فرهنگ‌سازی در مصرف آب نیازمند مشارکت همگانی است
کد خبر: 4148613
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

فرهنگ‌سازی در مصرف آب نیازمند مشارکت همگانی است

مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان با بیان اینکه هنوز برخی‌ باور ندارند که استان کرمان با تنش شدید آبی روبه‌رو است، گفت: بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه اوج مصرف آب است. لذا همه باید کمک کنند تا شرایط پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

نشست خبری علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، علیرضا عبدیان، مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان امروز، ۲۸ خردادماه در نشست خبری به‌مناسبت آغاز هفته صرفه‌جویی، با بیان اینکه در روزهای تابستان صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت بیشتری دارد، گفت: در شرایط عادی برای هر نفر ۱۵۰ لیتر آب در شبانه‌روز تولید می‌شود که این آمار در تابستان با افزایش ۶۰ درصدی به ۲۴۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد.
 
وی بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه را اوج مصرف آب اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه در تابستان تولید آب افزایش می‌یابد اما عدم رعایت الگوی مصرف مشکلاتی را ایجاد می‌کند لذا همه باید کمک کنند تا شرایط پیک مصرف را پشت سر بگذاریم و رفع مشکلات نیازمند عزمی همگانی است.
 
عبدیان با بیان اینکه ۷۰۹ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد آب آشامیدنی هستند و ۵۴۰ روستای کرمان نیز تنش آبی دارند، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه اولیه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، آبرسانی به ۶۶۹ روستا در ۱۲ شهرستان برنامه‌ریزی شد و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر آبرسانی باید انجام شود که در سال اول ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار آن تأمین شده است.
 
وی از تفاهم‌نامه دوم با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و تصریح کرد: ۸۲۶ روستای دیگر نیز به آمار قبل اضافه شده تا مشکل روستاهای بدون آب بالای ۲۰ خانوار و روستاهای استان که تنش آبی دارند حل شود.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان در پاسخ به سؤالی در مورد بهداشتی بودن آب کرمان، گفت: ۱۶ آزمایشگاه فعال در سطح استان و یک آزمایشگاه مرکزی در کرمان برای رصد کیفیت آب آشامیدنی وجود دارد و براساس دستورالعمل سالی یکبار مخازن آب کاملاً شست‌وشو و به‌صورت روزانه آزمایش آب انجام می‌شود.
 
وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مصرف آب و بیان اینکه هنوز برخی‌ باور ندارند که استان کرمان با تنش شدید آبی روبه‌رو است، اظهار کرد: ۹۳ درصد تأمین آب شرب استان و ۹۴ درصد تأمین آب کشاورزی استان از منابع زیرزمینی است و در حال حاضر آب سفره‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است.
 
عبدیان با بیان اینکه با مدیریت فشار آب و مدیریت توزیع مصرف را کنترل می‌کنیم و در حال حاضر جیره‌بندی در شهر کرمان نداریم، گفت: پلیس آب در بعضی از شهرها از جمله ماهان، زرند و کهنوج تشکیل شده و با انشعابات غیر مجاز و تخلفات برخورد می‌شود.
انتهای پیام
captcha