5 پیشنهاد عراق برای مقابله با هتک حرمت مقدسات دینی
کد خبر: 4159503
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛

5 پیشنهاد عراق برای مقابله با هتک حرمت مقدسات دینی

وزیر خارجه عراق در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی پنج پیشنهاد برای مقابله با هتک حرمت مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی بیان کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، نشست اضطراری وزیران خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی مهم‌ترین تدابیر و مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای عضو این سازمان در قبال توهین به ساحت مقدس قرآن کریم ساعتی پیش آغاز شد.

فؤاد حسين، وزیر خارجه عراق طی نطقی در این نشست گفت: ما در حالی اینجا گرد هم آمده‌ایم که با تکرار عمل شنیع یکی از تندروها در سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم برابر سفارت عراق در استکهلم روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه قرآن‌سوزی به پدیده اسلام‌هراسی دامن می‌زند و همزیستی بین ادیان را به خطر می‌اندازد، گفت: نشست امروز ما پاسخ مهمی از سوی کشورهای عضو برای رسیدگی به پدیده، اقدامات، گفتمان‌ها و جنایاتی است که علیه دین حنیف اسلام و مقدسات ماست.

حسین تصریح کرد: عراق تأکید می‌کند که نژادپرستی، نفرت از مسلمانان و پدیده اسلام‌هراسی و رشد آن نشان‌دهنده انکار اصول و اهداف سازمان ملل و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

وزیر خارجه عراق گفت: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که همان طور که قطعنامه‌های بین‌المللی مبنی بر جرم‌انگاری نژادپرستی و یهودستیزی و پیروان آن در جهان صادر شده، به مسئولیت‌ها و تعهدات اخلاقی و تمدنی خود در این خصوص نیز به طور مساوی عمل کنند.

وی با بیان اینکه آزادی بیان مطابق با اصول حقوق بشر شامل تجاوز به اعتقادات و کتب آسمانی نیست، گفت: عراق از کشورهایی که شامل چنین رفتارهای شنیعی است می‌خواهد به احساسات و مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان احترام گذارند.

حسین با بیان اینکه عراق به حفاظت از نهادهای دیپلماتیک متعهد است، گفت: محمد شیاع السودانی تدابیر محکمی را در خصوص حفاظت از نهادهای دیپلماتیک اتخاذ کرده است، اما این کشور متعهد به رویکرد دیپلماتیک خود در اعتقاد به ایجاد فرصت برای ملت خود در آزادی بیان و احترام به قوانین بین‌المللی و ملی و احترام به ادیان و اعتقادات است.

وی افزود: عراق به طور مستمر پیام‌های دوستی با جهان را مخابره می‌کند و دیپلماسی آن مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای دوست است.

وزیر خارجه عراق در ادامه پنج پیشنهاد را برای همکاری با جامعه بین‌المللی و نهادهای منطقه‌ای در مقابله با خطر هتک حرمت مقدسات دینی ارائه داد و گفت: نخستین پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از وزیران خارجه است که از طریق گفت‌وگوی مستمر با اتحادیه اروپا برای ممانعت از گسترش و تکرار چنین رفتارهای موهن به ادیان تلاش کند.

دومین پیشنهاد عراق هم‌افزایی تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌های بین‌المللی در آینده در خصوص عدم توهین به کتب آسمانی است.

سومین پیشنهاد تلاش برای مبارزه با پدیده اسلام‌هراسی است آن هم از طریق چارچوب فرهنگی و گفتمان بین‌المللی معتدل که مستند به قطعنامه‌های بین‌المللی و اسناد مربوطه سازمان ملل ممکن است.

وی افزود: چهارمین پیشنهاد درخواست از سازمان ملل برای عمل به مسئولیت خود در اتخاذ تدابیر تضمین شده در قبال این موضوع است که مظاهر و پدیده‌های آن نفی صریح و آشکار اصول و اهداف سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

وزیر خارجه عراق در پنجمین پیشنهاد خود از دبیر کل و سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پایتخت کشورهایی که هتک حرمت قران کریم در آنجا صورت می‌گیرد، خواست تلاش‌های خود را در سطح پارلمان‌ها، رسانه‌ها و نهادهای جامعه مدنی و نهادهای دولتی در آن کشورها برای نشان دادن موضع اعضای سازمان همکاری اسلامی بیشتر کنند.

وی از نهادهای جامعه مدنی اسلامی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز خواست با همتایان خود در کشورهایی که هتک حرمت به قرآن کریم صورت گرفته است، همکاری کنند و یک تیم داوطلب از کارشناسان حقوق بین‌الملل تشکیل دهند تا رویکردهای قانونی و توسل به دادگاه‌های داخلی قبل از شکایت به نهادهای قضایی بین‌المللی را پیش گیرد.

وزیر خارجه عراق از اتحادیه اروپا نیز خواست مواضع جدی‌تری در قبال چنین حوادثی در پیش بگیرد تا مانع تکرار آن شود به نحوی که عاملان و تحریک‌کنندگان به هتک حرمت مقدسات دینی را مورد سؤال و محاکمه قرار دهد.

عربستان: ارزش‌های صلح و گفت‌وگو تقویت شود

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این نشست گفت: ما موارد آتش زدن قرآن کریم را محکوم می‌کنیم.

وی بر اهمیت تقویت ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و احترام بین ملت‌ها و ادیان و فرهنگ‌ها تأکید کرد و گفت: آزادی بیان باید ارزشی اخلاقی برای احترام و همزیستی و نه ابزاری برای اشاعه نفرت و درگیری بین فرهنگ‌ها و ملت‌ها باشد.

بن فرحان با بیان اینکه رفتارهای تحریک‌آمیز توهین به قرآن کریم تحت هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: این رفتارها مغایر با منشورهای بین‌المللی است که دعوت به صلح و نزدیکی می‌کند و با تلاش‌های بین‌المللی برای گسترش میانه روی و دوری از افراط‌گرایی نیز در مغایرت است.

وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد: سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو نقش بزرگ‌تری در هماهنگی و همکاری با نهادهای اسلامی مختلف دیگر برای دفاع از ارزش‌های صلح و مدارا و حفاظت از چهره درست اسلام و مبارزه با افراط‌گرایی دارد.

انتهای پیام
captcha