اقدامات جهاددانشگاهی منطبق بر اندیشه‌های علمی ‌به‌روز دنیاست
کد خبر: 4156584
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

اقدامات جهاددانشگاهی منطبق بر اندیشه‌های علمی ‌به‌روز دنیاست

‌نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان گفت: سابقه انقلابی جهاددانشگاهی یک افتخار است که توانسته پژوهش‌ها، فناوری‌ها، تفکرات دانش‌بنیان و اندیشه‌های جدید را رقم بزند که منطبق بر افکار و اندیشه‌های علمی به‌روز دنیاست.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت امروز، 29 تیرماه در دیدار با دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سعید کاظمی آشتیانی از پژوهشگران برجسته جهاددانشگاهی، اظهار کرد: ایشان از جوانان خوش‌فکر، فیلسوف، عارف و محقق بود که خدمات و پژوهش‌های ایشان همچنان باقی است.

وی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به فعالیت‌های جهاددانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی قدمتی به اندازه انقلاب دارد امروز اگر مراکز فناوری مثل پارک‌های علم و فناوری، پژوهشکده‌های تحقیقاتی و مراکز درمان ناباروری توفیقاتی دارند، همه از فروع متعلق به جهاددانشگاهی است، لذا از روزی که وارد عرصه شد ایده‌ها را به اراده تبدیل کرد.

امام جمعه رشت گفت: این سابقه انقلابی جهاددانشگاهی یک افتخار است که توانسته پژوهش‌ها، فناوری‌ها، تفکرات دانش‌بنیان و اندیشه‌های جدید را رقم بزند که منطبق بر افکار و اندیشه‌های علمی به‌روز دنیاست.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه مردم ایران لایق بهترین خدمات هستند، تصریح کرد: خدمت به مردم ایران که پاکدامن‌ترین ملت‌ها هستند، افتخار بزرگی است و جهاددانشگاهی در این عرصه بسیار تلاش کرده، تراز جامعه ایرانی و ملت ایران بالاست و در تولید بسیاری از فناوری‌ها جزو اولین‌ها هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه بسیاری از افتخارات علمی مرهون تلاش‌های جوانان 25 تا 35 سال است، افزود: باید مجاهدانه، دلسوزانه و شبانه‌روزی کار کنیم، به سیاست آگاه باشیم اما سیاست‌زده نشویم.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی با توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند در عرصه کاشت، داشت و برداشت برنج نوآوری کند، تولید برنج به شیوه سنتی پاسخگو نیست و باید مکانیزاسیون شود لذا باید کار پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد تا بتوانیم با مصرف بهینه منابع آبی بیشترین تولیدات را داشته باشیم.

امام جمعه رشت گفت: امسال با وجود کاهش منابع ‌آبی بهترین تولید را داشتیم، امروز نیاز داریم تا با فناوری‌های جدید در عرصه‌های گوناگون صنعتی، زارعت، کشاورزی برنامه محور عمل کنیم و بازدهی بالا داشته باشیم.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه جوانان توانمند دارای ایده را محور فعالیت‌های جهاددانشگاهی باشند، افزود: در اجرای طرح‌ها و ایده‌ها اولویت با جوانان باشد؛ امروز جامعه ایرانی از هویت بالایی برخوردار است که باید این هویت در سایه سار تبلیغ و تبیین، حفظ و تقویت شود، اتاق اندیشه ورزی برای بررسی نیازها و اولویت‌های جامعه در جهاددانشگاهی تشکیل شود.

وی تأکید کرد: اولویت‌هایی در جهاددانشگاهی محور قرار گیرد که منجربه کاهش آلام جامعه شود و وابستگی به خارج را قطع کند و همچنین هر چیزی را که منجربه تحکیم پایه‌های اقتصادی، فناوری، علم و صنعت می‌شود دنبال کنید.

دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی هم در این دیدار با اشاره به گذشت 43 سال از فعالیت جهاد دانشگاهی و شناخته بودن جایگاه علمی و پژوهشی این نهاد در سطح کشور، اظهار کرد: مقام معظم رهبری توجه خاصی به جهاددانشگاهی و اهمیت حیات و حضور این نهاد علمی فرهنگی در کشور دارند و بیانات ایشان همواره راهگشای فعالیت‌های ما بوده است.

وی جهاددانشگاهی را یکی از نهادهای مولود انقلاب دانست که جهادی و علم محور حرکت می‌کند و افزود: جهاددانشگاهی انجام کارهای بر زمین مانده را در دستورکار دارد و یکی از وظایف خود را کمک به دولت می داند و به دنبال موازی کاری نیست.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه کشور ما در برهه‌ها و موقعیت‌های مختلف نیازهای متعددی دارد، تصریح کرد: در دهه اول انقلاب به موضوعات فرهنگی و نیروسازی و مدیریت دانشگاه نیاز داشتیم و لذا جهاد دانشگاهی وارد میدان شد؛ در زمانی دیگر با افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه مواجه شدیم و نیاز به دانشگاه احساس شد که در این راستا نیز جهاد دانشگاهی دو دانشگاه تأسیس کرد.

مسلمی نائینی، به نیاز کشور به بحث‌های پزشکی به ویژه در حوزه درمان ناباروری اشاره و عنوان کرد: درمان ناباروری هزینه بالایی داشت و زوج‌های جوان گاهی مجبور به سفر خارج از کشور جهت درمان می‌شدند، اما جهاددانشگاهی کار انقلابی و جهادی خود را آغاز کرد و امروز به یکی از مراکز موفق در این بخش تبدیل شده‌ایم.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در مجموعه جهاددانشگاهی و پایه‌گذاری پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: فناوری نیاز امروز کشور است و همانگونه که در دوران دفاع مقدس بسیاری از تجهیزات نظامی تحریم شده را در مجموعه جهاددانشگاهی تولید کردیم، امروز نیز باید همان مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی، استان گیلان را استانی زرخیز دانست که در عین زیبایی و سرسبزی با مشکلاتی مواجه است و بیان کرد: یکی از مشکلات و معضلات گیلان و کشور بحث سالمندی است، لذا باید با محوریت پزشکی و علوم انسانی و فرهنگی به سمت رشد جمعیت برویم.

وی یکی از نیازهای جمعیت سالمند را حوزه‌های بهداشت و درمان دانست و یادآور شد: دنیا روش‌های مؤثری را برای جوان سازی جمعیت به کار برده؛ در کشور ما نیز ورود جدی به درمان ناباروری داریم و جهاد دانشگاهی دارنده بهترین مرکز ناباروری است؛ البته در کشور حدود 100 مرکز درمان ناباروری داریم که 10 مرکز آن متعلق به جهاددانشگاهی می‌باشد، اما نیمی از جمعیت هدف به این 10 مرکز مراجعه می‌کنند.

مسلمی نائینی از دیگر نیازهای استان گیلان را در حوزه پیشگیری و درمان سرطان به ویژه در حوزه بانوان دانست و با اشاره به فعالیت پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، متذکر شد: پیشگیری از سرطان را با جدیت دنبال می‌کنیم و مراکز پیشگیری را فعال کرده‌ایم.

وی گردشگری را یکی از ظرفیت‌های بی نظیر گیلان دانست که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است و تصریح کرد: باید با پدیده گردشگری و حضور میلیونی گردشگران در استان برخورد علمی کنیم تا بتوانیم آورده داشته باشیم. در این راستا پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی آمادگی دارد مباحث علمی و پژوهشی گردشگری در گیلان را دنبال کند.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین بر استفاده از ظرفیت مرکز افکارسنجی(ایسپا) تاکید کرد و گفت: 99 درصد نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های این مرکز نزدیک به واقعیت بوده و لذا می‌توان از آمارها و تحلیل‌های ایسپا برای مسائل اجتماعی استان بهره گرفت.

انتهای پیام
captcha