لزوم آگاهی‌بخشی درباره حقیقت قرآن برای کشورهای غربی
کد خبر: 4159777
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
استاد مالزیایی بیان کرد:

لزوم آگاهی‌بخشی درباره حقیقت قرآن برای کشورهای غربی

رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایای مالزی گفت: قرآن، خط قرمز مسلمانان است و باید با آگاهی‌بخشی مردم در غرب، آنها را نسبت به حقیقت قرآن و دین اسلام آگاه کرد.

لزوم آگاهی‌بخشی درباره حقیقت قرآن برای مردم کشورهای غربی

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان امروز سه شنبه دهم مردادماه برگزار شد. 

محمد رسلان بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایای مالزی با قدردانی از برگزارکنندگان این وبینار سخن خود را با آیه 9 سوره حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ، بى‏ ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود» آغاز کرد و گفت: خداوند در کتاب خود وعده داده است که خود از قرآن محافظت می‌کند؛ این کتاب مقدس طی  1400 سال به همان شکلی که نازل شده، حفظ شده و سوزاندن و هتک حرمت قرآن تأثیری بر قداست و جایگاه آن ندارد و نخواهد داشت. 

نژادپرستی، انگیزه قرآن‌سوزی 

وی افزود: بیشتر مسلمانان که در غرب زندگی می‌کنند، غیر سفید پوست و از کشورهای مختلف هستند. هتک حرمت به مقدسات اسلامی معمولاً توسط گروه‌های راست افراطی حمایت و انجام می‌شود که علیه مهاجران مسلمان هستند و تئوری بی‌اساس توطئه مسلمانان علیه غرب را مطرح می‌کنند. در مورد اخیر در سوئد نیز یک مهاجر عراقی‌تبار عامل این هتک حرمت بوده که بسیاری معتقدند این اقدام را با حمایت جریانات راست افراطی انجام داده است. 

رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایای مالزی ادامه داد: اینکه جامعه جهانی به این واقعه واکنش نشان داد، کافی نبود زیرا این هتک حرمت دوباره تکرار شد. احضار سفیر و کاردار سوئد در عربستان، ایران و عراق اقدام مثبتی بود. در عراق هزاران نفر سعی کردند وارد منطقه سبز شوند و به سفارت سوئد حمله کنند. 

این استاد مالزیایی افزود: در مالزی نخست‌وزیر ما رویکرد متفاوتی اتخاذ کرد؛ او اعلام کرد یک میلیون نسخه از قرآن در همه کشورها چه مسلمان و چه غیر مسلمان توزیع شود. ما با توزیع قرآن، قصد داریم افراد مختلف را از محتوای این کتاب مقدس آگاه کنیم.

قرآن، خط قرمز مسلمانان است

وی افزود: ما معتقدیم آزادی بیان باید خطوط قرمزی داشته باشد که نتوان از آن رد شد. قرآن، خط قرمز مسلمانان است.

وی تأکید کرد: پیشنهاد دیگر من برای مقابله با هتک حرمت قرآن کریم در غرب این است که کشورهای سازمان همکاری اسلامی روابط خود را با کشورهای هتاک کاهش دهند. در ماه گذشته یک نهاد حقوق بشری سازمان ملل قطعنامه‌ای را درباره لزوم احترام به مقدسات تصویب کرد که اقدام مثبتی بود. 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در این زمینه تبیین و معرفی اسلام برای جهان غرب از واجبات است. ما باید دیگران را از حقایق اسلام آگاه کنیم؛ جوامع غربی باید قرآن را مطالعه کنند و از محتوای آن آگاه شوند. پاسخ مسلمانان باید مخالفت با نفرت‌پراکنی و اسلام‌هراسی باشد. مسلمانان باید هماهنگ باشند. آن‌ها باید لابی کنند و حمایت کشورهای غیرمسلمانی که به مسلمانان نزدیک هستند را علیه گروه‌های راست افراطی جلب کنند.

وی تأکید کرد: مردم غرب باید به ادیان احترام بگذارند. می‌دانم سوئد شرکت‌های بزرگی همچون ایکیا در سطح جهانی دارد که ممکن است از تحریم کشورهای اسلامی ضرر زیادی ببیند. مسلمانان باید آن‌ها را با ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی وادار کنند که به قرآن و مقدسات اسلامی احترام بگذارند.  

انتهای پیام
captcha