جایگاه گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در برنامه هفتم + متن کامل گزارش
کد خبر: 4151355
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد

جایگاه گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در برنامه هفتم + متن کامل گزارش

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی جایگاه گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی را در لایحه برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار داده است.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل جایگاه گروه های جهادی و بسیج سازندگی در لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخته است. 

شکل گرفتن گروه های جهادی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت مردمی جهاد سازندگی در تاریخ 26 خردادماه 1358 باز می گردد. هدف این بود که جوانان انقلابی با «روحیه جهادی» و با «تکیه به نظم تشکیلاتی غیر اداری» و با «اتکا به مشارکت مردم محروم» به رفع محرومیت در سراسر کشور بپردازند (امام خمینی، 1378: 180-179).

مقام معظم رهبری نیز به گروه های جهادی و بسیج سازندگی عنایت ویژه ای دارند و به نظر می رسد که در اندیشه معظم له یکی از مهم ترین ابزارهای انقلابی محرومیت زدایی، گروه های جهادی و بسیج سازندگی است (آیت الله خامنه‌ای، 1389).

«سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه»، مبنای اهمیت و ضرورت موضوعات برای درج در متن قانون برنامه هفتم توسعه است. دو ماده از سیاستهای کلی، مرتبط با گروههای جهادی است:

ماده 13 سیاست‌های کلی تأکید دارد که برای «تحکیم سبک زندگی اسلامی ایرانی،... و روحیه مقاومت» لازم است «تمامی امکانات و ظرفیت های کشور، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی» بسیج شوند (سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه 1401). گروههای جهادی ازجمله ظرفیتهای مردمی کشور هستند که برای ترویج و تحکیم سبک زندگی اسلامی - ایرانی مؤثر هستند و روحیه مقاومت را در بین جوانان تقویت می کنند.

در ماده 18 نیز «ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی » از طریق «بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردم» مورد توجه قرار گرفته است (سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه 1401). در این راستا گروههای جهادی، مصداق بارز مشارکت مردم هستند که با پیگیری محرومیت زدایی، زمینه شکل گیری آسیبهای اجتماعی را از بین می برند. حمایت از این گروه‌ها و محول کردن برخی تکالیف به آنها، می‌تواند مشارکت مردم انقلابی برای رفع آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.  

در خصوص سازمان بسیج جهاد سازندگی باید گفت در لایحه برنامه هفتم، هیچ جایی برای این نهاد انقلابی در نظر گرفته نشده است. در حالی که بسیج سازندگی از بودجه عمومی استفاده می کند و منطبق با قانون مصوب مجلس فعالیت دارد و انتظار این است که در روند توسعه کشور دخالت داده شود.

با این توصیف به نظر می رسد که اگر برنامه‌های توسعه با نگاه «انقلابی» و «مردمی» نوشته شود، نقش گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی بسیار پررنگ باید باشد. 

متن کامل گزارش را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha