ترکیه: نمی‌توان از آزادی بیان برای گسترش نفرت‌پراکنی استفاده کرد
کد خبر: 4164332
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶

ترکیه: نمی‌توان از آزادی بیان برای گسترش نفرت‌پراکنی استفاده کرد

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌‌ای، از سوء استفاده از آزادی بیان برای دامن‌زدن به نفرت‌پراکنی انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام نژادپرستانه مبتنی بر مذهب و اعتقاد، اعلام کرد که آزادی بیان سنگ بنای دموکراسی است و نمی‌توان از آن برای نفرت‌پراکنی استفاده کرد.

این بیانیه به مناسبت 22 آگوست، روز جهانی بزرگداشت قربانیان اعمال خشونت‌آمیز مبتنی بر مذهب یا اعتقاد منتشر شد.

وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و جنایات ناشی از نفرت از بزرگ‌ترین تهدیدها برای صلح اجتماعی، ثبات و ارزش‌های دموکراسی جهانی است.

در این بیانیه آمده است که اسلام‌ستیزی یکی از گسترده‌ترین اشکال نژادپرستی و بیگانه‌هراسی است و به سطحی رسیده که مسلمانان در سراسر جهان در معرض سخنان نفرت‌انگیز، تعدی و بی‌احترامی به ارزش‌های مقدس خود قرار دارند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود همچین تأکید کرد: گسترش آتش‌زدن کتاب آسمانی ما همانند یک اپیدمی از ژانویه گذشته در اروپا درحال افزایش است. همچنین حملات مکرری به مساجد صورت گرفته است و این نشان‌دهنده ابعاد وحشتناکی از تعصب مبتنی بر مذهب یا اعتقاد است.

در این بیانیه بیان شده است: تجارب بسیار دردناک گذشته نشان داده است که نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و سخنان تنفرآمیز در صورتی که اقدامات لازم و به موقع برای مقابله با آن انجام نشود، می‌تواند به اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی منجر شود. بنابراین، جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را در چارچوب یک اراده مشترک متحد کند تا به طور مؤثر با این اعمال و اقداماتی که ماهیت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را نقض می‌کند، برخورد کند.

انتهای پیام
captcha