از گسترش ترتیل‌خوانی در روستاها تا مجمع جهانی مسابقات قرآن
کد خبر: 4171294
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
مجیدی‌مهر آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی اوقاف را تشریح کرد

از گسترش ترتیل‌خوانی در روستاها تا مجمع جهانی مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی خبری آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی این سازمان شامل برنامه‌های مربوط به حفظ قرآن، برنامه‌های آموزشی، مسابقات سراسری و مسابقات بین‌المللی قرآن را تشریح کرد.

از گسترش ترتیل‌خوانی در روستاها تا مجمع جهانی مسابقات قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز چهارم مهرماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزار شد. 

در ابتدای این نشست که با تلاوت علی محرابی، قاری و مدرس قرآن آغاز شد، مجیدی‌مهر به تشریح فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در شش ماهه اول و دوم سال پرداخت و گفت: در حوزه تبلیغ و‌ ترویج قرآن کریم در شش ماه گذشته بحث مراسم جزءخوانی قرآن را داشتیم، در همین راستا بیش از ۱۶۷ مراسم جزءخوانی قرآن در استان‌ها برگزار شد و پیش‌بینی می‌شود این جزءخوانی‌ها برای سال جدید به 200 مراسم برسد. هفتاد تا هشتاد درصد جزءخوانی‌های زنده پخش شده از صدا و سیما با محوریت اوقاف و بقاع متبرکه سراسر کشور بود.

اجرای برنامه‌های ترتیل‌خوانی در روستاها

وی یکی از کارهای شاخص در زمینه ترتیل‌خوانی را پخش مراسم جزءخوانی قرآن در روستاها از رسانه ملی معرفی کرد و افزود: این طرح در رمضان امسال به صورت آزمایشی در روستاهای استان مرکزی اجرا شد. برای پخش این جزءخوانی‌ها دوستان ما در صدا و سیمای استان مرکزی و نیز شبکه قرآن و معارف سیما زحمات زیادی کشیدند و مورد استقبال قرار گرفت و برای رمضان آینده این طرح را به استان‌های دیگر هم تسری خواهیم داد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در صورت استمرار آن برای چند سال آینده ترتیل‌خوانی‌های روستاهای کشور در حد ترتیل‌خوانی‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و ... خواهد بود و این یعنی بلوغ فعالیت‌های قرآنی در کشور؛‌ ما در صورتی می‌توانیم در مورد فعالیت‌های قرآنی استان‌ها ‌نظر مثبت بدهیم که جمیع فعالیت‌های قرآنی در آن استان رشد کرده باشد. 

مجیدی‌مهر با اشاره به توجه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به تمامی کشور گفت: در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، افرادی از مناطقی مدرک داوری دریافت کرده و وارد گروه داوری مسابقات شده‌اند که هیچگاه فکر نمی‌کردند زمینه‌ای برای بروز و ظهور استعداد آنها فراهم شود، پس اگر ‌برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد، بازخوردهای خوبی هم دریافت خواهد شد. 

اجرای 5 هزار محفل در سال

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با دو فعالیت مسابقات و محافل انس با قرآن شناخته می‌شود، بیان کرد: در حوزه محافل انس با قرآن در طول سال معمولاً در حدود پنج هزار محفل انس با قرآن برگزار می‌شود. در مناسبت‌های ملی و ‌مذهبی محافلی در بقاع متبرکه سراسر کشور در شش ماهه اول اجرا شده است. امسال وعده دعوت از قاریان مصری برای اجرا در قبل از اربعین داده شد که هنوز اجرایی نشده است، این موضوع همچنان در دستور کار است و پیگیر حضور قاریان مصری در کشورمان هستیم و در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد کدام قاری در کدام شهر از کشور تلاوت خواهد داشت. اتفاق خوبی که در این حوزه رقم خورده استقرار رایزن فرهنگی کشورمان در کشور مصر است و جالب است که بدانید ایشان حافظ قرآن کریم است. 

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری کرسی‌های تلاوت و تفسیر برشمرد و افزود: برگزاری کرسی‌های تفسیر با پیگیری و مطالبه ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌ریزی شده است. در ابتدا کار سخت بود اما رفته رفته اشتیاق بیشتر شد به طوری که هر هفته در یک امامزاده جلسه تفسیر قرآن کریم دایر است، در همین راستا تا کنون بیش از 1500 جلسه تفسیر برگزار شده است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به مشارکت این سازمان در تولید برنامه تلویزیونی ‌محفل اشاره و اظهار کرد: این برنامه توانست فضای خوبی را رقم بزند و خانواده‌ها را به حضور در جلسات و‌ موسسات قرآن ترغیب و تشویق کند. بر اساس آماری که مدیران موسسات ارائه می‌دهند بعد از پخش برنامه محفل استقبال قرآن‌آموزان از موسسات چند برابر شده است. در ساخت این برنامه علاوه بر سازمان اوقاف و امور خیریه دستگاه‌هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته‌ امداد امام خمینی(ره)، شهرداری تهران و ... به سهم خود مشارکت داشتند. امسال نیز در محفل 2 ‌حضور خواهیم داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین به ابلاغ آیین‌نامه و ثبت‌نام چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شش ماهه اول امسال خبر داد و گفت: این مسابقات امسال با سبک و سیاق جدید ابلاغ شد، یکی از تفاوت‌های این دوره با ادوار گذشته این بود که بسیاری از تبصره‌ها را حذف کرده بودیم. از سال 99 که تبصره‌های شیوه‌نامه مسابقات بیش از 40 مورد بود به کمتر از انگشتان یک دست در امسال رسیده است. 

وی افزود: در این دوره حدود 58 هزار نفر ثبت‌نام کردند که حدود 37 هزار نفر در بخش بانوان و 21 هزار نفر در بخش آقایان بوده است. در بخش معارفی این مسابقات 31 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. مرحله شهرستانی این مسابقات در ۱۴۸ شهرستان و مرحله استانی نیز در 31 استان در دو بخش بانوان و آقایان به صورت مجزا برگزار شده و راهیافتگان به مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری نیز امروز مشخص خواهد شد.

از گسترش ترتیل‌خوانی در روستاها تا مجمع جهانی مسابقات قرآن

اعزام قاریان و حافظان به کشورهای مختلف

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در ادامه به اعزام قاریان و حافظان کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره و اظهار کرد: در حوزه معرفی و ‌اعزام‌ نمایندگان کشورمان به ‌کشورهای مختلف اعزام‌هایی به کشورهای مالزی، اندونزی، کرواسی، قرقیزستان، روسیه، قزاقستان و کویت خواهیم داشت یا اعزام شده‌اند. 

مجیدی‌مهر همچنین به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: دعوتنامه این دوره از مسابقات به بیش از 120 کشور ارسال شده است و‌ تا کنون 70 کشور نمایندگان خود را معرفی کرده یا فرایند معرفی را طی می‌کنند. با فضای خوبی که در دنیا برقرار شده است برآورد ما این است که استقبال از مسابقات به حدود 90 کشور برسد. 

اعطای 2 میلیارد تومان کمک‌هزینه تحصیلی

وی در مورد فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه آموزش نیز بیان کرد: در حوزه آموزش دوره آموزشی ‌ویژه داورانِ بدونِ ‌مدرک در استان‌های محروم‌ در پنج رشته و شش گروه برگزار شده است. همچنین در حوزه اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان نیز حدود دو میلیارد تومان به ۱۹۵ نفر به عنوان کمک‌هزینه تحصیلی اعطا شده است. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به اجرای طرح حفظ قرآن در بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه در حوزه حفظ موضوعی و اجزا پایین‌تر قرآن فعالیت داشته‌اند. در همین راستا بیش از 26 هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند. در بحث ترجمه و مفاهیم قرآن کریم نیز بیش از سه هزار نفر حضور یافته‌اند. در دوره‌های تخصصی ارتقای قاریان نیز حدود ۴۰۰ نفر حضور داشته‌اند. 

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از برنامه‌های مرکز امور قرآنی طی شش ماهه اول امسال اجرای طرح تربیت مجریان معارفی بوده است. مجری یکی از ارکان برگزاری مسابقه است و ‌لذا این طرح را به منظور تربیت مجریانی که ویژه اجرای محافل و مسابقات باشند، طراحی کردیم. بر همین اساس امروز 57 مجری بانو و آقا شناسایی و تربیت شده است. 

اجرای 44 عنوان برنامه در حوزه حفظ قرآن

مجیدی‌مهر به فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: در حوزه حفظ قرآن کریم 44 برنامه طراحی و بین دستگاه‌های عضو ستاد توزیع شده است. بازنگری در آیین‌نامه و ضوابط و فرایند برگزاری آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدارک حفظ عمومی به حافظان قرآن یکی از کارهای خوب ستاد طرح ملی حفظ قرآن بود. همچنین تا کنون شش فقره تفاهم‌نامه برای اجرای برنامه‌های مربوط به حوزه حفظ منعقد شده است. در حوزه حفظ قرآن طرحی با عنوان «قرآن‌بانو» در دست بررسی است. این طرح ویژه بانوان خانه‌دار خواهد بود و طی آن سعی خواهد شد برنامه‌ریزی‌هایی برای محوریت قرار گرفتن بانوان خانه‌دار برای حفظ قرآن کریم در نظر گرفته شود. 

وی افزود: در خصوص‌ سامانه حفظ قرآن کریم نیز ابتدا مقرر شده بود تا این سامانه در سازمان دارالقرآن مستقر شود، اما بعد از برگزاری جلساتی مقرر شد تا این سامانه از سوی وزارت آموزش و پرورش پیگیری شود. 

مجیدی‌مهر به زمانبندی برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن اشاره و اظهار کرد: اجرای شرکت‌کنندگان در مرحله ‌مقدماتیِ مرحله کشوری مسابقات سراسری از هجدهم تا بیستم مهرماه ضبط می‌شود. کار داوری آثار ضبط شده در آبان‌ماه خواهد بود و فینال مسابقات نیز نیمه دوم آذرماه امسال در شهر بجنورد در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. همچنین مرحله استانی بخش معارفی نیز بیست و هفتم مهرماه به صورت همزمان در سراسر کشور برپا می‌شود. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در روزهای پایانی بهمن‌ماه خواهد بود و مراسم افتتاحیه نیز در روز میلاد امام سجاد(ع) در نظر گرفته شده است. 

برگزاری مسابقات قرآن جایزه بزرگ تهران

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به طراحی مسابقات استعدادیابی قرائت قرآن اشاره و اظهار کرد: این مسابقات به همت و با تأکید ریاست سازمان برنامه‌ریزی شده و ویژه قاریان 15 تا 22 ساله خواهد بود. جایزه این مسابقات که به عنوان جایزه بزرگ مطرح است بیشتر از مسابقات بین‌المللی خواهد بود. هنوز بر روی این موضوع که این مسابقه تلویزیونی، حضوری یا ترکیبی از این دو باشد به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد عدم حضور قاریان و حافظان کشور مصر و عربستان با وجود بهبود روابط سیاسی این کشورها با ایران گفت:  همانطور که کشورهای مختلف مبنای حضورشان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد رسمی حاکمیتی در امر برگزاری مسابقات دعوتنامه رسمی کشورها هست ملاک معرفی ایران هم طبیعتا دعوتنامه رسمی از سوی ستادهای برگزاری مسابقات است. قاریان و حافظان ایرانی به واسطه درخشش سنوات گذشته که شامل حدود 400 رتبه از ابتدای انقلاب تا کنون شده است لذا حضور نمایندگان ایران باعث ارتقای وزن برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف می‌شود. 

وی افزود: برخی کشورها هستند که شرایط خاصی دارند و ممکن است به لحاظ مسابقه‌ای ملاحظاتی داشته باشند، اما سال آینده تعداد اعزام‌ها در حوزه مسابقات افزایش چشمگیری پیدا کند، کما اینکه امسال نیز اعزام‌های خوبی داشته‌ایم. پیش از این 27 کشور برگزارکننده مسابقات بودند الان به 30 کشور رسیده است که نوسان دارند. برای مسابقات ایران، مصر و عربستان نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند و باب تعامل ما با کشورهای دیگر باز است.

پیگیری دفتر ریاست جمهوری از مجمع جهانی مسابقات قرآن

وی افزود: تشکیل مجمع جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات در دست بررسی است و در حاشیه مسابقات امسال از رؤسای ستادهای برگزاری کشورهای مختلف دعوت می‌کنیم و ما را به سمتی پیش خواهد برد که این تعاملات بین مسابقات برقرار شود. تشکیل این مجمع مطالبه رئیس محترم جمهور است که در اختتامیه مسابقات سال قبل آن را طرح کرد. تا کنون از طرف دفتر ریاست جمهوری پنج بار پیگیر این موضوع بوده‌اند. 

مجیدی‌مهر در پایان در پاسخ به سوالی در میزان جوایز مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن بیان کرد: کسانی که در مسابقات حضور خواهند داشت تغییرات را در حوزه مسابقات لمس خواهند کرد. عنایت ریاست سازمان حلقه اصلی این ماجرا بوده است. در مسابقات شهرستانی مجموع جوایزی که پرداخت می‌شود نسبت به دوره قبل 432 درصد افزایش داشته است. همچنین مرحله استانی نیز 155 درصد رشد داشته است، مسابقات کشوری 67 درصد و مسابقات بین‌المللی بیش از 250 درصد رشد داشته است. 

آزاده حاجی‌غلامی

انتهای پیام
captcha