همراه با مواضع قاطع، اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهیم
کد خبر: 4159780
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
شرکت‌کنندگان در وبینار بین‌المللی کتاب عزیز:

همراه با مواضع قاطع، اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهیم

شرکت کنندگان در وبینار کتاب عزیز اعلام کردند امت اسلامی باید موضع قاطع و یکپارچه‌ای در برابر هتاکان به مقدسات اسلامی اتخاذ کنند. در عین حال مسلمانان باید اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهند.

به گزارش ایکنا، وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان سه‌شنبه، دهم مردادماه برابر با اول آگوست ساعت 14 به وقت تهران برگزار شد.

علی محی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر طی سخنانی در این وبینار اظهار کرد: هیچ یک از مقدسات از تلاش‌های دشمنان برای اهانت  در امان نیست و این بار کتاب مقدس حدود دو میلیارد مسلمان در جهان مورد اهانت قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: امت اسلام شامل دولت‌ها و کشورهای زیادی است که اگر موضع یکپارچه‌ و قاطعی در برابر اهانت به قرآن اتخاذ کنند، دشمنان هرگز به خود اجازه نخواهند داد به مقدسات ما اهانت کنند.

القره داغی همچنین بیان کرد: ما پیش از این، اهانت به ساحت پیامبر(ص) را بارها شاهد بوده‌ایم و امروز این اهانت‌ها به قرآن کریم رسیده و در سوئد و دانمارک انجام گرفته است و در آینده هم متوقف نخواهد شد.

در ادامه حسن اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان در سخنانی تأکید کرد: ما باید با حفظ وحدت و یکپارچگی در برابر قرآن‌ستیزان بایستیم و اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهیم.

وی افزود: برای مقابله با قرآن‌ستیزی نیازمند تلاش حقوقی شخصیت‌های آکادمیک و نخبگان جهان اسلام هستیم و آن‌ها باید قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را یک بار دیگر بازخوانی کرده و تأکید کنند که هر گونه اهانت به ارزش‌های انسانی در این قوانین محکوم شده است.

اللقیس همچنین از مسلمانان خواست مجامع بین‌المللی را به تصویب قانون جرم‌شمردن اهانت به قرآن و محاکمه عاملان هتک حرمت قرآن ملزم کنند.

پروفسور محمد عزمی عبدالحمید نیز از مالزی در سخنان خود در وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» با تأکید بر نوع شناخت کشورهای غربی از اسلام گفت: در مورد سؤالی که مطرح شده برای مقابله با این مشکل از نظر اقتصادی چه اقداماتی می‌توان انجام داد فکر می‌کنم برای ما این بسیار مهم باشد که بفهمیم طرز فکر اروپا در مورد اسلام همراه با سوء برداشت است. از طرف دیگر نوع ارائه اسلام در رسانه‌های غربی در این برداشت اشتباه نقش دارد.

همراه با مواضع قاطع، باید اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهیم
عبدالحمید ادامه داد: روایت‌های اشتباه از متون قرآن در جوامع غربی وجود دارد. رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و تلاش می‌کنند که قرآن را به عنوان یک متن خطرناک و چیزی که علیه حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان است توصیف کنند.
وی با اشاره به مسائل اقتصادی و تأثیر آن در رابطه کشورهای اسلامی و غربی گفت: از نظر اقتصادی باید به این نکته توجه داشت که آنها (کشورهای غربی) دنیای اسلام را برای پاسخ دادن ضعیف قلمداد می‌کنند و در نتیجه امت اسلامی مجبور است به این اقدامات واکنش نشان ندهد.

محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران هم با حضور در این وبینار طی سخنانی با اشاره به تناقضات برخی از سازمان‌های بین‌المللی در گفتار و رفتار خود گفت: در تاریخ بشر، شاید کمتر، کلمات معکوس رایج و رسمی شده‌اند. پس از جنگ جهانی دوم که سازمان‌های به اصطلاح بین المللی برای احترام به دیدگاه ملت ها تعریف شدند، سازمان ها و نهادهای زیادی به نام مردم، آزادی و دموکراسی ایجاد شدند.

واعظی گفت: دنیای آینده دنیای توهین و بی‌احترامی و هتک حرمت نیست. آینده، دنیای احترام متقابل به ادیان و مردم، دنیای کرامت انسانی، دنیای ارزش‌های معنوی، دنیای نوع‌دوستی و عشق، صفا و صمیمیت و زندگی مسالمت‌آمیز مردم و مذاهب است. دنیای  آینده تحقق آیات قرآن است. آینده جهان، تفسیر قلب قرآن سوره یس است که بر سه اصل اعتقادی، توحید، نبوت و معاد تأکید دارد و آن را حقیقت دعوت پیامبران می‌داند.

