میزان موقوفات قرآنی در استان کرمان کم است
کد خبر: 4172326
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

میزان موقوفات قرآنی در استان کرمان کم است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در استان کرمان تعداد موقوفه قرآنی کم است که بخشی از این آمار کم نیز نیت خاص دارند و این امر سبب شده در مسائل قرآنی با کمبود منابع روبه‌رو باشیم.

حجت‌ الاسلام علی جلالی مدیر کل اوقاف کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام علی جلالی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان امروز، نهم مهرماه در نشست خبری به‌مناسبت دهه وقف به تغییر تاریخ «روز وقف» اشاره کرد و گفت: هر سال ۲۷ ماه صفر به‌عنوان «روز وقف» نام‌گذاری شده بود و همزمانی این تاریخ با ایام اربعین و همچنین تعطیلات پایانی ماه صفر سبب می‌شد برنامه‌های دهه وقف تحت‌الشعاع قرار بگیرد لذا تصمیم برآن شد تا شانزدهم ماه ربیع‌الاول به‌نام «روز وقف» نام‌گذاری شود.

جلالی در بخش دوم سخنانش با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) در خصوص صدقه جاریه، به اهمیت موضوع وقف در جامعه پرداخت و افزود: وقف نوعی صدقه جاریه و پیامبر(ص) به عنوان نخستین واقف جهان اسلام  است که هم خود وقف را انجام می‌دادند و هم دیگران را به این امر تشویق می‌کردند. همچنین می‌توان گفت وصیت‌نامه امام علی(ع) در واقع یک وقفنامه بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار موقوفه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: در استان کرمان بیش از ۸ هزار موقوفه در سامانه اوقاف ثبت شدند که بیش از ۴ هزار مورد از آنها مساجد، بقاع متبرکه و تکایا هستند و باقی موقوفات به دو بخش متصرفی و غیر متصرفی تقسیم می‌شوند.

مدیرکل اوقاف استان ادامه داد: منظور از موقوفات متصرفی موقوفاتی است که مسئولیت آن برعهده اوقاف و امور خیریه باشد و موقوفات غیرمتصرفی بنابر نیت واقف و توسط متولی اداره می‌شوند و اوقاف تنها نقش نظارتی دارند. در یک تقسیم‌بندی دیگر موقوفات به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند که در موقوفات عام بیش از ۸۰۰ نیت در ارتباط با امور قرآنی، تعزیه، درمانی و... وجود دارد که بیشترین نیت‌ها مربوط به تعزیه و عزاداری امام حسین(ع) است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقاف و امور خیریه در سه بخش پیگیری می‌شود، تصریح کرد: بخش اول معاونت حقوقی، ثبتی و اجاره‌ای است که مهمترین کار در این بخش تثبیت مالکیت است؛ تا پایان شهریورماه امسال نزدیک به ۶۵ درصد موقوفات استان تثبیت مالکیت شده‌اند. همچنین کار دیگر این معاونت ارتباط و برنامه‌ریزی اجاره رقبات است و در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار رقبه در استان وجود دارد.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: دومین بخش کار اوقاف در معاونت بهره‌وری اقتصای پیگیری می‌شود که در خصوص مسائل سرمایه‌گذاری و عمرانی فعالیت دارد. در این بخش در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار متر تکمیل تربت‌خانه و بقاع متبرکه را داشتیم. بازسازی و مرمت بقاع متبرکه نیز انجام شده است و بیش از ۳۰ بنای میراثی معرفی شده که در صورت وجود سرمایه‌گذار بازسازی می‌شوند. همچنین زنجیره تولید در بخش زراعی و دامداری در کرمان ایجاد شده است.

وی سومین بخش از فعالیت‌های اوقاف را در معاونت فرهنگی دانست و اظهار کرد: در این حوزه اجرای نیت واقفان و درآمدهای موقوفه‌ها بررسی می‌شود. بیشترین اجرای برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه است؛ ۲۱۸ بقعه متبرکه در استان کرمان وجود دارد که بیش از ۱۰۰ بقعه امامزادگان و باقی زیارتخانه هستند. در تمام بقاع مرکز «افق» راه‌اندازی شده که یکی از برنامه‌های این مرکز اجرای ماهانه طرح «قرار دوازدهم» است. این طرح به مدت دو سال در حال اجرا است و در قرار دوازدهم این ماه بیش از یک‌هزار و پنجاه‌ و دو بسته مهر تحصیلی به مراکز خیریه تحویل داده می‌شود.

مدیرکل اوقاف استان با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌هایی که در مرکز افق در راستای سبک زندگی اسلامی از سال گذشته به‌صورت جدی اجرا می‌شود طرح «شمیم خدمت» است، افزود: در این طرح برای بازاریابی تولیدات خانگی از ظرفیت بقاع متبرکه استفاده می‌شود. خدمات اجتماعی، شناسایی افراد محروم، تهیه جهیزیه، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و ... از دیگر برنامه‌ها مرکز افق است.

وی در ادامه به موضوع موقوفات قرآنی در کرمان پرداخت و گفت: در استان کرمان تعداد موقوفه قرآنی کم است که بخشی از این آمار کم نیز نیت خاص دارند و این امر سبب شده در مسائل قرآنی با کمبود منابع روبه‌رو باشیم اما برنامه‌های قرآنی در چند بخش پیگیری می‌شود که برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن در بقاع متبرکه، جلسات هفتگی تفسیر قرآن در بقاع، وجود مرکز حفظ قرآن به‌صورت حضوری و غیرحضوری از جمله این برنامه‌ها است.

حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های قرآنی اوقاف و امور خیریه ویژه ماه رمضان اجرا می‌شود، افزود: برگزاری و یا حمایت از جلسات جمع‌خوانی قرآن در ماه رمضان و برگزاری طرح ضیافت الهی و افطاری‌های ساده در بقاع از جمله این برنامه‌ها است.

وی برگزاری مسابقات قرآنی را کار ویژه اوقاف دانست و اظهار کرد: امسال چهل‌وششمین دوره این مسابقات در دو بخش آوایی و معارفی با حضور یک‌هزار و ۷۳۸ نفر در بخش شهرستانی در استان برگزار شد که در مجموع ۱۸ نفر به مرحله مقدمات قرآنی راه می‌یابند.

مدیرکل اوقاف استان در پایان به روزشمار هفته وقف اشاره کرد و گفت: در خصوص موقوفات درمانی نیازمند موقوفات جدید هستیم زیرا کرمان در حوزه درمان، شهرستان‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد. همچنین در خصوص بلایای طبیعی وقفی در استان نداریم. در حوزه قرآنی، آموزشی، پژوهشی و امنیتی و نظامی نیز باید موقوفاتی انجام شود.

انتهای پیام
captcha