منفورترین مردم نزد خداوند چه کسی است؟
کد خبر: 4152020
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
شرح کتاب مفاتیح‌الحیاة / ۵

منفورترین مردم نزد خداوند چه کسی است؟

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بافق در سلسله جلسات شرح کتاب مفاتیح‌ الحیاة با اشاره به اهمیت کار و تلاش در آیات و روایات اسلامی و گفت: در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است که منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.

هادی سمتی، رئیس تبلیغات اسلامی بافقبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام هادی سمتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق در سلسله جلساتی با عنوان «کلیدهای زندگی بهشتی در پرتو توصیه‌های کتاب مفاتیح‌ الحیاة» به شرح این کتاب پرداخته است که مشروح پنجمین نشست در زمینه اهمیت کار و تلاش را در ادامه می‌خوانید:

وی با اشاره به اینکه شاید مهمترین سخن دین درباره کار و تلاش را می‌توان در آیه 39 سوره نجم جست‌وجو کرد که خداوند فرمود: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ، و (نمی‌داند) اینکه برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده (ثواب و جزایی) نخواهد بود؟» و بر این امر تأکید می‌شود که انسان جز آنچه تلاش می‌کند به دست نمی‌آورد.

سمتی با اشاره به فراوانی روایات در زمینه اهمیت کار و تلاش گفت: در روایات متعددی بر این موضوع تأکید شده که اگر می‌خواهید روزی حلال داشته باشید، باید کار و تلاش کنید و اسلام به شدت با تنبلی و یا گوشه‌نشینی انسان‌ها مخالفت می‌کند. رسول خدا نیز مردم را به کار و فعالیت تشویق می‌کرد، با بیکاری مخالفت و کسانی را که فقط عبادت می‌کردند و کار نمی‌کردند، مذمت می‌کرد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: امام رضا(ع) نیز در مورد اهمیت کار و تلاش فرمود: «الَّذِی یطْلُبُ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا یکفُّ بِهِ عِیالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، کسى که در طلب روزى می‌کوشد و فضل خدا را می‌جوید تا مخارج اهل و عیال خود را کفایت کند، اجر و پاداش او از مجاهد راه خدا بیشتر است».

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بافق اظهار کرد: در حدیث قدسی از جانب خدای متعال در شب معراج خطاب به پیامبرش بیان فرمود: «قالَ اللّهُ تَعالى: يا أحمَدُ، إنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أجزاءٍ، تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ، خداوند خطاب به پیامبر فرمود: ای احمد! عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن به دست آوردن روزی حلال و ترک حرام است». عبادت در این حدیث به معنای عام یعنی اطاعت و بندگی است و اگر کسی در کسب روزی، دنبال حلال بوده و از حرام خودداری ورزد، 9 جزء بندگی را به جا آورده است. 

وی با اشاره به کار و تلاش در سیره انبیا و امامان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «هرگز كسی غذايی بهتر از غذای دست رنجش نخورده است. و همانا داوود، پيامبر خدا(ع) هميشه از دست رنج خود غذا می‌خورد.» رسول الله(ص) به ما خبر می‌دهد که داود(ع) جز از دست رنج خود نمی‌خورد. ایشان به حرفه ساخت سپر و سایر ابزار جنگی مشغول بوده است. چون پیامبران الهی از دست رنج خود می‌خوردند و مشغول صنعت یا زراعت یا چوپانی یا هر کار دیگری بودند، کسانی که در مرتبه پایین‌تری از آنها قرار دارند، سزاوارتر هستند به اینکه مشغول چنین کارهایی باشند؛ تا به این وسیله خود را از مردم بی‌نیاز کنند و محتاج کسی نباشند. 

سمتی افزود: به فرموده امام صادق(ع): امیرمؤمنان در شدت گرما در روز برای انجام کارهایش از خانه بیرون می‌رفت و با اینکه خدمتکارانی برای رفع نیاز داشت، می‌خواست خدا او را در حالی ببیند که برای درآمد حلال، خود را به زحمت افکنده است. رسول خدا(ص) نیز می‌فرماید: کسی که در راه کسب روزی حلال برای خانواده‌اش بکوشد مانند مجاهد در راه خداست.

وی ادامه داد: در روايت ديگر امام صادق(ع) فرمود: «إيَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْيَا وَ الاْآخِرَةِ، از تنبلی و بی‌حوصلگی بپرهيز، زيرا که اين دو خصلت تو را از بهره دنيا و آخرت باز می‌دارند.» از جمله هشدارهایى که در فرهنگ دینى بسیار به چشم مى‌‏خورد و مسلمانان را نسبت به آن بیدار باش داده‌‏اند، موضوع تنبلى و تن‌پرورى و بى‌حوصلگى و کوتاهى در کار است. اسلام دین معاش و معاد، دنیا و آخرت و مادى و معنوى است، به دنیا و نعمت‌هاى آن با دو چشم مى‌‏نگرد. انسان‌هایى که در زندگى یک بعدى هستند از نظر اسلام انسان‌هاى ایده‌آل نخواهند بود، اگر کسى از دنیا بگریزد به بهانه آخرت و یا آخرت را از دست بدهد به خاطر دنیا، هردو مورد نکوهش و سرزنش هستند، آنچه اسلام مى‏‌پسندد داشتن دنیا و آخرت در کنار هم و با هم است.

رئیس تبلیغات اسلامی بافق گفت: امام همچنین می‌فرماید: «سست نباش تا آنکه تو را می‌شناسد تحقیرت نکند» و می‌فرماید: «سربار مردم نباشید» و باز می‌فرماید: «منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.» همچنین به نقل از ابن عباس آمده است: پیامبر خدا (ص) هرگاه به کسى نگاه مى‏‌کرد و از او خوشش مى‏‌آمد، مى‏‌فرمود: «شغلى هم دارد؟»، اگر مى‏‌گفتند: نه، مى‏‌فرمود: «از چشمم افتاد.»، عرض مى‌‏شد: چرا اى رسول خدا، مى‌‏فرمود: «زیرا اگر مؤمن شغل و حرفه‌‏اى نداشته باشد دین خود را وسیله امرار معاشش مى‏‌کند».

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ - ۲۱:۳۶
0
0
منفور ترین انسانها نزد خداوند کسانی هستند که خلق خدا را اذیت میکنند. جاده را می بندندو نخاله می ریزند. و
captcha