بررسی نحوه مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های محرومیت‌زدایی
کد خبر: 4169677
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

بررسی نحوه مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های محرومیت‌زدایی

نحوه مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های محرومیت‌زدایی کشور امروز در نشست مسئولان بسیج و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سازمان بسیج سازندگی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «به وقت جهاد» (نشست‌های تخصصی محرومیت‌زدایی) با عنوان راه روستایی امروز، ۲۷ شهریور با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس، دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین شنوایی، مشاور معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن، میرشفیعی، مدیرعامل انجمن خیرین راهساز در محل سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی طی سخنانی اظهار کرد: موضوعی که در بسیج به دنبال آن هستیم این است که مدل رفتاری نظام اسلامی در مواجهه با پدیده‌های مختلف باید برخاسته از بطن انقلاب باشد. برای مثال یکی از نقاط قوت در مسکن مهر با وجود مشکلات زیاد، به کارگیری ظرفیت مردم در این طرح بود. به همین دلیل یکی از اهداف ما مشارکت گروه‌های مردمی در برنامه‌های مختلف و طرح‌های کشور است.

وی افزود: لذا مردم‌پایگی یکی از مهمترین برنامه‌های بسیج سازندگی در طرح‌های مختلف است. برای مثال جاده بین مزارع امروز با همکاری خود مردم و ۵۱ هزار گروه‌های جهادی فعال در حال انجام است. البته هر کدام از گروه‌های جهادی تخصص مربوط به خود را دارا هستند و به دنبال محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف چون راه، آب و مسکن هستند.

سردار زهرایی با بیان اینکه در راه‌های روستایی و جاده بین مزارع به دنبال این هستیم که گروه‌های جهادی و مردم به میدان آمده و کار‌ها را پیش ببرند البته گروه‌های جهادی نیز نیازمند توانمندسازی و آموزش در این این زمینه هستند. یکی‌از مشکلات این حوزه این است که قانونی برای بکارگیری گروه‌های جهادی مردمی وحود ندارد و به لحاظ قانونی کار باید به شرکت‌های قانونی سپرده شود و این فعالیت‌ها به لحاظ قانونی در اختیار گروه‌های جهادی قرار داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های بسیج و گروه‌های جهادی با رضایت فراوان مردم مواجه شده است و البته هموارسازی و تسهیل این مسیر خدمت‌رسانی به همکاری دولت و مجلس بازمی‌گردد تا راه برای خدمت بیشتر به مردم محروم و محرومیت‌زدایی بیشتر در کشور باز شود.

در ادامه این نشست تخصصی، تنی چند از مسئولان گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله نماینده گروه‌های جهادی استان گلستان، مسئول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی، مدیر فنی سازمان بسیج سازندگی قزوین، نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه راهسازی، به تشریح مشکلات و برنامه‌های اجرایی خود در حوزه محرومیت‌زدایی شهرستان‌های مختلف کشور پرداختند. مشکلات حوزه تهیه قیر در راهسازی، مشکلات مالی، بحث بکارگیری از پیمانکاران و ... از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه ارائه شد.

پس از آن، روستایی، نماینده سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس با توجه به ماموریتی که در قرارگاه جهادی وزارت آموزش و پرورش داریم به دنبال آن است که گروه‌های جهادی معلمان را سازماندهی کند و یکی از ماموریت‌های مهم گروه‌های جهادی معلمان ملجایت معلمان برای خارج از مدارس و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی است.

وی تصریح کرد: از ابتدای مرداد امسال تاکنون ۱۰۰ هزار کلاس درس قدیمی کشور را نوسازی کرده‌ایم. امیدواریم بتوانیم در حوزه راه روستایی نیز با بسیج کردن مردم زمینه را برای خدمت هر چه بیشتر در این حوزه فراهم کنیم.

در ادامه، میرشفیعی، مدیرعامل انجمن خیرین راهساز نیز در سخنانی اظهار کرد: در برخی مناطق کشور در بازگشایی مسیر‌ها عقب هستیم. برای مثال در بشاگرد و نوار کوه‌های مکران، اندیکا، سردشت دزفول محرومیت شدیدی در حوزه راه روستایی وجود دارد؛ لذا برای این مسیر‌ها نیز باید به صورت جهادی وارد شده و محرومیت‌زدایی انجام شود.

