پایگاه فرهنگ و هنر در ابتدای انقلاب مسجد بوده است
کد خبر: 4162676
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

پایگاه فرهنگ و هنر در ابتدای انقلاب مسجد بوده است

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی گفت: پایگاه و جایگاه فرهنگ و هنر در ابتدای انقلاب مسجد بوده است.

حجت‌الاسلام حسن افکار، رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن افکار، رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی، سه‌شنبه، 24 مردادماه در جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر با مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کاشمر اظهار کرد: اکنون 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور، 1860 کانون در خراسان رضوی و 65 کانون در شهرستان کاشمر فعالیت دارند. مهم‌ترین ابتکار پیامبر اسلام(ص) احداث بنایی به نام مسجد بود، هرچند قبل از اسلام در ادیان مختلف هم معابدی داشتیم، اما چنین کارایی نداشتند.

افکار با اشاره به اینکه پیامبر(ص) ضمن قضاوت در مسجد، منبر رفته و تبلیغ و حتی اعلان جنگ می‌کردند و همچنین تدریس و بیان مباحث روز می‌شد، گفت: تا قبل از تأسیس دارالفنون، مدارس در مساجد برگزار می‌شدند.

 رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه انقلاب از مسجد شکل گرفت، افزود: بسیاری از حرکت‌ها از جمله استمرار انقلاب از مسجد شکل گرفته و پایگاه و جایگاه فرهنگ و هنر در ابتدای انقلاب مسجد بوده است، سال 1371 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به تصویب رساندند تا کانون‌ها به‌ عنوان بستری برای جذب، رشد، تربیت و توانمندسازی نیروها بتوانند فعالیت کنند.

افکار از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان تنها تشکل مردمی دولتی نام برد و افزود: در کانون‌های فرهنگی و هنری با دو گروه مجاوران مساجد و زائرانی که برای خواندن نماز به مسجد می‌آیند در ارتباط هستیم که برای این افراد برنامه خاصی داریم.

حجت‌الله شریعتمداری، فرماندار کاشمر نیز در این جلسه با بیان اینکه مساجد کانون تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی هستند، گفت: با تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد کار به صورت تخصصی‌تر و ویژه‌تر دنبال شده است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه مساجد در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس کانون اعزام رزمندگان اسلام و محل پشتیبانی از جنگ بوده است، بر نقش محوری مساجد در فرهنگ اسلامی تصریح کرد و گفت: مساجد در هر محله، منطقه و شهرستانی که فعال و پویا بودند به همان نسبت آن محله فعالیت و رشد بیشتری داشته است.

وی جذب، رشد، تربیت و توانمندسازی افراد را از رسالت‌های کانون‌های مساجد دانست و گفت: هرچند کارهای بزرگ و قابل تقدیری توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام شده  است، اما باید دید چه کسانی را جذب کرده‌ایم و اگر قرار باشد اعضای پایگاه‌های بسیج و مکبر مسجد را جذب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کنیم کار خاصی انجام نداده‌ایم و کانونی موفق است که بتواند جوانان را جذب مساجدکند.

فرماندار کاشمر افزود: جوانان بسیاری در سطح معابر و پارک‌ها بدون هدف در حال تردد و توقف هستند که اگر کانون مسجد یک نفر از این افراد را بتواند جذب کند توانسته است کار ارزشمندی را انجام دهد.

انتهای پیام
captcha