تأمین ۲۹ میلیارد تومان برای اجرای نیات واقفین در همدان
کد خبر: 4173197
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

تأمین ۲۹ میلیارد تومان برای اجرای نیات واقفین در همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از تأمین بیش از ۲۹ میلیارد تومان از موقوفات برای اجرای نیات واقفین خبر داد.

حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان،به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان، امروز ۱۳ مهرماه در نشست خبری خود، اظهار کرد: نیات واقفین در زمینه‌های اجتماعی، خیریه، عتبات، مذهبی، مساجد و... هزینه می‌شود به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۰ مهر ماه سال جاری در حوزه امورات خیریه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از درآمد موقوفات در راستای کمک به فقرا، ایتام، دارو و درمان، زائران حرم امام رضا(ع)، دانش‌آموزان بی‌بضاعت و... هزینه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی نیز در مدت زمان یاد شده بیش از ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده که اختصاص به تجهیز بیمارستان، هزینه‌های تجهیز درمانگاه، تعمیر و مرمت مساجد، مدارس و حمام ها داشته است.

وی با بیان اینکه هر جایی که کار به مردم سپرده شده و از ظرفیت مردم استفاده شده نتایج بهتری حاصل شده است، افزود: در موقوفاتی‌ که اداره آنها بر عهده سازمان اوقاف است از ظرفیت امین استفاده می‌کنیم. به این صورت که تعدادی از موقوفات را به این افراد می‌سپاریم و وظایفی از قبیل اجرای نیات واقف، تنظیم اجاره و... را انجام می‌دهند. در حال حاضر اوقاف استان همدان از ۲۵ نیروی امین موقوفات استفاده کرده که در قبال فعالیتی که انجام می‌دهند حق الزحمه نیز دریافت می‌کنند.

زین العابدینی با اشاره به اینکه سهم وقف در برخی مناطق ناچیز است، افزود: با رایزنی‌های انجام شده در مورد پلاک‌های ثبتی که سهم وقف کمتر از یک دانگ است تبدیل به احسن می‌کنیم. گرچه سهم وقف را نمی‌توان فروخت اما جدا کردن آن در مواردی بلامانع است و منع شرعی و قانونی برای آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: ۷ هزار و ۷۶ رقبه وقف در استان همدان وجود دارد که سهم موقوفه در آن کمتر از یک دانگ است بنابراین برای حل مشکلات مردم اقدام به تبدیل به احسن کردن این املاک کرده‌ایم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: بیش از ۸۵ درصد املاک اوقاف دارای سند مالکیت هستند به طوری که در سال ۱۴۰۱ استان همدان از جمله استان های مطرح کشور در این زمینه شد.

زین‌العابدینی سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را یکی از کارکردهای اداره اوقاف برشمرد و گفت: در این راستا ۹ پروژه سرمایه گذاری در استان همدان داریم، ساخت ۷۴۰ واحد مسکونی در ملایر، تامین چهار قطعه زمین در شهر همدان برای ساخت مسکن با همکاری بنیاد مسکن، ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرستان تویسرکان، انتقال درمانگاه اعتمادیه به ساختمان جلویی این درمانگاه و قرار دادن ملک وقفی به عنوان اقامتگاه بوم گردی، پروژه خدماتی تجاری شهرک مدنی، پروزه هایپرمارکت ملایر، کارگاه مبل و منبت ملایر و... از جمله پروژه های سرمایه گذاری اوقاف استان همدان است که برای همگی تامین اعتبار لازم صورت گرفته و در حال رایزنی برای دریافت مجوز برای اجرا هستیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه موقوفات قرآنی کمترین سهم را در موقوفات استان همدان دارا هستند، افزود: فقط یک یا دو مورد موقوفه قرآنی در استان وجود دارد که آن هم مقید به مکان و تاریخ هستند و عملا نمی‌توان از آن استفاده خاصی کرد. لازم است در این حوزه جذب موقوفه داشته باشیم و افراد را به آیت سمت و سو هدایت کنیم.

زین‌العابدینی در زمینه مسابقات قرآن اوقاف نیز گفت: در سطح شهرستان ۹۵۰ نفر شرکت کننده داشتیم، که ۲۰۰ نفر توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند. این مسابقات در زمینه های ترتیل، قرائت، حفظ، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، تواشیح و اذان برگزار شده بودند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گفت: در زمینه حمایت از فرزند آوری و جوانی جمعیت نیز ۱۲۸ واحد مسکونی برای زوج‌های جوان وجود دارد اما این میزان نیاز استان را تأمین نمی‌کند.

وی در پایان درباره حمایت از طرح‌های دانش بنیان نیز گفت: در این راستا تفاهم نامه همکاری با بنیاد علمی نخبگان داریم ودر قالب طرح‌های مشارکتی در تولید موتورهای برقی، تولید موبایل و تبلت و... حمایت های لازم را انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است سال گذشته دکتر رضوان شرکتی در این زمینه طرح‌های دانش بنیان و حمایت از این طرح ها وقف کرده است.

انتهای پیام
captcha