وی بیان کرد: انجمن خیرین راهساز می‌تواند به صورت تفاهم‌نامه‌ای با نهاد‌های اجرایی حوزه راه روستایی همکاری کند تا بتوانیم هرچه بیشتر در زمینه محرومیت‌زدایی راه روستایی گام برداریم. مجلس شورای اسلامی با طرح قیر تهاتری بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع و این طرح راه خوبی را برای محرومیت‌زدایی در حوزه راه روستایی باز کرد.

پس از آن مقبلی، معاون راه روستایی سازمان راهداری کشور نیز در سخنانی گفت: تا قبل از سال ۹۹ هیج اطلاعاتی در زمینه راه‌های روستایی کشور وجود نداشت. در سال ۹۹ سازمان راهداری نسبت به جمع‌آوری این اطلاعات اقدام کرد و پس از آن بود که توزیع اعتبارات راه روستایی براساس این اطلاعات انجام شد.

وی افزود: براساس این اطلاعات ضریب برخورداری هفت استان کشور زیر ۷۰ درصد و از حدود ۴۶۸ شهرستان، ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان زیر ۷۰ درصد بود؛ لذا عمده اعتبارات به این مناطق اختصاص داده شد که نتایج خوبی را نیز به همراه داشت. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز نزدیک به ۵۵۰۰ کیلومتر راه در حوزه راه‌های روستایی احداث شده است.

مقبلی بیان کرد: برای ۲۹ هزار کیلومتر راه باقیمانده روستایی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است که می‌توانیم این برنامه را طی چند سال اجرا کنیم. تقاضای ما این است که تفاهم‌نامه‌هایی که در حوزه راه روستایی ایجاد شده، به قرارداد تبدیل شود تا بتوانیم کار را با جدیت و در زمان مناسب انجام دهیم. امروز تعداد ۹۱ پروژه در استان‌ها با ظرفیت خیرین در حال اجرا است و خیرین فعالیت‌های بسیار خوبی در این حوزه داشته‌اند. متاسفانه یکی از مشکلات ما در این حوزه مسئله قیر است که چنانچه مشکلات این حوزه رفع شود، فعالیت در زمینه راه روستایی با سرعت بسیار بالاتری انجام خواهد شد.

در ادامه، علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: اول انقلاب ۲۸ درصد جمعیت کشور در شهر‌ها و ۷۲ درصد در روستا‌ها زندگی می‌کردند که امروز این درصد‌ها جابجا شده است و امروز تقریبا شهری وجود ندارد که حاشیه‌نشین نداشته باشد. آنچه امروز در کشور رخ می‌دهد این است که پنج مولفه آب، راه روستایی، آسفالت درون روستا، ارتباطات، سد و کانال‌های روستایی است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها تاکید دارند که یکی از نشانه‌های آن خودکفایی در حوزه بنزین با توانمندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. اگر هر نهادی یک کار دشمن در حوزه تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد، مشکلی وجود نداشت؛ لذا پرونده سپاه و بسیج کاملا مشخص است و می‌توانند مشکلات فراوانی در کشور را حل کنند.

نیکزاد ادامه داد: نهاد‌های اجرایی ما حاضر هستند دو و نیم برابر اعتبارات به پیمانکاران پول بدهند، اما کار را به بسیج سازندگی که با مبلغ بسیار کمتری طرح‌ها را اجرا می‌کند، نمی‌سپارند. امروز موضوع آب در روستا‌ها به معضل اساسی تبدیل شده و دولت و مجلس باید این قضیه را به بسیج سازندگی بسپارند که فعالیت‌های خوبی در این حوزه داشته است.

وی بیان کرد: لذا سطح قرارگاه بسیج سازندگی این نیست و سازمان بسیج سازندگی باید با قدرت با دولت مذاکره کرده و در حوزه‌های مختلف همچون آب و راه روستایی وارد میدان شود. در جریان قیر نیز به نظر می‌رسد برخی نمی‌خواهند در دولت کاری در این زمینه انجام شود.

نیکزاد اظهار کرد: امروز می‌توان نفت را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داد تا از آن نسبت به تولید قیر استفاده کرده و قیر تولیدی را در اختیار نهاد‌های اجرایی در حوزه راه روستایی و ... قرار دهد. در مورد قیر نیز مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. قرارگاه و سازمان بسیج سازندگی می‌تواند نجات‌دهنده مشکلات روستایی در کشور باشد.

انتهای پیام
captcha