«نورچشمی»؛ روایتی از حصر خرمشهر منتشر شد
کد خبر: 4171289
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

«نورچشمی»؛ روایتی از حصر خرمشهر منتشر شد

آخرین اثر مهدیه جلالی با عنوان «نورچشمی» به همت انتشارات سوره مهر دربردارنده فضای جنگی آغشته به طنز از حصر خرمشهر است.

به گزارش ایکنا به نقل از سوره مهر؛ کتاب «نورچشمی» داستانی است که در خرمشهر می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان، نوجوانی به نام ماجد است که پس از آغاز جنگ تحمیلی در خرمشهر تصمیم می‌گیرد با دوربین عکاسی برای حفظ هویت شهدا و زخمی‌ها به خصوص مادرها و فرزندانشان از چهره‌هایشان عکاسی کند.

فضای داستان، فضای جنگی آغشته به طنز است تا خشونت موجود در جنگ مثل استخوان تیزی گلوی مخاطب را خراش ندهد. بلکه زمانی که با روایت‌های ناگواری از جنگ روبه‌رو می‌شود، طعم شیرین زندگی که در بعضی از مواقع فقط مختص جنگ است را هم بچشد؛ چیزی شبیه به طنز تلخ.

جلالی که نویسنده‌ای دهه هفتادی است پیش از این با داستان کوتاه «مه رقیق صبح» در مجموعه داستان بوی گرم شکوفه‌های بادام به انتخاب مجید قیصری و داستان کوتاه «صدام، سلام!» در مجموعه داستان منتخب چهل چراغ به کوشش انجمن قلم ایران به مخاطبانش معرفی شده بود.

«نورچشمی» به همت کارگاه قصه و رمان مرکز ‌آفرینش‌های ادبی منتشر شده است. این رمان در 114 صفحه و با قیمت 75 هزار تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.

«نورچشمی»؛ روایتی نرم از تلخی خون‌بار حصر خرمشهر

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

با دوربین می‌توانستم پرواز کنم، لابلای مرغ‌های دریا اوج بگیرم و بعد ناغافل شیرجه بزنم سمت ماهی‌های کوچک فرز. یا توی نخلستان با بلبل خرما، شیره رطب‌ها را بمکم و زیر سایه پیش‌ها چرت بزنم یا بروم توی نیزار و با سنجاقک‌های رنگی حرف بزنم و بگویم هر وقت خزال دلش از امه گرفت و رفت لب شط و خواست پاهای حنا بسته‌اش را توی آب بزند و دلش را خالی کند، روی شانه‌هایش بنشینند و دلداری‌اش بدهند.

انتهای پیام
captcha