هم‌افزایی متولیان مسجد در اسناد بالادستی دیده شود
کد خبر: 4164024
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

هم‌افزایی متولیان مسجد در اسناد بالادستی دیده شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری هم‌افزایی نهادهای متولی مسجد در اسناد بالادستی را یک ضرورت انکارناپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۸ نهاد داعیه‌دار امر مسجد هستند اما خلأها و مشکلات این اماکن مقدس را هیچ نهادی گردن نمی‌گیرد.

محمدرضا مظاهری، مدیر کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدرضا مظاهری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امروز ۳۰ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت روز جهانی مساجد در محل ستاد برگزار شد با اشاره به اینکه رسول مکرم اسلام(ص) تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی را با بنای مسجد تحقق بخشیدند و این رویکرد نبوی در عصر امروز با تحقق انقلاب اسلامی تداوم یافت، اظهار کرد: مسجد همواره مرکز جنبش‌های عظیم و حرکت‌های بزرگ شده که تربیت نیروهایی همچون شهید صدرزاده‌ها از پایگاه مسجد اتفاق افتاده است. 

وی با ذکر اینکه کانون‌های مساجد تا کنون در عمر ۳۲ ساله خود در دل مساجد به فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته و در خدمت نظام اسلامی بوده است، ادامه داد: کانون‌های مساجد همواره در هر جا گرهی در کار افتاده پای کار آمده‌اند و از پایگاه مسجد که صبغه الهی و معنوی هم دارد، کارهای بزرگ و ماندگار را ثبت کرده‌اند. 

مظاهری بیان کرد: تکریم واقعی مساجد زمانی اتفاق می‌افتد که با کارهای تأثیرگذار بتوانیم حضور آحاد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان را در مسجد پررنگ کنیم که ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور و از جمله ۴۶۰ کانون در استان می‌توانند نقش مهمی در این راستا داشته باشند.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان با تصریح اینکه ۱۲۶ کتابخانه مخزن‌دار در سطح کانون‌های مساجد استان فعال است، گفت: آغاز پالایش مخزن‌ها امسال نیز برای دومین سال در دستور کار ما قرار گرفته و تجهیز و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها از ضرورت‌هاست. سه خانه دیجیتال نیز در شهرهای سامان، شهرکرد و بروجن به ارائه خدمت به اعضای کانون‌های مساجد دارند. از ابتدای سال تا کنون، ۱۰ باب کانون و کتابخانه در استان افتتاح شده است.

راهبردهای چهارگانه کانون‌های مساجد 

مظاهری با برشمردن چهار محور به‌عنوان اهداف راهبردی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، توضیح داد: این چهار راهبرد شامل «بهبود و تعالی سازمانی» با تقویت بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و بهبود نیروی انسانی، «توانمندسازی فرهنگی» و بازآرایی فعالیت‌ها با تولید محتوای غنی، «سازماندهی و شبکه‌سازی» با تأکید بر شکل‌گیری یک جبهه از فعالان و نخبگان فرهنگی و «هویت‌بخشی بیش از پیش به کانون‌های مساجد» با تکیه بر نقش مهم رسانه‌ها در این موضوع می‌باشد.

وی به تشریح اهم اقدامات کانون‌های مساجد استان در طی پنج ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ای خود یعنی خبرگزاری شبستان و سایت فهما، نگاه ویژه‌ای به رسانه داشته و همواره در تعامل با خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه استان قرار دارد. مفاهمه با دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان، تشکیل شورای اندیشه‌ورز مشورتی کانون‌های منتخب و نشست فصلی با کانون‌های شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در طی ماه‌های اخیر بوده است.

مظاهری با تأکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ستاد در فضای مسجد و با تکیه بر توان کانون‌ها انجام می‌شود، بیان کرد: برگزاری طرح استانی «جوانه‌های نور» در طی ماه مبارک رمضان با پوشش دادن و مشارکت ۱۰۰ عضو، تکریم هنرمندان عضو کانون‌ها در هفته هنر انقلاب اسلامی، برپایی غرفه کانون‌های مساجد استان در نمایشگاه قرآن، دبیری برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت در استان و جشن‌های زیر سایه خورشید در ۱۱ شهرستان از دیگر اقدامات بوده است. 

مدیر ستاد فهمای چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به برپایی طرح «ستاره‌های مسجد» در استان، گفت: این طرح در سایه تعامل خوب ستاد با آموزش و پرورش استان اتفاق افتاده است که پیوند میان مسجد و مدرسه را تحقق می‌بخشد. در قالب این طرح در مرحله اول، ۴۰ مسجد همجوار با مدارس شناسایی و اجرای طرح آغاز شد که نگاه ما در این مدارس، جذب جامعه نخبگانی در مدارس در مؤلفه‌های فرهنگی و هنری است تا این نوجوانان به‌عنوان‌ کادر کانون‌های مساجد مورد استفاده قرار گیرند و البته آموزش‌هایی هم ناظر به بایسته‌های کارهای فرهنگی و هنری در مساجد به آنان ارائه می‌شود. 

