واقفان به مسئله تأمین مسکن نخبگان ورود کنند
کد خبر: 4174053
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی:

واقفان به مسئله تأمین مسکن نخبگان ورود کنند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در همایش یاوران وقف گفت:‌ واقفان به مسئله مسکن نخبگان حتماً بیندیشند و در این مسیر ورود کنند تا از خروج نخبگان از کشور جلوگیری شود.

کبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در همایش یاوران وقف که امروز، ۱۷ مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار شد، با اشاره به آیه 33 سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ؛  او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند» اظهار کرد: تمام ادیان الهی دین حق هستند، گرچه ممکن است برخی قواعد ادیان در زمان‌های مختلف نسخ شود اما اصل دین همیشه حق بوده است. لذا زمان برای اعلام احکام و قوانین مهم است.

وی افزود: وجود مقدس امام حسین(ع) در راه کربلا زمان اندکی به خواب رفته و بیدار شدند و بعد فرمودند «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجعُونَ» حضرت علی اکبر(ع) به ایشان عرض کردند که پدر چه شد که این جمله را فرمودید؟‌ امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند که در خواب دیدم که به سمت مرگ می‌رویم. علی اکبر(ع) از ایشان پرسیدند که آیا در راه حق به شهادت می‌رسیم که امام (ع) در پاسخ فرمودند بله! در آن هنگام برای خدا به شهادت خواهیم رسید.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: قوانین الهی جاده‌های رضایتمندی حق را نوشته است و ما باید در این جاده‌ها حرکت کنیم. زمانی که امام حسین(ع) خون گلوی مبارک علی اصغر(ع) را به آسمان می‌پاشد، این‌گونه فرمودند که این خون برای خدا و در راه حق ریخته شده است. جامعه اسلامی نیز باید این راه حق را ادامه دهد. 

وی بیان کرد: زمانی امام خمینی(ره) فرمودند که باید در برابر ظلم آپارتاید ایستاد و با آن مبارزه کرد. مقام معظم رهبری نیز بر امر مبارزه با ستمگران عالم تأکید دارند و امروز مشاهده می‌کنیم که جبهه حق در برابر ظلم ستمگران ایستاده و نمونه آن را در یمن و فلسطین می‌نگریم. پیامبر(ص) فرمودند که اگر دست دشمنان بر شما مسلط شود، با شما دشمنی کرده و همه شما را می‌کشند. امروز جبهه حق بروز و ظهور پیدا کرده و ان‌شا‌ءالله برقرار می‌شود. امروز در جهان، فضای رسانه‌ای علیه انقلاب و جبهه حق فعالیت ‌می‌کنند اما مردم کلام حق را می‌فهمند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز به پیامبر(ص) عرضه می‌داریم که بعد از ۱۴۰۰ سال، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آمدند و با تکیه به خداوند متعال و راه حق یک‌ گام از این راه عقب‌نشینی نکرده و نمی‌کنند. ما نیز باید در این راه گام برداریم تا به پیروزی نهایی جبهه حق دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وقف بدان معناست که افرادی رابطه مالکانه خود را با ملک خود قطع کرده و آن را با نیت معلوم وقف می‌کنند. کار متولیان موقوفات حفظ وقف و به دست آوردن منافع بهتر و اجرای نیت بهتر واقفان است. هیچ‌ کدام از ما به عنوان مسئولان و متولیان، حق نداریم که در این مسیر به اقل راضی شویم. 

حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد: برای بهینه‌سازی بهره‌وری موقوفات باید با کارشناسان صحبت کرده و اعداد را در این حوزه بارگذاری دقیق کنیم.‌ امروز باید وقف را علمی کنیم. عده‌ای هستند که در مقوله درمان به صورت ویژه اقدام می‌کنند و ما باید از آن‌ها در این زمینه حمایت کنیم. اگر وقف حرکت فعالانه‌ای در این حوزه داشته باشد، اعداد و ارقام آن قابل پیش‌بینی خواهد بود؛ چراکه استعداد فراوانی در این حوزه دارد.

ایستادگی در برابر تعرض به موقوفات

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر با همکاری سازمان اسناد، میزان اسناد تک برگی موقوفات حجم بسیار بالایی پیدا کرده و به توفیق الهی در سال آتی به پایان خواهد رسید. این مسئله باعث می‌شود که بتوانیم در برابر تعدی و تعرضات بایستیم. لذا باید به سمت بهینه‌سازی در موقوفات برویم. امروز باید به استعدادهای کشور در حوزه‌های مختلف علمی به خوبی میدان دهیم. 

وی تصریح کرد: یکی‌ از مهمترین گنج‌های ما نسل دانش‌بنیان حاضر است. باید در حوزه وقف نیز به این مسئله بپردازیم که با قوت خواهیم پرداخت. امروز اوقاف در زمینه تولید انرژی پاک، ساخت مسکن و ... ورود کرده‌ است. لازم است که واقفان به مسئله مسکن نخبگان حتما بیندیشند و در این مسیر ورود کنند تا از خروج نخبگان از کشور جلوگیری شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در حوزه اجرای نیت، سال گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. باید امروز از طرفی درآمد وقف را بهینه کرده و از سوی دیگر اجرای نیت را بهتر کنیم. در حال حاضر ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن‌ها دارای متولی است و مابقی در اختیار سازمان اوقاف است. استعدادهای بسیار فراوانی در زمینه موقوفات وجود دارد که باید به سمت توسعه آن‌ها حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha