عاشورا؛ قوی‌ترین تلطیف‌کننده روح و روان
کد خبر: 4158577
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی بیان کرد:

عاشورا؛ قوی‌ترین تلطیف‌کننده روح و روان

خطیب برجسته کشورمان عاشورا را قوی‌ترین تلطیف‌کننده روح و روان انسان دانست و گفت: عاشورا بهترین فرصت برای انسان‌سازی و تداوم جریان‌سازی حسینی است به شرط آنکه کودکان و نوجوانان را با معرفت حسینی آشنا کنیم.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشورمان در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی گفت: روزها را از عاشورای سال 1401 یکی یکی پشت سر گذاشتیم تا امروز به عاشورای سال 1402 مقارن با سال 1445(ه.ق) رسیدیم. امروز قریب به 1384 سال از قیام امام حسین(ع) در سال 61 هجری و قمری می‌گذرد و این جوشش پس از گذشت قرن‌ها زنده است و همچون قلب در بدنه اجتماع می‌تپد. امروز همه مسلمانان و عرشیان در رثای سید و سالار شهیدان عزادارند.

وی بیان کرد: این روزها هریک از مردم در گوشه‌ای به عزاداری می‌پردازند و روایت مکتب حسینی می‌کنند. این مکتب دارای ابعاد و زوایای بسیار گسترده‌ای است که باید به آن توجه کرد. گره‌گشایی یکی از پیامدهای توجه به عاشوراست و توسل و تمسک به امام حسین(ع) در ایام و سایر روزها برای هر زن و مردم مسلمانی آشناست. گویا روح و جان ما با اباعبدالله(ع) و خاندان ایشان پیوندی گسست‌ناپذیر دارد و حضور جوانان با هر تفکر و پوششی در هیئت‌های مذهبی گواه براین ادعاست.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی با بیان اینکه ریشه دین‌باوری فقط به اسلام و مسلمانان گره نخورده است و تمام مردم جهان هریک به‌گونه‌ای دین‌باور هستند و نمونه‌های آنان در آیین مسیحیت، یهودیت و ... شاهدیم، افزود: انسان به صورت فطری به خداوند متعال گرایش دارد و از مناجات با معبودش احساس رضایت و آرامش می‌کند. اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهی برای زندگی انسان‌ها برنامه داشته و فرد را در مسیری قرار می‌دهد که نمونه‌اش را نمی‌توان یافت.

وی اضافه کرد: انسان با تکیه بر ارزش‌های دینی و تقویت این حس می‌تواند به پیشرفت‌های بسیار برسد؛ چراکه چنین افرادی می‌دانند که باید از تمام لحظات زندگی استفاده بهینه کند. در واقع افراد در سایه آرامش می‌توانند مسیر خود را بهتر ترسیم کنند.

ضرورت توجه به سلامت معنوی در کنار سلامت جسمی

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی تأکید کرد: داشتن سلامت روحی و معنوی به اندازه سلامت جسمی و روانی حائز اهمیت است و از این امر مهم نباید غافل شد. انسان‌ها برای حفظ سلامتی جسمی و روانی هنگام بروز بیماری به پزشک مربوطه مراجعه می‌کنند، اما کمتر شاهدیم که برای حفظ سلامتی معنوی و روحی خود به مراجع ذی‌ربط و کارشناسان اهل فن در این رابطه مراجعه کنند. خوشبختانه تمام احکام دینی و قرآنی ما را به داشتن سلامت معنوی هدایت می‌کند، اما برای حرکت در این مسیر باید راهنما داشت؛ چراکه گرگ‌صفتانی همچون دشمنان اسلام کمر به انحراف نوجوان و جوان مسلمان بستند که باید با تمام قوا از این امر جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: تأثیر دین و باروهای دینی در بهداشت روح و روان بسیار حائز اهمیت است و در این امر از عاشورا و دهه اول محرم نباید غافل شد. مبانی دینی در ابعاد مخاتلف زندگی انسان اثرگذار است و بسیاری از اندیشمندان بر این امر اعتقاد دارند که دین تأثیر انکارناپذیری بر بهداشت روح و روان انسان دارد. دعا و مناجات که یکی از ابزار رسیدن به خداوند متعال به شمار می‌آید نیز در سلامت جسم و روح مؤثرست؛ چراکه بسیاری از پزشکان بر تأثیر دعا در بهبود حال بیماران نیز اذعان دارند.

صابری‌اراکی اقامه نماز و حضور در هیئت‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف به ویژه دهه اول محرم را بهترین عنصر آرام‌سازی روحی، جسمی و معنوی دانست و ادامه داد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی سلامت روانی و معنوی در جامعه حاکم است و مهم‌ترین وظیفه بهداشت روانی، تأمین سلامت فکر و روان جامعه است که این امر به برکت عاشورا و قیام امام حسین(ع) در جامعه حاکم است.

خانواده؛ اولین تزریق‌کننده سلامت روحی

وی خانواده را اولین عنصر برای تزریق سلامت روحی و معنوی در جسم و جان نوجوانان و جوانان دانست و افزود: آموزش والدین جهت تربیت فرزندانی صالح و حسینی بسیار ضروری بوده و لازم است مسئولان در این امر جدی‌تر گام بردارند. بسیاری از جوانان ما در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و کسب معارف اهل‌بیتی نباید به چند واحد درسی محدود شود.

صابری‌اراکی عاشورا را قوی‌ترین تلطیف‌کننده روح و روان انسان دانست و ادامه داد: امسال تعدد برپایی ایستگاه‌های صلواتی به همت کودکان و نوجوانان جای خرسندی داشت که این امر نشان از قدرت محرم، مکتب حسینی و قیام این امام همام دارد. عاشورا بهترین فرصت برای انسان‌سازی و تداوم جریان‌سازی حسینی است به شرط آنکه کودکان و نوجوانان را با معرفت حسینی آشنا کنیم. رشد و تحول دینی در مجالس عزای سیدالشهدا(ع) نهفته است و رشد افراد در این مجالس قطعاً به تحول خواهد انجامید.

وی با اشاره به این مطلب که جرقه تربیت دینی در دهه اول محرم زده می‌شود و باید از این فرصت برای جریان‌سازی دینی و معرفتی استفاده کرد، اضافه کرد: تداوم رفتارهای مذهبی نوجوانان در طول سال باید مدنظر باشد و این افراد پاک سرشت را نباید به حال خود رها کرد.

صابری اراکی در پایان ضرورت توجه به روضه‌های خانگی و پیامدهای این روضه‌ها در روح و روان کودکان و نوجوانان را متذکر شد و گفت: اقامه روضه‌ها که مدنظر مقام معظم رهبری نیز است در ارتقای بهداشت روانی کودکان بسیار اثرگذار بوده و تقویت روحیه دین‌باوری را به دنبال دارد. جلسات سوگواری سید و سالار شهیدان به رویش اخلاق اسلامی و حرکت در مسیر مکتب حسینی منتج خواهد شد.

انتهای پیام
captcha