محمد روسلن بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایای مالزی هم با حضور در این وبینار با قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه سخن خود را با آیه 9 سوره حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ، بى‏ ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود» آغاز کرد و گفت: خداوند در کتاب خود وعده داده است که خود از قرآن محافظت می‌کند؛ این کتاب مقدس طی  1400 سال به همان شکلی که نازل شده، حفظ شده و سوزاندن و هتک حرمت قرآن تأثیری بر قداست و جایگاه آن ندارد و نخواهد داشت. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در این زمینه تبیین و معرفی اسلام برای جهان غرب از واجبات است. ما باید دیگران را از حقایق اسلام آگاه کنیم؛ جوامع غربی باید قرآن را مطالعه کنند و از محتوای آن آگاه شوند. پاسخ مسلمانان باید مخالفت با نفرت‌پراکنی و اسلام‌هراسی باشد. مسلمانان باید هماهنگ باشند. آن‌ها باید لابی کنند و حمایت کشورهای غیرمسلمانی که به مسلمانان نزدیک هستند را علیه گروه‌های راست افراطی جلب کنند.

عبدالکریم زاهد، استاد دانشگاه کوفه نیز گفت: ما به عنوان دانشگاه‌های اسلامی و متفکران مسلمان باید اندیشه احترام به تمام فرهنگ‌ها، شناخت و پرورش آن را تبلیغ کنیم. حمایت از رشد و تکامل تمدن‌های مختلف مبنایی برای احترام  به تمام ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف  است من به نام خود و این جمع از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در منع توهین به مقدسات مذهبی و پاسخ دبیر کل به نامه آیت الله سیستانی استقبال می‌کنم.

وی افزود: از خبرگزاری ایکنا  می‌خواهم که چنین همایش‌هایی برای جوامع اسلامی در اروپا برگزار کند تا واکنش‌ها در برابر این فعالیت‌ها افزایش یابد. من این فعالیت‌ها را مبارک و ارزشمند می‌دانم اما نباید منحصر به همین همایش بماند، بلکه باید ادامه یابد و مقدمه‌ای برای فعالیت‌های بیشتری شود که اندیشمندان اروپایی را مخاطب قرار می‌دهد چرا که مسلمانان به کتاب خود افتخار می‌کنند.

محسن رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف نیز اظهار کرد: مدت‌هاست که این دولت‌ها  و در صدر آن سوئد و دانمارک با دین اسلام و ارزش‌های اسلامی اعلان  جنگ کرده‌اند، چرا که این دولت‌ها دین اسلام را مانعی برای تحقق اهداف خود می‌بینند. برای مثال سوئد همجنس‌گرایی را ترویج و کودکان مسلمان را از خانواده‌های آنها می‌گیرد. این دشمنان با انجام این اقدامات می.خواهند این پیام را به جهان برسانند که مسلمانان وحدت ندارند و این چیزی است که ما در رسانه‌ها نیز به دنبال آن هستیم.

وی با بیان اینکه مسلمانان در ابتدا با توهین به عقاید خود، سپس توهین به پیامبر خود و امروز با توهین به قرآن مواجه هستند، گفت: اگر سکوت کنیم این امر منجر به توهین‌های بیشتر می‌شود. این کشورها در برابر چنین توهین‌هایی جز محکوم کردن اندک و آن‌هم  در مقام سخن کاری انجام نداند. سکوت ما منجر به انجام اقدامات بیشتری خواهد شد که همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان را تخریب خواهد کرد. از این‌رو مسلمانان باید  این دو کشور را به طور کامل تحریم و آنها را وادار به عذرخواهی رسمی کنند.

وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان روز سه‌شنبه، 10مرداد برگزار شد.

جمعی از اندیشمندان و اساتید برجسته جهان اسلام از جمله علی محیی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر؛ عزمی عبدالحمید، رئیس شورای سازمان‌های اسلامی مردم‌نهاد مالزی؛ محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران؛ محمد روسلن بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایا مالزی؛ عبدالفتاح الطاروطی از مصر(به‌عنوان قاری آغازگر وبینار)، محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف از عراق، حسین اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان و عبدالامیر زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا با حضور در این وبینار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

جزئیات سخنرانی حاضران در این وبینار متعاقباً بر روی خروجی ایکنا قرار می‌گیرد.

باید همراه با مواضع قاطع، اخلاق و تسامح اسلامی را به جهانیان نشان دهیم

انتهای پیام
captcha