دلایل تعطیلی دفتر قرآن اداره ارشاد استان مرکزی
کد خبر: 4150589
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
ایکنا بررسی می‌کند

دلایل تعطیلی دفتر قرآن اداره ارشاد استان مرکزی

پس از خبر تعطیلی دفتر گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان نسبت به این مهم واکنشی نشان ندادند. در همین رابطه ایکنا گفت‌وگویی با مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

تعطیلی دفتر قرآن و عترت ارشاد در استان مرکزی

دستگاه‌های فرهنگی همچون تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و مراکز آموزشی همچون دانشگاه‌ها دارای دفتر یا کانونی به نام قرآن و عترت هستند تا از این طریق امور قرآنی را تسهیل بخشند. فعالیت این مراکز با تعطیلی مدارس و فراغ بال بیشتر دانش‌آموزان در تابستان از قوت بیشتری نسبت به سایر فصول برخوردار است و هر یک از این دستگاه‌ها سعی دارند مطابق با سیاست کاری خود طرح و برنامه‌هایی را اجرا کنند.

دستگاه‌ها علاوه براینکه مسابقات و رویدادهای مهم قرآنی را برگزار می‌کنند در حوزه آموزش نیز وارد و با برگزاری دوره‌های تخصصی سعی در آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای شدن نوجوانان و جوانان دارند. در کنار این دو وظیفه مهم، تعدادی از دستگاه‌ها همچون تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مراکز قرآنی همچون مؤسسات، خانه‌های قرآنی و شهری و روستایی نیز هستند که رسیدگی به امور آنان نیز در دستور کارشان قرار دارد؛ در واقع گویا مراکزی که از این اداره مجوز فعالیت دارند چشم امیدشان به این دو اداره است.

خوشبختانه ادارات قرآن استان مرکزی با توجه به بضاعت مالی و امکانات سعی در رونق فعالیت‌های قرآنی به بهترین شکل دارند، البته که کمبودها و نواقصی هم وجود دارد که با کمک و مشورت گرفتن از اساتید، جوانان، نخبگان و مدیران قرآنی می‌توان برطرف کرد.

این روزها خبرهایی از گوشه و کنار در رابطه با گلایه مدیران مؤسسات قرآنی از اداره ارشاد استان می‌شنویم و بیانیه‌ای نیز مبتنی بر «گلایه مدیران مؤسسات قرآن از عملکرد اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی» صادر شد. روز گذشته، 5 تیر خبر تعطیلی دفتر قرآن و عترت این اداره به دستمان رسید و متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان نسبت به این مهم واکنشی نشان ندادند. ایکنا پیرو انعکاس دلایل این تعطیلی با سیدمحمد خاتمی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

سیدمحمد خاتمی‌نژاد، در مورد دلایل تعطیلی دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،‌ گفت: تحلیل عمده مدیران مؤسسات قرآن این است که این تعطیلی به دنبال انعکاس بیانیه اتفاق افتاده است و مدیرکل توضیحی برای انجام این کار نداده است، درصورتی‌که مدیرکل باید دلایل تعطیلی را بیان می‌کرد. حداقل ما به عنوان فعالان قرآنی استان از این دلایل بی‌اطلاع هستیم و این بی‌اطلاعی قضاوت را با سختی مواجه می‌کند.

وی در ادامه گفت: بیانیه از سوی مدیران مؤسسات قرآن صادر شده بود و قریب به 90 درصد مدیران نیز آن را امضا کردند و حق این نبود که اگر مدیران مؤسسات مطالبه همراه با ادب و احترام در چارچوب اخلاق، شرع و عرف داشته باشند رئیس اداره مربوطه برکنار شود.

پایبندی به موازین اخلاقی در نشر بیانیه

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان مرکزی ادامه داد: در هیئت مدیره در حال تنظیم و تدوین بیانیه‌ای در این رابطه هستیم که ظهر امروز، 6 تیر آن را منتشر خواهیم کرد تا سخن مدیران مؤسسات به سمع و نظر فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار محترم استان برسد و با توجه به اینکه آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده محترم نماینده ولی‌فقیه در حج حضور دارند نمی‌توان با ایشان سخن گفت، اما مصوب شده است که این بیانیه خطاب به استاندار منتشر شود. استعفای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روغن ریخته‌ای است که نذر امامزاده شده است؛ چراکه قرار بود از استان برود و با استعفا فقط ذهن دوستان قرآنی منحرف می‌شود. قرار ما بر انجام فضاسازی‌های مسموم و نشر اخبار برای تخریب نبوده است و تمام مطالبات خود را در کمال اخلاق، ادب و احترام بیان کردیم. قرار براین نیست که مطالبات در چارچوب مچ‌گیری‌های غیراخلاقی انجام شود و ما به تمام موازین اخلاقی پایبند بودیم.

خاتمی‌نژاد گفت: مسئول سابق دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی استان (علیرضا حاج‌علی بیگی) بیش از 15 سال عمر خود را در این راه صرف کرده است و برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های عمومی و تخصصی، برپایی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، رویدادهای ابتکاری فاخر در حوزه قرآن و عترت، برگزاری آزمون‌های چند هزار نفره در یک روز، تألیف، چاپ و مستندسازی چندین اثر ماندگار و کسب سه رتبه اول کشور در انجام فعالیت‌های قرآن و عترت گوشه‌ای از از دستاوردهای مدیریت آقای حاج‌علی بیگی در زمان تصدی این مسؤولیت بوده است و ناگفته پیداست برکناری ناگهانی وی و به تعطیلی کشاندن دفتر قرآن و عترت استان، امری قابل دفاع و پسندیده نیست.

وی گفت: البته با وجود اقدامات خوبی که صورت گرفته است عملکردها قابل نقد است و ما قصد نداریم بگوییم فردی معصوم است. قطعاً به نحوه مدیریتی و کاری افراد انتقادهایی داریم و این انتقادات نیز وارد و بحق است، اما روی سخن ما این است که برکناری فردی شاید با حب و بغض و بدون دلیل در زمامداری اسلامی جایی ندارد.

وی افزود: اتحادیه از طریق آقای حجازی، دستیار مردمی استاندار حدود دو هفته قبل مسائل بازگو شده و استاندار خود به این امر واقف بوده است. تقریباً تمام انجمن‌های ارشاد از انجمن هنرهای نمایشی، تئاتر، تجسمی و ... همه به عملکرد مدیرکل اعتراض دارند.

خاتمی‌نژاد به تعطیلی مدارس و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان نیز اشاره و تصریح کرد: اوج فعالیت مؤسسات قرآنی تابستان است و هریک برای جامعه هدف خود برنامه و طرح دارند و تعطیلی دفتر قرآنی در این شرایط می‌تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به انتظار از مسئولان در برخورد با اتفاقات اخیر، گفت: انتظار ما از استاندار این بود که همکاری لازم برای جابه‌جایی مدیرکل از استان و انتخاب سرپرست تا پیدا شدن گزینه خوب برای ارشاد را انجام می‌دادند تا حوزه قرآن و عترت و به دنبال آن مؤسسات قرآن با چالش مواجه نشوند. نمی‌دانم استاندار از برکناری و تعطیلی دفتر قرآن و عترت مطلع هستند یا خیر، اما این مسائل، مشکلاتی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. حرف ما این نیست که امور قرآنی ارشاد کارهای خیلی خوبی انجام داده است، اما صحیح نیست تیشه برداشته و ریشه بالاترین سند چشم‌اندازی که همان قرآن است را بزنیم.

انتهای پیام
captcha