امکانات موجود، پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست
کد خبر: 4174185
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
مدیرکل بهزیستی استان کرمان:

امکانات موجود، پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست

علیرضا وحیدزاده ضمن ابراز تأسف برای اجرایی نشدن سند سالمندی در کرمان، گفت: امکانات و ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست و واقعیت تلخ این است که مطالبه‌گری در این حوزه نیز در جامعه کم است.

علیرضا وحیدزاده مدیر کل بهزیستی کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، علیرضا وحیدزاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان عصر امروز، ۱۷ مهرماه در نشست خبری به‌مناسبت روز سالمند، با بیان اینکه اگر به پدیده‌های اجتماعی به موقع پرداخته نشود تبدیل به آسیب و مسئله می‌شود، گفت: اینکه تنها یک مرتبه در سال و به‌مناسبت نهم مهرماه به مسئله سالمندان پرداخته می‌شود بسیار کم است.

وی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به پدیده سالمندی جامعه هستیم و در آینده نه چندان دور با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم، افزود: امکانات و ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست و واقعیت تلخ این است که مطالبه‌گری در این حوزه نیز در جامعه کم است. همچنین این ظرفیت‌های موجود بلا استفاده مانده و اگر از این حداقل‌ها استفاده نشود توجیهی برای وجود این امکانات وجود ندارد.

وحیدزاده آگاهی بیشتر سالمندان نسبت به وضعیت فعلی خود و تلاش برای بهبود آن در راستای داشتن جامعه سالمندی سالم را ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر سه نوع مرکز روزانه، شبانه‌روزی و خانه‌های حمایتی برای سالمندان در استان وجود دارد. همچنین تیم‌های تخصصی برای سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز ندارند خدمات در منزل ارائه می‌دهند.

وی ضمن ابراز تأسف برای اجرایی نشدن سند سالمندی در کرمان، افزود: موضوعات مربوط به سالمندان در شورای سالمندی هر استان بررسی و سپس مطالبه‌گری استان‌ها به شورای سالمندی کشور ارسال و موضوعات از طریق این شورای کشوری، به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در مجموع استان، ۶ مرکز شبانه‌روزی در سه شهرستان کرمان، بم و رفسنجان وجود دارد که میانگین ۳۰ تا ۴۰ سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: تاکنون بررسی مؤثری پیرامون استخراج تجربه زیستی سالمندان و شناخت نیازهای آنها انجام نشده و عمدتاً نیازهای آنها از سوی متخصصان مشخص می‌شود.

وحیدزاده در بخش دیگری از سخنانش به روز ناشنوایان و نابینایان نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۸ هزار ناشنوا و دارای اختلال شنوایی و همچنین بیش از ۱۰ هزار نابینا و دارای اختلال بینایی در استان وجود دارد که خدماتی را از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند. در مجموع بیش از ۶۰ هزار پرونده معلولیت در استان از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان با گرامیداشت روز جهانی کودک، گفت: حدود ۶۱ مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در استان وجود دارد که حدود یک‌هزار کودک در مراکز حضور دارند و ۳ هزار کودک نیز تحت حمایت هستند که در شبکه خویشاوندی نگهداری می‌شوند و ترجیح ما این است که کودکان با حمایت بهزیستی در شبکه خویشاوندی باشند.

انتهای پیام
captcha