واقفان همدانی حوزه فعالیت‌های قرآنی را دریابند
کد خبر: 4152186
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

واقفان همدانی حوزه فعالیت‌های قرآنی را دریابند

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «خورشید بی‌نشان» همدان با بیان اینکه مؤسسات قرآنی استان با مشکل مکان روبرو هستند، گفت: با توجه به اینکه اغلب وقفیات در همدان عترتی است و کمتر وقف قرآنی در استان به چشم می‌خورد، از خیرین خواهشمندم که در عرصه قرآنی و برای راه‌اندازی یک مجموعه‌ تربیتی با رویکرد قرآنی ورود کنند.

موسسه قرآنیبنفشه منوچهری، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «خورشید بی‌نشان» همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه این مؤسسه از سال 1386 با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و جزء اولین مؤسسات تخصصی و مجوزدار استان است، گفت: در این مؤسسه کلاس‌های قرائت، مفاهیم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، تدبر در قرآن، کلاس‌های حفظ ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان و همچنین مشاوره خانواده، کلاس‌های هنری، علمی آموزشی، هنر‌های تجسمی در گروه سنی خردسالان با روش‌های جذاب بازی، نقاشی و نمایشی برگزار می‌شود. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان همدان ادامه داد: در طول سال‌های فعالیت این مجموعه، حدود 100 مربی تخصصی قرآنی در آن تربیت شده‌اند که بعد‌ها بسیاری از ‌آنها در آزمون استخدام مربیان قرآن آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند؛ هم‌اکنون این مؤسسه 43 مربی بیمه شده فعال، 329 قرآن‌آموز فعال، 26 کلاس و دو هزار و 623 جلسه فعال دارد. 

منوچهری بیان کرد: مؤسسه «خورشید بی‌نشان» از سال 92 تدبر در قرآن را در استان همدان شروع کرد و چهار مربی در این زمینه در مجموعه مشغول هستند. این مؤسسه بیشترین حیطه فعالیت خود را در زمینه حفظ دارد و تاکنون بیش از 400 حافظ کل در این مجموعه پرورش یافته‌اند که در حال حاضر نیز تعداد قرآن‌آموزان یک هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: این مؤسسه دارای مجوز از سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و سازمان جوان است و در حال حاضر نیز به‌عنوان مؤسسه خیریه فرهنگی از کمیته امداد مجوز دریافت کرده است. عنوان خیریه فرهنگی به مؤسساتی داده می‌شود که در کنار کمک معیشتی به آموزش رایگان در زمینه قرآنی و فرهنگی برای کودکان مناطق محروم می‌پردازند.

مدیر مؤسسه «خورشید بی‌نشان» همدان با اشاره به اینکه نسل جدید را نمی‌توان با روش‌های قدیمی جذب کرد، گفت: فضای مجازی ذائقه فرزندان ما را تغییر داده است؛ علت کاهش مخاطبان قرآنی در حال حاضر به این دلیل است که بسیاری از مربیان همچنان به روش‌های سنتی و مکتب‌خانه‌ای پیش رفته و به روش‌های روز مجهز نمی‌شوند که با توجه به وضع فعلی جامعه باید بتوانیم قشر خاکستری را هم جذب کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این مجموعه فقط به فعالیت قرآنی محدود نشده است و در زمینه کلاس‌های فرهنگی و علمی همچون کلاس چرتکه، زبان انگلیسی، کلاس‌های تقویتی درسی، و کلاس‌های مشاوره خانواده برای مادران، فرزندپروری، خیاطی، چرم‌دوزی، کلاس‌های ورزشی، کامپیوتر و خوش‌نویسی نیز فعال است. کسانی که در یکی از کلاس‌های فرهنگی همزمان با کلاس قرآن شرکت کنند از تخفیف شهریه بهره‌مند خواهند شد و در پایان گواهی‌نامه از طرف اداره ارشاد و سازمان تبلیغات برای آنها صادر می‌شود. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان همدان گفت: مربیان این مؤسسه صرفا دارای تخصص قرآنی نیستند بلکه در رشته‌های دیگر هم تخصص دارند؛ در این مؤسسه مربی قرآن دوره‌های مختلف چرتکه، زبان انگلیس، عروسک‌‌بافی و ریاضی نیز برگزار می‌کند و این برای قرآن‌آموزان جذاب است که یک مربی قرآن می‌تواند در شاخه‌های دیگر نیز صاحب‌نظر باشد.

منوچهری با اشاره به اینکه علاقه خردسالان برای ورود به رشته حفظ شرط اول است، اظهار کرد: در صورتی که والدین کودک خود را مجبور به شرکت در این کلاس کنند فرزند تا زمانی که اختیار ندارد این رشته را ادامه می‌دهد اما بعد از مدتی خسته و دلزده می‎شوند. حفظ باید زمانی از سن فرزندان باشد که به اختیار خودشان و با علاقه باشد و بخشی دیگر نیز هنر مربی آن مؤسسه در جذب قرآن‌آموز است.

وی با توجه به استقبال خانواده‌ها از برنامه‌های این مؤسسه گفت: بزرگترین مشکل این مؤسسه، مکان آن و کمبود فضای آموزشی است؛ فضای ساختمانی که در اختیار داریم کمتر از استقبال قرآن‌آموزان است، با توجه به اینکه اغلب وقفیات در همدان عترتی است و کمتر وقف قرآنی در استان به چشم می‌خورد از خیرین خواهشمندم که در عرصه قرآنی و برای راه‌اندازی مجموعه‌ فعال قرآنی ورود کنند. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان همدان ادامه داد: ساختمان‌های وقفی در استان با متراژ بسیار بالا وجود دارند که فقط چند روز در سال از آن استفاده می‌شود؛ به‌طور مثال ساختمانی که وقف امام زمان(ع) شده است فقط در نیمه شعبان باز می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا برخی از حسینیه‌ها تنها در ایام محرم فعال هستند؛ برخی از مؤسسات قرآنی همدان به خاطر نداشتن مکانی مناسب تعطیل شده‌اند و نتوانستند برای تمدید مجوز خود اقدام کنند. همچنین به دلیل شهریه کم مؤسسات قرآنی نسبت به دیگر مؤسسات اکثر آنها با مشکل مالی مواجه هستند.

وی با اشاره به آسیب‌های تربیتی که امروزه دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، گفت: با توجه به شرایط جامعه، کودکان ما در معرض آسیب‌های تربیتی بسیاری قرار دارند و اگر مسئولان به فکر مسائل تربیتی به‌ویژه در مدارس نباشند دیگر نیاز نیست دشمنان برای کشورمان نقشه بکشند.

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «خورشید بی‌نشان» همدان ادامه داد: دغدغه من این است که یک مدرسه قرآنی امن که اصول روانشناسی و اصول تربیتی در آن رعایت شود، تأسیس کنم ولی نتوانستم واقفی پیدا کنم که حداقل به‌مدت چند سال ساختمانی به‌صورت وقف در اختیار بگذارد. با وجود نیروهای متخصص در این زمینه به‌دلیل عدم وجود مکان، موفق به این کار نشدم.

انتهای پیام
captcha