مظاهری با اشاره به اجرای طرح «مسجد، پایگاه قرآنی» در ۱۵۰ مسجد استان، افزود: برپایی موکب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جشن غدیر، اجرای ۷۰ عنوان برنامه در دهه امامت و ولایت، برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان با مشارکت ۳۵۰ عضو کانون مساجد از دیگر اقدامات بوده است.

اجرای طرح اوقات فراغت در ۳۰۰ مسجد

وی به اجرای طرح ملی غنی‌سازی اوقات فراغت با عنوان «مسجد، کانون نشاط» نیز اشاره و تصریح کرد: این طرح در ۳۰۰ کانون مسجد استان اجرا شده و تا پایان شهریور ادامه دارد که ظرفیت عظیم آموزش و پرورش در این طرح نیز به کمک ما آمده است. 

مظاهری بیان کرد: ذیل این طرح، دفترچه خدمات رفاهی و تفریحی با مشارکت ۱۵ نهاد در اختيار علاقه‌مندان در کانون‌های مجری طرح قرار گرفت تا بتوانند ۵۰ عنوان خدمت از استخرهای ورزشی گرفته تا هتل‌ها، مناطق گردشگری، زیارتی و سیاحتی، اردوگاه‌های آموزش و پرورش، سپاه و ... را به‌صورت رایگان، نیم‌بها یا با تخفیف ویژه دریافت کنند. 

وی با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته گروه سرود نسیم صبای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) لردگان برای اجراهای خود به کربلای معلی اعزام می‌شود، افزود: همچنین تلاش می‌شود که گروه نمایش کانون انصارالمهدی(عج) به این سفر معنوی اعزام شود و اجرای نمایش داشته باشد. 

مظاهری برخی اقدامات کانون‌های مساجد در حوزه مواسات و همدلی را نیز یادآور شد و اضافه کرد: ستاد استان مجری طرح نذر گوشت قربانی است که از سوی برنامه تلویزیونی سمت خدا و مؤسسه حضرت خدیجه(س) تا کنون در ۱۸ مرحله اجرا و در هر مرحله ۱۲۰۰ مرحله توزیع شده و امروز نیز همزمان با روز جهانی مساجد اجرایی می‌شود. توزیع ۲۶ هزار و ۴۰۰ بسته پنیر در ماه مبارک رمضان در بین کانون‌های مساجد جهت برپایی ضیافت افطار ساده با مشارکت بنیاد علوی از دیگر اقدامات بوده است. 

مطالبات کانون‌های مساجد استان 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هم‌افزایی در اسناد بالادستی در مجموعه مساجد را یک ضرورت انکارناپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۸ نهاد داعیه‌دار امر مسجد هستند اما خلأها و مشکلات این اماکن مقدس را هیچ نهادی گردن نمی‌گیرد و از جمله در استان ما از مجموع بالغ بر یک‌هزار و ۱۰۰ مسجد تنها حدود ۲۰۰ مسجد امام جماعت دارد؛ می‌طلبد که هر یک از دستگاه‌ها متناسب با وظایف ذاتی خود بخشی از کار مسجد را بر عهده بگیرند و پاسخگو باشند و این جز با تکلیف شدن در اسناد بالادستی محقق نمی‌شود.

مظاهری برگزاری دوره‌های آگاهی‌افزایی برای هیئت امنا را یک ضرورت مغفول مانده دانست و افزود: بعضاً شاهد کج‌خلقی هیئت امنای برخی مساجد با اعضای کانون‌ها هستیم که ایجاد دلزدگی و دلسردی را در بچه‌های مسجد به دنبال دارد و لازم است این افراد با بایسته‌های فعالیت فرهنگی آشنا شوند.

وی دیده شدن نقش کانون‌های مساجد در برنامه هفتم توسعه را از دیگر مطالبات دانست و توضیح داد: همچنین از مجلس می‌خواهیم که در تبدیل ستاد کانون‌های مساجد استان به نهاد عمومی سرعت ببخشد که البته مقدمات این مهم فراهم شده و خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیر موضوع است و اگر مصوب و ابلاغ شود، در حوزه اعتبارات و حمایت‌ها اتفاقات خوبی می‌افتد.

مظاهری بیان کرد: تنها منبع حمایت از ۴۶۰ کانون‌ مساجد در قالب منابع دورن‌استانی ذیل فصل پنج، ردیف تجهیز کانون‌ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیش‌بینی شده که حقیقتاً پاسخگوی نیازها در شهرستان‌ها نیست و انتظار داریم اعتبارات بهتری در حوزه کانون‌های مساجد تزریق شود. 

انتهای پیام
captcha