نکوداشت «عمان سامانی» در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود
کد خبر: 4156995
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
همزمان با دهه محرم

نکوداشت «عمان سامانی» در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به برگزاری «آیین نکوداشت عمان سامانی»، گفت: این شاعر نقشی بی‌بدیل و خوش‌تأثیر در به تصویر کشیدن بُعد عرفانی قیام عاشورا دارد که کمتر به این موضوع در میان شاعران و اندیشمندان پرداخته شده است.

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با اعلام این خبر که «آیین نکوداشت عمان سامانی» در این دانشگاه با همکاری مدیریت حوزه علمیه استان، آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان استان در روز سوم مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته دانشگاه شهرکرد میزبان نخستین همایش بین‌المللی میرزا نورالله عمان سامانی با هدف بررسی جایگاه و نقش این شاعر شهیر معاصر در گستره شعر و ادب آیینی بود که امسال نیز این برنامه با برپایی آیین نکوداشت، پیگیری می‌شود و امید است بتوان این برنامه را هر ساله برگزار کنیم.

وی با ذکر اینکه این برنامه نکوداشت چندین هدف را دنبال می‌کند، ادامه داد: نخست آنکه، شناخت اسطوره‌ها، مفاخر و چهره‌های ادبی و عرفانی، مذهبی و فرهنگی حائز اهمیت است؛ عمان سامانی نقشی بی‌بدیل و خوش‌تأثیر در به تصویر کشیدن بُعد عرفانی قیام عاشورا دارد که کمتر به این موضوع در میان شاعران و اندیشمندان پرداخته شده است.

مولوی تصریح کرد: وقتی موضوع عمان سامانی در سطح دانشگاهی مطرح می‌شود، خود به خود می‌تواند به موضوع پایان‌نامه‌ها، مقالات علمی و مطالعات علمی در بین اساتید و دانشجویان علوم انسانی تبدیل و زمینه پژوهش‌های مبسوط‌‌تر برای آن فراهم شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه آیین نکوداشت عمان سامانی عرض ارادت جامعه دانشگاهی به ساحت نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) است، افزود: دانشگاه مطابق با مأموریت ذاتی خود این برنامه علمی و فرهنگی را با همکاری دیگر نهادها در دهه محرم برگزار می‌کند؛ دانشگاه در راستای رسالت علمی خود وظیفه دارد زمینه‌ای فراهم کند تا بزرگان علمی و فرهنگی که در خصوص امام حسین(ع) و حماسه عاشورا قدم و قلم زده و صاحب اندیشه و آثار فاخر هستند، معرفی کند.

مولوی در خصوص آثار و برکات همایش بین‌المللی عمان سامانی در سال گذشته، بیان کرد: ما سال گذشته توانستیم پس از دو سال رخوت کرونایی، نام و یاد عمان و گنجینة‌الاسرار فاخر او را در محافل علمی و ادبی استان و کشور مطرح کنیم که 5000 نسخه صوتی گنجینة‌الاسرار نیز توزیع شد؛ امسال نیز همین رویکرد دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: برای ما موضوعیت داشت که عمان‌شناسان و عمان‌پژوهان دور هم جمع بشوند و مطالب خود را ارائه بدهند، علما و دانشگاهیان در این محافل از عمان بگویند و بشنوند که خوشبختانه این مهم با کمک اهالی رسانه حاصل شد تا در اقدامات بعدی شاهد رویش‌های جدید در حوزه عمان‌شناسی باشیم.

مولوی تأکید کرد: همچنین برای ما مهم است که با مشارکت انجمن‌های ادبی و نیز محافل علمی و نخبگانی، آثار و منابع چاپ شده ناظر بر عمان سامانی بیشتر شناسانده و خوانده شود، همچنین عمان‌خوان‌ها و گنجینه‌خوانان کودک و نوجوان ظهور کنند و مورد تشویق قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد آیین نکوداشت عمان سامانی بیشتر معطوف بر بهره‌گیری از اساتید داخل استان است، گفت: امسال این برنامه با حضور ظرفیت‌های داخلی استان برگزار می‌شود زیرا آثار کار شده در حوزه عمان‌شناسی در استان قابل توجه هستند لذا نیازی به دعوت از اساتید خارج از استان احساس نشد.

مولوی در پایان گفت: معرفی و پرداختن به برخی آیین‌ها و آداب سنتی نظیر تعزیه‌خوانی که از اشعار عمان استفاده شده و نیز آیین گنجینه‌خوانی با نی‌نوازی و معرفی آیین سنتی «چاق چاقو» که مردم سامان در روز عاشورا برگزار می‌کنند، از برنامه‌های جانبی آیین نکوداشت عمان سامانی است.

یادآور می‌شود، میرزا نورالله عمان سامانی شاعر حماسه و عرفان ملقب به تاج‌الشعرا از مفاخر فرهنگی و شعر آیینی ایران و ادب فارسی است. از آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینةالاسرار، مخزن الدرّر، معراج‌نامه و دیوان اشعار اشاره کرد. در این میان، مثنوی «گنجینةالاسرار» یکی از جالب‌ترین آثار عمان سامانی درباره عرفان عاشورا است. در این مثنوی نسبتاً کوتاه، نکته‌های ظریفی از عشق و عرفان با بیانی هنرمندانه و گرم طرح شده‌ است. عمان را باید اولین شاعری نام برد که اشعار کربلایی را از قالب سوگ خارج و در قالب حماسی آمیخته به عشق و روشنگری ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha