کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ راه اندازی شود
کد خبر: 4152301
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ راه اندازی شود

نمایند ولی‌فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ به معنای واقعی کلمه می‌تواند قرارگاه باشد، گفت: کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ باید راه اندازی شود، شورای فرهنگ باید در گام اول مسئله یابی و مبتنی بر مسئله سپس حکمرانی فرهنگی کند، هم راهبری دستگاه‌ها را بر عهده بگیرد و هم حلقه‌های میانی و مردمی را همراهی و حمایت کند.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز دوشنبه دوازدهم تیر ماه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: شورای فرهنگ دارای ظرفیت تبدیل شدن به قرارگاه فرهنگی را دارد، اما واقعیت موجود به لحاظ جایگاه و مسائل قانونی اینگونه نیست.

وی افزود: کمیته رصد در شورای فرهنگ عمومی، تنها به معنای آمایش فرهنگی و به دست آوردن آمارهای فرهنگی نیست، کمیته رصد وظیفه دارد واقعیت‌های فرهنگی را به درستی کشف کند و مبتنی بر آن برنامه ریزی و عملیات انجام شود و سپس رصد و پایش داشته باشیم.

شعبانی با اشاره بر لزوم راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ، تأکید کرد: برخی مسائل و سؤالات باید به درستی امروز پاسخ داده شود، از جمله نقش شورای فرهنگ در راهبری حلقه‌های میانی، نظارت بر بودجه فرهنگی و راهبری برنامه‌های فرهنگی دستگا‌ه‌ها.

وی ادامه داد: برای تدوین سند فرهنگی و سند قرآنی دو سال کار انجام شد تا برنامه‌های فرهنگی متناسب با اولویت‌های استان طراحی شود، اما این اولویت‌ها با آنچه از تهران به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود متفاوت است؛ بنابراین باید شورای فرهنگ عمومی مستقل باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه نمی‌شود در تهران برنامه فرهنگی نوشت و آن را برای اجرا در استان‌ها دیکته کرد، تصریح کرد: این مشکل در دیگر زمینه‌ها نیز وجود دارد، به عنوان مثال، در همدان با مشکل مسکن روبه‌رو هستیم، برخی از مطالبه‌گران کوتاهی استان را علت آن می‌دانند اما بخشی از مشکلات هم به وزراتخانه و تهران باز می‌گردد که اختیارات لازم در استان وجود ندارد و شاید برای یک امضا باید ماه‌ها معطل ماند اینگونه نمی‌شود به عدالت نزدیک شد.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ به معنای واقعی کلمه می‌تواند قرارگاه باشد، گفت: شورای فرهنگ باید در گام اول مسئله یابی و مبتنی بر مسئله حکمرانی فرهنگی کند، هم راهبری دستگاه‌ها را بر عهده بگیرد و هم حلقه‌های میانی و مردمی را همراهی و حمایت کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه به اندازه‌ای که تلاش می‌کنیم آورده فرهنگی نداریم، افزود: به دلیل ساختارهای موجود و پیچ و خم‌ها، زحمت‌ها و نتیجه‌ها در میدان فرهنگ با هم هم‌خوانی ندارد، البته امیدواریم با همت حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه که توجه به حکمرانی فرهنگی دارند، این مشکلات برطرف شود.

شعبانی با بیان اینکه حل مشکلات باید به‌صورت بنیادی و اساسی باشد، گفت: از دیگر مسائلی که می‌توان نسبت به آن برنامه ریزی و توجه داشت، این است که شورای فرهنگ از نظر قانونی نظراتی بر مصوبات بودجه فرهنگی نهادها و شهرداری‌ها ندارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت بودجه‌های فرهنگی را بر اساس اولویت‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha