ایجاد 17 مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن در کشور با مجوز کمیته امداد
کد خبر: 4149993
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

ایجاد 17 مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن در کشور با مجوز کمیته امداد

17 اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استانی با اخذ مجوز رسمی از کمیته امداد امام خمینی(ره)، موفق به ایجاد مرکز نیکوکاری تخصصی قرآنی شدند که پس از افتتاح حساب در صندوق امداد ولایت و دریافت شماره کارت 16 رقمی می‌توانند نسبت به دریافت تبرعات و کمک‌های خیرخواهانه اقدام کنند.

مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه هماهنگی و رفع موانع راه‌اندازی و اخذ مجوز مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن کریم، عصر امروز، سوم تیرماه با حضور فرهادی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و سایر مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در بستر اپلیکیشن قرار برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد انجم‌شعاع با اشاره به آمار هفته گذشته راه‌اندازی مرکز تخصصی نیکوکاری قرآنی در 16 استان با اخذ مجوز قطعی اظهار کرد: دو استان تهران و خوزستان به دلیل مشکلات و موارد مطرح شده از سوی مدیران عامل چون اخذ سوء پیشینه و ... هنوز امکان دریافت پروانه فعالیت برای آنها فراهم نشده است.

انجم‌شعاع اضافه کرد: اما راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در دو استان کرمان و فارس، وارد مرحله شهرستانی نیز شده است که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم، اما مهمترین کار در هفته جاری، افتتاح حساب از جانب اتحادیه‌های استانی با هماهنگی کمیته‌های امداد استانی است و گام‌ بعدی نیز دریافت کد دستوری USSD برای دریافت اعانات و تبرعات مردمی است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری بر ضرورت طراحی و نگارش عنوانی واحد بر روی تابلوی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها و تهیه مهر مشخص تأکید کرد و گفت: سعی کنید این مراکز چون فعالیتش صرفا مردمی است ذیل نهاد و سازمان خاصی چون سازمان تبلیغات اسلامی، ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها و ... قرار نگیرد و در مکانی مستقل فعالیت داشته باشند تا امکان نصب تابلو مهیا باشد.

انجم‌شعاع با  اشاره به اینکه در نظر داریم تا پس از دریافت شماره کارت، مراکز نیکوکاری با مراجعه به دفاتر نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها به دریافت نخستین واریزی اقدام کنند، بیان کرد: امکان این اقدام با دریافت موقت دستگاه‌های کارتخوان سیار از ادارات و مراکز کمیته امداد استان‌ها با وارد کردن شناسه 9 رقمی مرکز نیکوکاری و سپس مبلغ مورد نظر و کشیدن کارت بانکی مهیا شده است.

تهیه کد دستوری USSD برای مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن

سپس فرهادی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به بیان نکاتی پرداخت. وی ضمن قدردانی از پیگیری‌های انجام شده از سوی ستاد مرکزی اتحادیه و همچنین در سطح استان‌ها برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن بیان کرد: با توجه به آماری که تا لحظات پیش از سامانه دریافت کردم، این مراکز نیکوکاری در 17 استان ایجاد شده است. همچنین در سه استان مرکز نیکوکاری ایجاد شده اما در سامانه به دلیل اینکه سه استان هنوز مجوزشان را فعال نکرده‌اند، فعالیت این مراکز به صورت تعلیق درآمده است، در این صورت با احتساب این سه استان نیز، تعداد مراکز نیکوکاری ایجاد شده به 20 استان می‌رسد.

فرهادی با اشاره به اینکه مراحل ایجاد مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در 11 استان در دست اقدام است، بیان کرد: تا پایان این هفته نیز کد دستوری USSD با 4 سرفصل‌ مشخص تهیه خواهد شد تا هزینه دریافتی به عنوان درآمد مرکز نیکوکاری ثبت و ضبط شود. در گام بعدی نیز تابلوی واحد و مهر تأیید شده از سوی کمیته امداد در اختیار مراکز نیکوکاری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا راه‌اندازی سامانه کددستوری، مراکز نیکوکاری نسبت به افتتاح حساب و دریافت شماره 16 رقمی خود اقدام کنند، ادامه داد: به منظور افتتاح حساب نیز سه نفر از هیئت مدیره مرکز نیکوکاری متشکل از رئیس و مسئول اجرایی یا نایب رئیس و مسئول مالی همراه با مجوز و نامه تأییدیه به صندوق امداد ولایت استان، مراجعه می‌کنند و افتتاح حساب انجام می‌شود. حتی در صورتی که برای مرکز نیکوکاری قرآنی تمایل به دریافت دسته چک داشته باشند، امکان معرفی به بانک ملی فراهم شده است، اما پیشنهاد بنده این است که به دلیل سهولت و امکانات پرداخت و انتقال وجه اینترنتی صندوق امداد ولایت، نیازی به دریافت دسته چک نیست.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: می‌توانیم به هر مرکز نیکوکاری، کد ثابت اختصاص دهیم به طوری که اکثر خیرین از طریق کارت به کارت و دستگا‌ه کارتخوان، کمک‌هایشان را هدیه کنند و در وجود دستگاه‌های کارتخوان ثابت در مراکز محدودیتی نداریم، اما برای کارتخوان سیار، محدودیت‌هایی است که نتوانستیم این دستگاه را برای خیلی از مراکز نیکوکاری تأمین کنیم، اما قول‌های مساعدی داده شده تا بتوانیم برای تمام مراکز، دستگاه سیار تهیه کنیم تا دوستان در خارج از دفتر کمک‌های خیرین را جذب کنند.

مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن از مالیات معاف هستند

فرهادی با اشاره به اینکه لازم است تا همکاران در مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن با سامانه شبکه‌های مردمی آشنایی کامل داشته باشند، گفت: همچنین با ورود نام خیرین در سامانه، پیامک اعلام وصول به منظور اعتمادسازی برای خیرین ارسال می‌شود، از سوی دیگر برخی از خیرین درخواست تهیه گزارش سالیانه از کمک‌های خود دارند که با ضبط و ثبت اطلاعاتشان در این سامانه، این امکان مهیا شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد سپس با تأکید بر اینکه هنوز سامانه شبکه‌های مردمی با سامانه اصلی امداد، هوشمندسازی نشده است و مرتبط نیست، افزود: بنابراین در سطح استان، دوستان می‌توانند برای دریافت اطلاعات مددجویان واقعی، نام و نام خانوادگی و کد ملی آنها را به مرکز ارسال کنند تا دهک‌بندی آنها اعلام شود. اگر دهک متقاضیان 1 تا 3 باشد این افراد را تحت حمایت خود قرار می‌دهیم و اگر دهک آنها 4 و 5 باشد، واجد شرایط دریافت وام اشتغال می‌شوند.

سپس مدیران عامل سؤالات خود را از روند ایجاد مرکز تخصصی نیکوکاری قرآنی مطرح کردند که بدین شرح است؛

سیده‌مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خوزستان: علت اخذ تعهدنامه محضری و سوءپیشینه از اعضای هیئت مدیره و اجرایی مرکز نیکوکاری با توجه به اینکه اعضای معرفی شده از اعضای هیئت مدیره هستند، چیست؟

فرهادی در پاسخ به موسوی‌زاده گفت: اخذ تعهد محضری از اعضا به این دلیل است که بتوانیم گزارش حساب مراکز نیکوکاری را اخذ کنیم، چرا که حساب مراکز نیکوکاری، حساب حقیقی است و معذوریت‌هایی را خواهیم داشت به همین دلیل این امر به دلیل رصد انجام می‌شود، اما بر این موضوع در اسفندماه سال گذشته، اصلاحیه‌ای انجام شد و فرمت جدیدی در سامانه بارگذاری شد که نیازی به تعهد محضری نیست، بلکه با مراجعه به سامانه، سه نفر از اعضای هیئت مدیره به نوعی به کمیته امداد وکالت می‌دهند که گزارش از حساب مالی مرکز نیکوکاری اخذ شود و نیازی به تعهد حضوری نیست (فرم خاصی که به عنوان وکالت برای رصد عملکرد به کمیته امداد داده می‌شود).

همچنین برای سوءپیشینه نیز در صورتی که دوستان در ادارات و مکانی مشغول به فعالیت هستند با ارائه گواهی اشتغال به کار از محل خدمت، نیاز به دریافت سوءپیشینه ندارند و اگر عضو هیئت مدیره هستند (که دارای پرونده در سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد هستند) و ستاد اتحادیه کشوری نیز آنها را تأیید می‌کند، آن نیز مورد تأیید و پذیرش است.

علی اصل‌هاشمی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان آذربایجان شرقی: با توجه به اینکه قرار شد تابلوی واحد و مهر مشخص برای مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها قرار داده شود، ما در استان اقدام به تهیه مهر برجسته با عنوان «مرکز ملی قرآن» کرده‌ایم که در صورت این تغییر، بار مالی به اتحادیه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی: برای جذب حمایت‌های خیرین نیازمند برخورداری از راهکارهای به‌روز و کارآمد هستیم، این موضوع می‌طلبد که دوره‌های آموزشی با همکاری کمیته امداد در سطح استان‌ها برگزار شود تا بدانیم چگونه خیرین را جذب کنیم تا به مؤسسات قرآنی حمایت‌های خیرخواهانه خود را داشته باشند.

فرهادی در پاسخ به حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: فیلم‌های آموزشی توسط همکاران بخش فنی و آموزشی برای این امر و انجام اقدامات بهتر در سامانه تهیه شده است که در صورت امکان در ایتا ارسال خواهد شد.

محترم قلی‌پور، مدیرعامل اتحادیه قرآنی گلستان: آیا برای درآمد مراکز نیکوکاری تخصص قرآن باید اظهارنامه مالیاتی تهیه شود؟

فرهادی در پاسخ قلی‌پور تصریح کرد: به دلیل اینکه مراکز نیکوکاری شناسه قانونی ندارند به این لحاظ، حقیقی محسوب می‌شوند اما حساب‌ این مراکز در صندوق امداد ولایت به نوعی حقوقی است و سه نفر است که با امضای حداقل دو نفر وجه، قابل برداشت است بنابراین، این نکته مهم است که حساب اصلی کمیته امداد در بانک ملی است که تمامی شناسه‌ها و حساب‌های مراکز نیکوکاری صندوق امداد ولایت به حساب اصلی کمیته امداد متصل است و حساب کمیته امداد از مالیات معاف است و دوستان دغدغه این موضوع را نداشته باشند.

حسن ختام این جلسه تبادل نظر درباره ارائه راهکارها و پیشنهادات برای بیمه معلمان، کادر اجرایی و مدیران مؤسسات قرآنی بالای 50 سال تحت عنوان بیمه عمر بود. ضرورت طرح این موضوع با توجه به این بود که بخش قابل توجهی از بانوان فعال در عرصه قرآنی ـ مردمی با سنین بالای 50 سال هستند که از لحاظ قانونی، عملاً امکان بیمه شدن بانوان بالای 50 سال در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی عشایر مهیا نیست و یکی از راهکارهایش ارائه بیمه عمر است. تا در جلسه آینده مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، تصمیم نهایی اخذ شود.

انتهای پیام
captcha