توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت همه ارکان نظام است
کد خبر: 4149030
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
معاون استاندار مرکزی:

توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت همه ارکان نظام است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاه در جهن انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب موفق عمل کرده است، گفت: توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت واقعی همه ارکان نظام است.

بازدید معاون سیاسی استاندار مرکزی از جهاد دانشگاهی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، بهنام نظری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، دوشنبه، 28 خرداد در جریان بازدید از جهاددانشگاهی استان، با اشاره به ظرفیت بالای جهاددانشگاهی، بر لزوم بهره‌گیری از این توانمندی و پتانسیل بالقوه تأکید کرد و گفت: فعالیت این نهاد انقلابی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اجتماعی از جمله پژوهش در حوزه آسیب‌های اجتماعی که براساس داده‌های دقیق انجام شده بسیار ارزشمند است.

وی به فعالیت و ارائه خدمات جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: در شرایطی که موضوع فرزندآوری و افزایش نرخ جمعیت در کشور مطرح است، فعالیت این نهاد در حوزه درمان ناباروری برای بخشی از جامعه که در پرداخت هزینه بالای درمان باروری از طریق مراجعه به بخش خصوصی مستاصل شده‌اند شایسته تقدیر است و توسعه این خدمات موجب کاهش بار روانی است که به این قشر وارد می‌شود.

معاون استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی جهت انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب موفق عمل کرده است، اظهار کرد: توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت واقعی همه ارکان نظام است. البته لازم است در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خدمات این مجموعه اهتمام جدی داشت تا مردم با اطلاع از خدماتی که این نهاد ارائه می‌دهد از خدمات لازم بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان رقیب به جهاد دانشگاهی نگاه نکند. مجموعه حوزه بهداشتی و درمانی باید به جهاددانشگاهی نگاه تعاملی و همراهی داشته باشد تا بخشی از مشکلات حوزه سلامت از طریق این نهاد انقلابی برطرف شود.

نظری افزود: در نگاه اول به مجموعه جهاد دانشگاهی این تصور به وجود می‌آید که این مجموعه باید صرفا کار آکادمیک دانشگاهی انجام دهد در حالی که این نهاد به حوزه‌هایی ورود کرده که برای نظام منشا خیرات و برکات بسیارست.

وی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، آسیب‌های اجتماعی و به طور کلی با احصای نیازهای کشور در بخش‌های مختلف می‌تواند با کار میدانی موفق تر عمل کند. عزم دولت در حوزه هویت‌بخشی و شناساندن استان، رویکردی علمی و برنامه محور برای حل مشکلات به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و دستگاه‌های اجرایی استان آمادگی کامل برای بهره‌گیری از ظرفیت این نهاد را دارند. اگر امروز از این ظرفیت و پتانسیل استفاده نمی‌شود بخشی از ایراد متوجه دستگاه‌های اجرایی و بخش دیگر به اطلاع‌رسانی ناکافی از سوی جهاد دانشگاهی بازمی‌گردد.

معاون استاندار با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلف به صرف بخشی از اعتبارات خود در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی هستند، گفت: باید این رویکرد برای تقویت منابع جهاد دانشگاهی تقویت شود گرچه از سویی نیز اعتبارات ناکافی برای این مجموعه دیده شده که با حجم فعالیت‌های آن همخوانی ندارد.

وی بر بهره‌گیری جهاد دانشگاهی از اعتبارات با ردیف پژوهشی و تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و افزود: برخی ادارات به دلایل عدم اطلاع از این موضوع اعتبارات بخش پژوهشی و تحقیقاتی را هزینه نمی‌کنند و این منابع در انتهای سال برگشت می‌خورد یا در صورت هزینه کرد خروجی مثبتی برای آن دستگاه نداشته و صرفا در قالب یک کار پایان نامه‌ای عرضه می‌شود.

نظری خواستار نیازسنجی دستگاه‌های اجرایی از سوی جهاددانشگاهی شد و افزود: این نهاد باید نیازهای تمامی دستگاه‌های اجرایی را رصد و پایش کند و متناسب با نیازی که احصاء می‌کند برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بحران آب دنیا را فرا گرفته است، افزود: جهاد کشاورزی باید کشاورزان را ملزم به رعایت الگوی کشت متناسب با شرایط آبی کشور کند و مجموعه جهاد دانشگاهی باید با کار علمی و تحقیقاتی راهکار لازم را در این رابطه ارائه دهد تا در این استان که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم کشت محصولات با نیاز آبی بالا حذف شود.

انتهای پیام
captcha