جهان همچنان نیازمند دانش و اندیشه بوعلی سیناست
کد خبر: 4164514
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

جهان همچنان نیازمند دانش و اندیشه بوعلی سیناست

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: حکیم ابن سینا چنان درخششی پیدا کرد و آن چنان نبوغی از خود نشان داد که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز هم جهان علم و دانش نیازمند به آثار او اعم ازآثار علمی، پزشکی، عرفانی، معرفتی و حکمی است و برای همه استادان و پژوهشگران و علاقه مندان به حکمت و عرفان ایرانی و اسلامی ارزش و منزلت والایی دارد.

روز پزشک در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، امروز اول شهریورماه در آئین ادای احترام به مقام شامخ شیخ الرئیس بوعلی سینا با بیان اینکه پزشکان سوگند یاد می‌کنند که در هر زمان و مکان  به مردم خدمت کنند، اظهار کرد: پزشکان در برهه‌های حساس تاریخ نشان دادند که مردم میدان و ‌جهاد هستند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب با یک تحول در حوزه پزشکی مواجه شدیم، افزود: دوران دفاع مقدس نقطه عطف پر افتخار برای مردم ایران و جامعه پزشکی بود که با تلاش جهادگران سلامت موفق شدیم با موفقیت خدمات درمانی و حتی عمل جراحی در جبهه‌ها انجام دهیم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به دوران پر خطیر کروناگفت: پزشکان ،کادر درمان و‌ جهاد گران سلامت در دوران کرونا با عشق و ایثار به مردم خدمت کردند و برگ زرینی دیگر به افتخارات ایران زمین اضافه کردند. جامعه پزشکی نقش محوری و مهم پیشگیری، مراقبت از مردم دارد، در حوز آموزش هم جامعه پزشکی نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی و جانشین پروری دارند.

وی افزود:حوزه تحقیقات و فناوری اگر پزشکان  اقدامی انجام ندهند  از پیشرفت و توسعه عقب خواهیم ماند،که خوشبختانه در بخش اختراعات و افتخارات زیادی ثبت شده است ،بیش از هزار و پانصد نفر پزشک متخصص و عمومی در غالب ۱۵بیمارستان و ۱۵۰ درمانگاه خدمات مستمر ارائه می‌کنند، در سال ۱۴۰۱بیش از چهار میلیون و پانصد هزار خدمات ارائه شده است که میزان بالغ بر سه هزار خدمت در بخش دولتی و مابقی در خصوصی صورت گرفته است.

مجذوبی ضمن اشاره به صد و سی هزار عمل جراحی در سال ۱۴۰۱ در بخش عمومی،گفت: بالغ بر صد هزار عمل جراحی هم در بخش خصوصی ثبت شده است ،اساتید حوزه درمان در ۱۱ دانشکده به صورت مستمر به آموزش دانشجویان می‌پردازند، خوشبختانه در حوزه تحقیقات و فناوری بعد از حدود ۹ ماه موفق به مجوز پارک علم و فناوری شدیم.

وی ضمن اشاره به ارتباطات بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی همدان با سایر دانشگاه‌های دنیا،گفت: در این زمینه  دانشگاه D8 افتتاح شده و تصمیم به گسترش ارتباطات داشته، در حال انعقاد قرداد با دانشگاه‌های عراق را داریم.

این‌‌مقام مسئول با بیان اینکه ارائه خدمات با کیفیت و تخصصی هدف غایی  دانشگاه علوم پزشکی همدان است، اظهار کرد: در این راستا برای نخستین بار بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان در هفته دولت سال جاری افتتاح خواهد شد. هم‌چنین بخش رادیوتراپی مرکز جامع سرطان تکمیل می‌شود، افتتاح این بخش باعث کاهش هزینه و زمان  بیماران مبتلا به سرطان خواهد شد.

مجذوبی طرح‌های آماده بهره برداری هفته دولت در شهرستان همدان را شامل احداث و تجهیز بیمارستان ۲۷۲ تخت خوابی اکباتان، رادیو تراپی مرکز جامع سرطان بعثت، ۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در منطقه اعتمادیه و نواب و پایگاه سلامت روستایی امزاجرد دانست.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ضمن تبریک فرا رسیدن روز بوعلی سینا حکیم، طبیب و فیلسوف برجسته جهان اسلام و عالم بشری گفت: حکیم ابن سینا چنان درخششی پیدا کرد و آن چنان نبوغی از خود نشان داد که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز هم جهان علم و دانش نیازمند به آثار او اعم ازآثار علمی، پزشکی، عرفانی، معرفتی و حکمی است و برای همه استادان و پژوهشگران و علاقه مندان به حکمت و عرفان ایرانی و اسلامی ارزش و منزلت والایی دارد.

وی ادامه داد: این انجمن در کنار بزرگداشت مفاخر در ساخت آرامگاه از جمله ساخت آرامگاه بوعلی سینا همواره فعال بوده وبرنامه های مختلفی در دستور کار این انجمن قرار دارد.

شالویی با بیان اینکه با پیگیری استاندار همدان و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن مفاخر استان بار دیگر کار خود را از سر گرفته است گفت:برای ابن سینا و دیگر شخصیت‌ها برنامه‌ای داریم که در کتابی دوران زندگی، سیر فکری و اندیشه و خلاصه آثار آن‌ها را به زبان‌های مختلف زنده دنیا گردآوری کنیم و به صورت جدی برای همه مفاخر این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت و ابن سینا اولین گام در این زمینه است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: ابن سینا با دانش خود پیوند بین جسم و جان را ایجاد کرد. مفاخر و بزرگان ایرانی در نزد خواص علم و فرهنگ شناخته شده‌اند و آنچه که در این باره اهمیت دارد آن است که طبقات دیگر جامعه از جمله نسل جوان کشور با معارف و رهاورد فکری و اندیشه‌های این بزرگان نیز آشنا شوند و با این اندیشه‌ها ارتباط برقرار کنند.

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان ضمن تبریک روز پزشک ‌وهفته دولت، گفت: استان همدان نقاط برجسته کشور در حوزه سلامت است و پتانسیل و ظرفیت خوبی در این حوزه دارد. هگمتانه در استان همدان در زمره میراث جهانی است که با ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو زمینه را برای رونق گردشگری و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران کهن به جهانیان مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه همدان یک شهر تاریخی و از کهن‌شهرهای ایران است، بیان کرد: راه‌های رسیدن به ثروت در شهرهای تاریخی، ثبت جهانی و توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری است که پیگیری برای جهانی شدن هگمتانه و مرکز تاریخی همدان نیز بر همین اساس دنبال می‌شود.
 
استاندار همدان با بیان اینکه امروز ارزیاب یونسکو به همدان می‌آید، ابراز کرد: با ثبت جهانی هگمتانه تحول و رخداد بزرگی در عرصه گردشگری همدان رقم خواهد خورد. بافت تاریخی در شهر همدان و به خصوص سایت تاریخی هگمتانه برای مردم و مسئولان این استان اهمیت تاریخی، فرهنگی، و هویتی دارد.

قاسمی فرزاد تأکید کرد: مردم ما با نام و نشان این شهر در کتب تاریخی از دوره‌های تاریخی مختلف از مادها گرفته تا هخامنشیان، اشکانی و…آشنا هستند اما لازم است این هویت ‌‌تمدن تاریخی در اذهان عامه مردم کشور و استان جلوه بیشتری پیدا کند. 
 
وی با بیان اینکه پزشکی مرهون بوعلی سینا، کتاب قانون و تجربه‌ها و یافته‌های اوست، گفت: از دانشگاه علوم پزشکی همدان کمال تشکر و قدردانی که در حوزه‌های مختلف جهادگرانه تلاش می‌کنند دارم، مدافعین سلامت در ایام کرونا پزشکان و کادر درمان با تلاش های بی‌وقفه خود روح ‌و جسم مردم را التیام می‌بخشند.
 
قاسمی فرزاد ضمن اشاره به تأکید و توجه دولت مردمی به حوزه بهداشت و درمان گفت: در دوران کرونا با ‌تلاش وزرات بهداشت و جهادگران اقدامات خوبی در حوزه واکسیناسیون مردم انجام شد. در استان همدان طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در حوزه درمان انجام گرفته است،  بالغ بر از یک هزار سیصد و پنجاه میلیارد تومان اعتبار به بخش درمان اختصاص یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با عزم اراده دولت سیزدهم و مسئولین خدوم و دغدغه‌مند دانشگاه علوم پزشکی بعد از چهارده سال در هفته دولت امسال بیمارستان اکباتان افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: تکمیل بیمارستان‌های نیم تمام استان، رادیوتراپی مرکز جامع سرطان ،خوابگاه ریحانه ۲، افتتاح مرکز ناباوری ۲ شهرستان ملایر و غیره در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha