امامزاده سلطان عطابخش(ع)؛ سندی در اثبات ریشه تشیع در منطقه کاشان
کد خبر: 4171444
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

امامزاده سلطان عطابخش(ع)؛ سندی در اثبات ریشه تشیع در منطقه کاشان

نویسنده کتاب «ستاره ولایت» گفت: وجود امامزاده سلطان عطابخش(ع)، یکی از سندهای بسیار مهم برای بیان ریشه تشیع در منطقه کاشان محسوب می‌شود و قدمت حرم ایشان که به دوران آل‌بویه و پیش از آن برمی‌گردد، مؤید این مطلب است.

مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاهکتابی با عنوان «ستاره ولایت» نوشته مجید زجاجی در شش فصل، ۲۵۲ صفحه و قطع وزیری به تیراژ هزار نسخه، شهریورماه جاری از سوی انتشارات کوثریه چاپ و منتشر شده است و آیین رونمایی از آن همزمان با شام شهادت امام حسن عسکری(ع) در جوار بارگاه امامزاده سلطان عطابخش(ع) کاشان برگزار شد.

مجید زجاجی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه در این اثر به ۴۰ ویژگی شخصیت امامزاده سلطان عطابخش(ع)، سلاله امام ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) و آثار تاریخی مربوط به حرم مطهر پرداخته شده است، اظهار کرد: بررسی تاریخ عقلی، نقلی و شفاهی و چگونگی ارتباط آن با صاحب حرم از مباحث مطرح‌شده در کتاب است.

وی با بیان اینکه انتساب این امامزاده به امام هفتم قطعی است و ایشان از امامزادگان لازم‌التعظیم و عظیم‌الشأن منطقه کاشان به‌شمار می‌رود، ادامه داد: وجود این امامزاده یکی از سندهای بسیار مهم برای بیان ریشه تشیع در منطقه کاشان محسوب می‌شود و قدمت حرم ایشان که به دوران آل‌بویه و پیش از آن برمی‌گردد، مؤید این مطلب است؛ چنانکه در تاریخ معتبر آمده حاکمان آل‌بویه که شیعه بودند و اولین دولت رسمی شیعه را در سال ۳۲۰ تشکیل دادند، به تعمیر بقعه متبرکه سلطان عطابخش(ع) پرداختند.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: بنابراین از این مطلب نتیجه‌گیری می‌شود که حرم سلطان عطابخش(ع) پیش از تعمیر نیز وجود داشته و به احتمال قوی، این امامزاده از کسانی است که پس از شهادت امام رضا(ع) به منطقه امن یعنی‌‌ کاشان فرهنگی مهاجرت کرده تا خود را از ظلم و جور حاکمان بنی‌عباس برهاند.

وی یادآور شد: در کتب قدیم، این امامزاده را با نام «سلطان عطایی موسی» یا «سلطان عطاءالله» خوانده‌اند؛ اما در میان مردم، به سلطان عطابخش مشهور بوده و در آثار قدیمی موجود در امامزاده که به بیش از شش قرن پیش برمی‌گردد، این عنوان ذکر شده است. همچنین این حرم، مدفن بزرگان و عالمان مشهوری همچون طاهر نقاش، پدر محتشم کاشانی، شاعر پرآوازه این خطه و علامه لاهیجی و نیز محل عبادت مولانا فخری از عرفای مشهور و بزرگوار است.

زجاجی ضمن بیان اینکه بقعه این امامزاده بزرگوار حاوی آثار قدیمی بسیار مهم از نظر معماری اسلامی و هنر خطاطی از جمله خط نستعلیق، ثلث و... است، درباره دلیل تألیف این اثر گفت: ارادت من به ساحت مقدس اهل بیت(ع) خصوصاً این امامزاده عظیم‌الشأن و نیز اقتضای وظیفه انسانی و دینی سبب شد تا به تألیف کتاب «ستاره ولایت» بپردازم.

وی در پایان بیان کرد: امامزاده سلطان عطابخش(ع) دارای آثار مهمی است که اگر به‌صورت مکتوب و تحلیلی به آنها نمی‌پرداختم، حتی موارد شفاهی معتبر درباره این آثار نیز به مرور زمان فراموش می‌شد؛ چنانکه در گذشته، محققان و پژوهشگران برای جمع‌آوری آثار مربوط به اماکن تاریخی و مقدس اقدامی نکردند و بسیاری از مطالب، ناگفته باقی ماند. تنبلی تاریخ نباید ادامه پیدا کند و هر پژوهشگر حتی اگر لازم باشد، باید موارد شفاهی را پالایش کند و به دست نسل حاضر و آینده بسپارد که اگر از این وظیفه غفلت شود، آیندگان ما از این ثروت معنوی دور می‌مانند.

زهراسادات محمدی

طرح جلد کتاب «ستاره ولایت»

انتهای پیام
captcha