عالم واقفی که احیای حوزه علمیه را مقدم بر ادامه تحصیل می‌دانست
کد خبر: 4172911
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
به انگیزه هفته وقف

عالم واقفی که احیای حوزه علمیه را مقدم بر ادامه تحصیل می‌دانست

امام جمعه زیرکوه گفت: آیت‌الله محمدصادق اوحدی از علمای برجسته این منطقه است که احیای حوزه علمیه جعفریه زهان را به‌عنوان قدیمی‌ترین حوزه علمیه استان انجام داده است.

حجت الاسلام حسن صباغیان، امام جمعه زیرکوهحجت‌الاسلام حسن صباغیان، امام جمعه زیرکوه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاریخ انقلابی به عالمان و بزرگانی مدیون است که سال‌ها از زندگی خود را صرف آگاهی مردم کرده‌اند و این آگاهی مدیون اثرگذاری رفتار و منش عالمان است، اظهار کرد: آیت‌الله محمد صادق اوحدی، عالم فرزانه و دانشمند علوم دینی، در سال ۱۳۲۱ هجری قمری در خانواده مذهبی و عالم‌پرور در خطه خراسان دیده به جهان گشود.

وی با بیان اینکه این عالم بزرگوار از سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی در مدرسه جعفریه زهان از توابع شهرستان زیرکوه نزد والد خویش و سایر علمای محل تحصیل کرد و سپس در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل تحصیلات به مشهد مقدس رفت، تصریح کرد: آیت‌الله اوحدی پس از اجازه از آیت‌الله حاج شیخ محمدصادق بروجردی، حوزه علمیه زهان را دایر کرد، حوزه علمیه‌ای که سال‌هاست عالمان بسیاری را پرورش می‌دهد.

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه با کمک این عالم سال ۱۳۴۲ ساختمان مدرسه علمیه زهان تجدید شد و عامل اصلی‌اش همین عالم بود و در سال ۱۳۴۷ این مدرسه شروع به‌کار کرد و اکنون نیز فعالیت دارد، افزود: ویژگی مهم این عالم، توجه و آگاهی نسبت به مسائل زمان بود.

وی با بیان اینکه حاج شیخ محمدصادق اوحدی با وجود فراهم بودن امکان فعالیت و تحصیل در شهرهای بزرگ کشور، تنها در منطقه خود ماند تا به مردم خدمت کند، تصریح کرد: حوزه علمیه جعفریه زهان اکنون به‌عنوان قدیمی‌ترین حوزه علمیه خراسان‌جنوبی مطرح بوده و هنوز فعالیت دارد.

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه تربیت شاگردان بسیار و توجه به نیازمندی‌های جامعه خود از نظر فقهی و مذهبی و تلاش برای افزایش درک مردم از ظلم زمان، از جمله کارهای این عالم واقف است، ادامه داد: سعی کردیم در اجلاسیه استانی جامعه علما و طلاب شهرستان زیرکوه که طی ماه گذشته برگزار شد شخصیت این عالم را بهتر بشناسانیم.

صباغیان با بیان اینکه جامعه به الگوهایی این چنین نیاز داشته و این الگوها باید برای مردم معرفی و ارائه شوند تا راه درست به مردم معرفی شود و این راه جز با الگوسازی‌ از شخصیت‌های مهم نمایان نخواهد شد، گفت: مردم باید بدانند که چه شخصیت‌هایی در تاریخ انقلابی منطقه‌شان اثرگذار بودند و این اثرگذاری با گذشت زمان به‌دلیل تأثیر خاصی است که این افراد با وقف زمان و علم خود بر روح جامعه گذاشته‌اند از بین نخواهد رفت.

انتهای پیام
captcha