتر از گذشته احترام بگذارند تا همدلی بین زاگرس‌نشینان گسترش یابد، افزود: وحدت و اشتراکات بین زاگرس‌نشینان باید گسترش یابد و از اختلافات پرهیز کرد.

اهمیت استان‌های زاگرس‌نشین

سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان نیز در این آیین، گفت: حدود ۴۰ درصد آب‌های کشور و حدود ۸۰ درصد عشایر کشور در زاگرس هستند که این خود گویای اهمیت استان‌های زاگرس‌نشین است.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون نفر جمعیت در استان‌های زاگرس‌نشین مشغول فعالیت‌های مختلف هستند که این امر بیانگر مهم بودن این حوزه جغرافیایی در کشور است، به یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی استان‌های زاگرس‌نشین اشاره کرد که وجود جنگل‌هاست و گفت: از مزایای مهم جنگل‌ها نقش آ‌ن‌ها در ذخیره‌سازی آب‌هاست.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان اظهار کرد: شناخت مشترکات همدیگر باعث تقویت وحدت در بین زاگرس‌نشینان می‌شود و تقویت وحدت هم از مفاهیم قرآنی است.

علی نوری، مدیر مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان نیز در این آیین با بیان اینکه اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین، موضوعی است که بیش از پیش، بایستی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد، اظهار کرد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها در راستای گسترش تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کاربردی برای ارتقای شناخت اقوام زاگرس‌نشین از اشتراکات یکدیگر است.

ضرورت تقویت اتحاد اقوام ایران

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در این آیین، گفت: برگزاری این‌گونه همایش‌ها باید باعث تقویت و ارتقای اتحاد بین اقوام ایران بشود و یکپارچگی قومیتی نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین استقرارگاه‌های سکونت بشر در کوهپایه‌های زاگرس است و این اهمیت تاریخی و تمدنی زاگرس را نشان می‌دهد، ادامه داد: نگاه به تاریخ مفرغ به‌خوبی گویای اهمیت تاریخ هنر و تمدن در لرستان و زاگرس است.

حسن‌پور با اشاره به اهمیت موسیقی و زمین‌شناسی در منطقه زاگرس، تصریح کرد:‌ خاستگاه انقلاب کشاورزی کوهپایه‌های زاگرس است؛ جایی که انسان توانست برای اولین‌بار غلات را اهلی کند و خود، کشت نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان تأکید کرد: اتحاد بین اقوام ایران بایستی زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تقویت شود.

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه از اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین این است که انسان‌هایی قوی و بااراده هستند، گفت: صداقت، صلابت و صمیمیت از دیگر اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین است.

وی با بیان اینکه اهمیت دادن به موسیقی محلی از اشتراکات مهم اقوام زاگرس‌نشین است، به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گمنامی بسیاری از شهیدان زاگرس‌نشین را از دیگر اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین دانست.

انتهای پیام
captcha