همدان برای ایده‌های فرهنگی خود سوژه‌های زیادی دارد
کد خبر: 4152244
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

همدان برای ایده‌های فرهنگی خود سوژه‌های زیادی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مردم همدان در اقیانوسی از فرهنگ و هنر زندگی می‌کنند هرچند با این وجود ساکنان خارج از این استان بیشتر از شما به علمای و فرهیختگان همدان توجه دارند لذا همدان برای ایده‌های فرهنگی خود سوژه‌های زیادی دارد که باید با آنها پرداخت.

حجت‌السلام عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌السلام عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز دوازدهم تیر ماه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان، اظهار کرد: همدان شهری عالم، عارف پرور، و حکومت پرور بوده و دولت‌های مختلفی همچون آل بویه در این شهر حکومت کردند همچنین این شهر سابقه حکمرانی قبل و بعد از اسلام را دارد؛ این سرزمین نوپدید نبوده بلکه همدان شهر تمدنی است.

وی افزود: وجود شیخ رضا همدانی، ملاحسینقلی همدانی و شیخ انصاری در همدان، سلسله عرفانی را مدون و نظام مند کرد، همچنین شیخ انصاری که اخلاق و عرفان را با هم آمیخته است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم همدان در اقیانوسی از فرهنگ و هنر زندگی می‌کنند با این وجود ساکنان خارج از این استان بیشتر از شما به علمای و فرهیختگان همدان توجه دارند.

خسرو پناه با تاکید بر اینکه باید برای ابن سینا هر سال یک نشست علمی و بین المللی برگزار شود، گفت: مهمانان از نقاط مختلف جهان برای تشریح ابعاد مختلف این دانشمند دعوت شوند؛ یک اندیشمند ایتالیایی ۱۵ سال بر روی کتب الاهیات و شفا ابن سینا مطالعه و آن را با متافیزیک ارسطو مقایسه کرده و درمی‌یابد که ابن سینا ۴۰ درصد از ارسطو تاثیر گرفته و مابقی سخنان خودش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خارجی‌ها مجذوب اندیشه ها و علم ابن سینا هستند برای نمونه در بنیاد فلسفه استانبول، حاضران به شدت رغبت و علاقه مندی خود را به این دانشمند نشان داده و جلسه پرسش و پاسخ درباره ابن سینا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سید جمال الدین اسدآبادی آغازگر اندیشه اسلامی در دنیای مدرن بود، گفت: او یک جریانی در مقابل سنت متحجر و روشنفکر انتقادی ایجاد کرد، برخی شخصیت‌های تحول‌زا از جمله امیرکبیر متأثر از سید جمال الدین اسدآبادی بودند، لذا نسل جوان که دنبال هویت هستند با توجه به این علما هویت می یابند. بنابراین شهر همدان برای ایده‌های فرهنگی خود سوژه‌های فراوانی دارد.

وی همچنین بر ضرورت توجه به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در هر استان تاکید کرد و گفت: سند استانی، برنامه پنج ساله و یک ساله در این باره نوشته شده که به نظر سند یک ساله اجرایی و عملیاتی تر است لذا در این مدت تک تک پروژه ها با مشخصات و اعتبار دیده شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ارزیابی عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان همدان بیانگر عملکرد مثبت و موفق این شورا در سال گذشته است و با این وجود در بخشی از سند فرهنگی همدان محل تامین بودجه، زمان و مکان اجرای طرح باید مشخص شود.

انتهای پیام
captcha