تلاش جهادی نیروهای شرکت گاز مانع از بروز بحران‌ها در کشور شد
کد خبر: 4149628
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

تلاش جهادی نیروهای شرکت گاز مانع از بروز بحران‌ها در کشور شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: فصل زمستان سال گذشته مشکلات تامین گاز در جنوب استان خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی فراوان بود که با تلاش همکاران در شرکت گاز خراسان‌جنوبی و استان‌های معین در خدمات‌رسانی به مردم وقفه‌ای پیش نیامد و همه نیروها به صورت جهادی همراهی کردند.

مجید چگینی، معاون وزیر نفتبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مجید چگینی، معاون وزیر نفت امروز یکم تیرماه در آیین آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان اظهار کرد: مردم خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همراهی خود به نظام و انقلاب همچنین در دوران دفاع مقدس را ثابت کرده‌اند و برای ما شرمندگی دارد که بعد از گذشت ۴۴ سال، این خدمات به مناطق کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می‌رسد.

وی ادامه داد: فصل زمستان سال گذشته مشکلات تامین گاز در جنوب استان خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی فراوان بود که با تلاش همکاران در شرکت گاز خراسان‌جنوبی و استان‌های معین در خدمات‌رسانی به مردم وقفه‌ای پیش نیامد و همه نیروها به صورت جهادی همراهی کردند.

چگینی افزود: این اولویت در سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی مورد تاکید قرار گرفت و در جلسات متعدد در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه پیگیری‌های خوبی داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: خط لوله انتقال ۳۰ اینچ تربت حیدریه - دیزباد به طول ۶۵ کیلومتر نیز از طرح‌های مهم دیگر در دست اقدام است؛ خط انتقال گاز تربت جام - صالح آباد هم با سرعت و قوت در دست اجراست که همه این طرح‌ها به تقویت شبکه گاز شرق کشور کمک خواهد کرد.

چگینی گفت: خط سراسری یازدهم در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و این طرح پیش‌بینی شده که تا بیرجند اجرا شود؛ برنامه‌هایی که در دستور کار قرار داده‌ایم قطعا موجب پایداری خدمات‌رسانی گاز به این منطقه و شمال شرق کشور خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تلاش‌ می‌کنیم در اسرع وقت این طرح‌های تعریف شده، اجرایی و بهره‌برداری شوند.

چگینی ادامه داد: فاز دوم خط انتقال گاز دشتک - نهبندان نیز با اجرای ۱۲۶ کیلومتر در ادامه موجب اتصال این خط به شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی خواهد شد که امیدواریم قبل از سال جاری مناقصه این طرح هم برگزار شود.

وی افزود: برای اجرای خط انتقال دشتک به نهبندان ۱۸ ماه در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود با تزریق به موقع اعتبارات، این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد تا مردم از مزایای آن هرچه سریعتر بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: با اجرای خط انتقال دشتک به نهبندان، خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز در سیستان و بلوچستان متصل می‌شود، بنابراین از خراسان‌رضوی و نیز سیستان و بلوچستان گاز دریافت می‌کند و پایداری خدمات‌رسانی در حوزه گاز در این استان تثبیت خواهد شد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، نیز اظهار کرد: تکمیل رینگ شرقی کشور یک برنامه دیرینه برای مجموعه مهندسین شبکه گاز است.

وی با بیان اینکه در این مسیر انعطاف پذیری وجود دارد که گاز از جنوب شرق به شمال شرق کشور یا برعکس منتقل شود، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرحله اول این طرح شامل ۳۷ درصد گردش مالی ریالی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران رقمی معادل سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان کرد: افت فشار گاز برای مقطع کوتاهی از زمستان گذشته در این بخش از شبکه روی داد لذا با دستور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اختیارات را تا حد واگذاری و ترک تشریفات مناقصه برای انجام سریع این طرح به شرکت توسعه مهندسی ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: در این ابلاغیه بر ۲ واژه اولویت و اقدام جهادی تاکید و بلافاصله در هر دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پهپادهای نقشه‌برداری به پرواز درآمد و کل مسیر ۱۷۶ کیلومتر نقشه برداری انجام شد.

نوشادی ادامه داد: به موازات، مطالعات خاک و ژئوتکنیک در دستور کار قرار گرفت و همزمان تامین اعتبار و بودجه انجام شد لذا فعالیت‌ها و هزینه‌کردها را شروع کردیم. وی با بیان اینکه اقتضای واژه مقدس جهاد همین اقدامات است، اظهار کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نشان داد هرگز از رسالت حرفه‌ای خود در استفاده از فضای سالم رقابتی برای کار چشم پوشی نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: از دل مناقصه محدود تک مرحله‌ای که ارزیابی کیفی آن کمتر از ۲ سال گذشته بود عملیات تشریفات مناقصه شروع و در فاصله ۲۵ روز پیمانکار شناسایی شد.

وی تصریح کرد: ۵۲ هزار تن شمش یا تختال این طرح در شرکت فولاد مبارکه ساخته و نزدیک به ۱۰ هزار تن تختال تبدیل به ورق شده که پنج هزار تن برای ساخت لوله به شرکت‌های لوله‌سازی منتقل شده و در تمامی این موارد یاری مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران را برای اولویت بخشی به طرح همراه داشتیم.

نوشادی با اشاره به اینکه در شرایطی که دمای هوا کنار لوله‌ها به ۸۵ درجه می‌رسد، نیروهای شرکت گاز مشغول به کار هستند، افزود: مصرف گاز نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود، حدود ۵۰ درصد مصرف گاز کشور صنعتی و مابقی تجاری و خانگی است که در اوج مصرف به ۸۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: با اقدامات کوچک اما موثر از جمله دوجداره کردن پنجره‌های ساختمان‌ها می‌توان مصرف گاز را تا ۵۰ درصد کاهش داد؛ بنابراین این خدمت نظام باید با مدیریت مصرف آمیخته شود که صنعتگران و مردم در این موضوع باید مشارکت فعال داشته باشند.

نوشادی تصریح کرد: نیروهای شرکت گاز در شرایط کاری بسیار سخت در آفتاب و گرما کار می‌کنند؛ پس مدیریت مصرف باید از خانه‌ها آغاز شود و شعار امسال را پنجره‌های غیرفلزی و شیشه‌های دوجداره قرار دهیم.

وی یادآور شد: این طرح از بزرگترین طرح‌های وزارت نفت است که مرحله اول آن شامل ساخت مخزن مسیر بوده که در ۹۰ کیلومتری انتهای مسیر اجرا می‌شود و مرحله دوم خط انتقال گاز دشتک به نهبندان هشت ماه بعد اجرا خواهد شد و امیدواریم با مشکلاتی از قبیل تامین آب یا شرایط پیش بینی نشده مواجه نشده و بتوانیم خدمتی شایسته مردم انجام شود.

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: به دلیل ایجاد شرایط بحرانی در زمستان، ۱۴۰۱ اجرایی شدن طرح خط انتقال گاز دشتک-نهبندان ممکن نبود و اکنون امروز این طرح آغاز شده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در انتهای مسیر گاز کشور قرار دارد و در شرایط بحران دچار قطعی گاز می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ درخواست خروج خراسان جنوبی از انتهای مسیر گازرسانی کشور را با وزیر نفت داشتیم و با تصویب این طرح موافقت شد.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: در زمستان سال گذشته فشار گاز در خراسان جنوبی کمتر از ۱۰۰ یعنی قطعی کامل گاز بوده اما کار جهادی مدیران شرکت گاز استان با تعویض مرتب فیلترهای گازرسانی سبب شد که مردم خراسان جنوبی با وجود قرار داشتن در کنار استانی پرمصرف با شرایط بحرانی همچون خراسان رضوی، با کمترین مشکلات قطعی گاز زمستان را سپری کنند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در تحول شهرستان‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: اجرای پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه و ۱۴۰ کیلوولت نهبندان، تصویب طرح‌های راه آهن نهبندان به بیرجند و انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی از مهم‌ترین تحولات است که برای خراسان جنوبی رقم خورده است.

قناعت اظهار کرد: اعتبار طرح توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه، جدا از اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح‌های بزرگ برق رسانی، راه آهن و جاده‌ها در این دو شهرستان است که سبب تحولات عظیمی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha