احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه
کد خبر: 4160821
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کنعانی در نشست خبری اعلام کرد:

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر دانمارک به این وزارتخانه در پی تکرار هتک حرمت به قرآن کریم در مقابل سفارت ایران در کپنهاگ خبر داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش ایکنا، نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه 16 مرداد، برگزار شد.

کنعانی در ابتدا با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار به اصحاب قلم و رسانه گفت: شکی نیست در عصر ارتباطات و اطلاعات، رسالت خبرنگاران و صاحبان قلم نسبت به گذشته بیشتر شده و خبرنگاران نقش پررنگ‌تری در جامعه دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران به هتک حرمت به قرآن در دانمارک گفت: در پی تکرار هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک و در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز سفیردانمارک در تهران از سوی مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض کشورمان به وی ابلاغ شد.    

وی ادامه داد: از زمانی که اولین رخداد را در کشور سوئد در این باره شاهد بودیم مجموعه اقداماتی در سطح دولت و دستگاه دیپلماسی، سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

کنعانی اظهار کرد: پس از اولین اهانت به قرآن، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با دبیرکل سازکان همکاری اسلامی خواستار تشکیل نشست اضطراری کشورهای عضو این سازمان شد. در آن زمان نگاه سازمان این بود که این نشست در سطح دیپلمات‌های ارشد اعضای اصلی سازمان در جده برگزار شود که این نشست برگزار و بیانیه‌ای هم در پایان آن صادر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین این موضوع در نشست شورای جنبش عدم تعهد در باکو با جدیت از سوی وزیر امور خارجه پیگیری شد و این موضوع در دو سند نهایی نشست این جنبش مندرج و اهانت به ساحت قرآن کریم محکوم شد.

وی اضافه کرد: در ادامه با پیگیری وزارت امور خارجه و پیگیری تکمیلی دولت عراق و عربستان، نشست برخط وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد و پیشنهادات ارائه‌شده از سوی ایران در بیانیه پایانی مندرج شد و ساز و کارهایی در چارچوب این سازمان تعیین و برای دبیرکل سازمان مسئولیت‌هایی تعریف شد. در حوزه سفرای کشورهای اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز مأموریت‌هایی تعیین شد.

کنعانی ابراز کرد: دستگاه دیپلماسی حداقل 15 مورد اقدام دیپلماتیک اعم از احضار سفرای سوئد و دانمارک انجام داده و یادداشت‌های اعتراضی در ان رابطه فرستاده اسن. همچنین تلاش‌های زیادی از سوی دستگاه دیپلماسی برای متقاعد کردن دولت‌های سئد و دانمارک و توجه دادن آنها به مسئولیت‌های بین‌المللی در این رابطه انجام گرفت ومواضع صریح جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در هماهنگی با تشکل‌های دینی و علمایی نیز مشورت‌های مستمری میان دستگاه دیپلماسی و این تشکل‌ها وجود دارد که همچنان ادامه خواهد داشت. در مجموع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از هیچ‌گونه تلاشی که منجر به ایجاد بازدارندگی شود دریغ نکرده و نمی‌کند.

وی تأکید کرد: اسائه ادب به ساحت مقدس قرآن کریم، اسائه ادب و بی‌احترامی به همه کتب آسمانی، همه ادیان الهی و همه موحدان عالم است. 

کنعانی مقابله با این اقدامات را یک مسئولیت بین‌المللی دانست و گفت: این مسئولیت جدی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است که اقدامات جمعی خود را به نحوی هماهنگ، سازماندهی، اجرا و پیگیری کنند تا در اسرع وقت به ایجاد بازدارندگی بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر مسئولیت دولت‌هایی که این اتفاقات شوم، ناگوار و نفرت‌انگیز در آنجا رخ می‌دهد، گفت: اینها ناقض مقررات بین‌المللی و ناقض منشور ملل متحد است.

در پاسخ به سؤالی پیرامون سفر وزیر امور خارجه به ژاپن و پیگیری وجوه بلوکه شده کشور در بانک‌های ژاپن گفت: وزیر امور خارجه در ان سفر با وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و رفاه و نخست‌وزیر ژاپن دیدار می‌کنند. مووضعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار قرار دارد و ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیایی در اولویت برنامه‌های دولت برای گسترش روابط دوجانبه قرار دارد.

کنعانی اظهار کرد: در این راستا پیگیری موضوع مطالبات دولت و ملت ایران از ژاپن نیز در برنامه گفت‌وگوهای دوجانبه قرار دارد و دولت با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر امروز معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: آمد و رفت‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر مبنای اراده عالی رهبران دو کشور برقرار است.

وی بیان کرد: فردا در تهران کنفرانس «ایران و بریکس؛ چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» برگزار می‌شود و مقامات کشورهای مختلف در این نشست حضور دارند و معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این چارچوب به تهران سفر می‌کند.

کنعانی اظهار کرد:  با توجه به روابط خوب ایران و روسیه و نقش مهم روسیه در برجام، این سفر فرصت مناسبی برای انجام گفت‌وگوهای دوجانبه در این رابطه نیز می‌باشد.

کنعانی درباره سفر هفته گذشته علی باقری، معاون وزیر امور خارجه، به عمان و برخی اخبار درباره مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا پیرامون تبادل زندانیان گفت: این سفر به منظور گفت‌وگوهای دوجانبه به عمان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام گرفت. ما موضوعات مهمی را با نقش‌آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم که به طور مستمر در حال انجام است.

وی افزود: ایران موضوع تبادل زندانیان را نیز به منزله یک موضوع انسانی مد نظر دارد و مذاکرات با واسطه با آمریکا در این زمینه ادامه دارد و دولت عمان در این رابطه نقش‌آفرینی خاص خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش ایران به توسعه حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز گفت: تأمین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. همچنین این موضوع باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیح فارس و دریای عمان انجام شود. 

وی بیان کرد: این کشورها از این ظرفیت برخوردار هستند که بدون هیچ مداخله خارجی و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای، امنیت منطقه را تأمین کنند. دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا با شعار تأمین امنیت، یک شعار دروغین با هدف تأمین منافع خودخواهانه این کشورها است.

کنعانی با بیان اینکه حضور آمریکا در منطقه هیچ‌گاه امنیت‌ساز و امنیت‌آفرین نبوده است، گفت: منافع این قدرت‌ها ایجاب می‌کند که همواره بر ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دامن بزنند. ما عمیقا معتقدیم کشورهای منطقه قادر به تأمین امنیت خود هستند و می‌توانند یک الگوی دسته‌جمعی تأمین امنیت منطقه‌ای را طراحی کنند و هیچ ضرورتی برای حضور نیروهای خارجی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه عربستان پیرامون میدان مشترک گازی آرش گفت: این یک موضوع فنی و حقوقی است و با توجه به حقوق ملت ایران در خصوص این میدان اعلام کردیم که در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم.

وی درباره اظهارنظر معاون رئیس‌جمهور روسیه در خصوص احتمال حمله اتمی گفت: موضوع حائز اهمیت برای ایران این است که بحران اوکراین تبدیل به یک تهدید برای صلح و امنیت بین‌الملل نشود. جنگ‌ها ظرفیت بحران‌آفرینی گسترده و غیر قابل کنترلی دارند و لذا ایران از ابتدای این بحران بر پیگیری راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به این جنگ تأکید داشته و آن را در بالاترین سطوح دنبال می‌کرده است.

کنعانی تأکید کرد: کشورهایی هم یک طرف جنگ را بی محابا تسلیح می‌کنند و جنگ اوکراین را فرصتی برای آزمایش سلاح‌های متنوع خود می‌دانند باید تلاش کنند تا راهکار سیاسی برای پایان این جنگ خانمانسوز شکل بگیرد.

وی درباره آثار و بازدهی اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: سیاست همسایه‌محور و نگاه به آسیا و عضو یت در اتحادیه‌های دوجانبه مانند شانگهای و اوراسیا و پیگیری برنامه‌های جامع همکاری‌های بلندمدت دوجانبه با کشورهای مختلف منجر به افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری شده و آمارها در این باره در بازه‌های زمانی مختلف منتشر شده است که نشان می‌دهد سیاست دولت در چارچوب تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای آسیایی موفق و امیدبخش بوده که در افزایش شاخص‌های تجاری و بازرگانی قابل مشاهده است.

کنعانی درباره تلاش‌های انگلیس برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت:‌ دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه غرب آسیا در طول سالیان متمادی و طولانی ایفا کرده و موجب بی ثباتی‌های عمیق، ریشه‌دار و مستمر در منطقه ما بوده و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه پاسداران به عنوان نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران اتهام وارد کند.

وی تأکید کرد: سپاه پاسداران خدمات ماندگاری نه فقط به ملت‌ها و کشورهای منطقه بلکه حتی به کشورهای مختلف جهان از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله مؤثر و تعیین‌کننده با گروه‌های سیاه تروریستی از جمله با جریان تروریستی داعش که باید ریشه‌های حمایتی آن را در غرب ببینیم، یک نقش کاملا تعیین‌کننده است.      

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه پاسداران را در کمک به صلح، ثبات و امنیت در منطقه، مقابله مؤثر با گروه‌های تروریستی و ریشه‌کنی این گونه جریانات نادیده بگیرد و در جایگاهی بنشیند که سپاه را به اتهامات بی‌ریشه و بی‌ا‌ساس متهم کند. این یک اتهام کاملا بی‌ریشه است که از سوی هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت.

کنعانی اظهار کرد: سپاه پاسداران نهاد برآمده از ملت بزرگ ایران و نهاد رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران است. نقش سپاه در تأمین امنیت ملی وخدمت به ملت‌های منطقه و تأمین امنیت منطقه یک نقش تعیین‌کننده، ماندگار و تاریخی است و کسی نمی‌تواند این نقش اثرگذار و ماندگار سپاه را نادیده بگیرد. بنابراین دولت انگلیس باید به این مباحث توجه لازم را داشته باشد.            

       

انتهای پیام
captcha