کلاهبرداری از شهروندان با آگهی‌های جعلی
کد خبر: 4150627
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
دانستنی‌های سایبری/31

کلاهبرداری از شهروندان با آگهی‌های جعلی

یکی از شگرد‌های مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان انتشار آگهی‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی است.

کلاهبرداری از شهروندان با آگهی‌های جعلیبه گزارش ایکنا؛ مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های آگهی‌پذیر با روش‌های مختلف از قبیل هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا و یا ارسال کالای معیوب هستند و از این طریق از شهروندان کلاهبرداری می‌‌کنند.

مجرمان با ثبت آگهی‌های سوری با قیمت بسیار پایین و وسوسه‌انگیز در سایت‌های خرید و فروش یا کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با جلب اعتماد قربانیان خود آنان را فریب داده و درخواست واریز وجه به عنوان بیعانه برای رزرو اجناس را می‌کنند. بعد از واریز وجه از سوی شهروندان ضمن اینکه هیچ کالایی برای آن‌ها ارسال نمی‌شود، دیگر شما تبلیغات آن کالا را نمی‌بینید و فروشنده دیگر پاسخگوی تماس‌های فرد نیست و یا کالای بی‌کیفیت را برای خریداران ارسال می‌کند.

پلیس فتا در این زمینه به شهروندان هشدار داد و توصیه کرد:

فریب آگهی‌های اغواکننده و قیمت‌های پایین کلاهبرداران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را نخورید.

در خرید‌های آنلاین قبل از اطمینان به صحت اطلاعات ارائه‌شده فروشنده اقدام به واریز وجه نکنید و حتی‌الامکان واریز وجه کالا را به زمان دریافت کالا موکول کنید.

خرید از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

حتماً درباره صحت هویت فرد آگهی‌دهنده بررسی‌های لازم را انجام دهید و بعد از دریافت کالا و اطمینان از صحت و اصالت کالا اقدام به پرداخت وجه کنید.

یادآور می‌شود؛ شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی در میان بگذارند.

انتهای پیام
captcha