سه رابطه‌ای که برای انسان در سوره ماعون معرفی می‌شود
کد خبر: 4148276
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۶
در جلسه تدبر در قرآن مطرح شد؛

سه رابطه‌ای که برای انسان در سوره ماعون معرفی می‌شود

مربی دوره دانشجو متدبر قرآن در همدان گفت: طبق سوره ماعون، سه نوع ارتباط برای بنده معرفی می‌شود، ارتباط با خود، ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران؛ کسی که با خداوند ارتباط برقرار کند رابطه‌اش با دیگران هم تنظیم می‌شود و نمی‌تواند نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشد.

سارا دادوند مربی قرآن همدانبه گزارش ایکنا از همدان، سارا دادوند، مربی دوره دانشجو متدبر قرآن در همدان، روز گذشته، 27 خردادماه در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان این استان با اشاره به نکات تدبری سوره ماعون گفت: این سوره با سؤال آغاز می‌شود «أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ؛ آیا کسی که همواره روز جزا را انکار می کند، دیدی؟» و تصویری از دین به ما می‌دهد که متفاوت با سایر سوره‌هاست. این سوره در واقع می‎خواهد چهره کسی که دین را تکذیب می‌کند، معرفی کند.

وی با بیان اینکه دین در واقع برنامه، قوانین و مقررات است و از طرفی قوانین هستی‌شناسانه دارد، افزود: سؤال پرسیدن یکی از روش‌های جذب مخاطب است، و پس از این پرسش نکته‌ای که سوره مطرح می‌کند «فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ؛ همان که یتیم را به خشونت و جفا از خود می‌راند» در مورد کسی است که از یتیم حمایت نمی‌کند.

دادوند با اشاره به اینکه «ماعون» هم‌ریشه با «معین» است و به معنای آب گواراست، بیان کرد: پس از مواردی که در سوره بیان می‌شود، می‌گوید «وای بر نمازگزاران» که این نشان می‌دهد نمازگزاران هم‌ می‌توانند جزء تکذیب‌کنندگان دین قرار بگیرند، به‌ویژه نمازگزارانی که در نمازشان کاهل هستند. همچنین افرادی که در معرض ریا هستند و کارهایشان را به خاطر ریا انجام می‌دهند جزء تکذیب‌کنندگان دین نیز می‌توانند قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به آیه «وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛ و از دادن وسایل و ابزار ضروری زندگی دریغ می‌ورزند» اظهار کرد: با توجه به این آیه باید ببینیم چقدر نسبت به احتیاجات دیگران حساس هستیم، لزوما این احتیاجات مادی نیست؛ طبق آیه سه نوع ارتباط برای بنده معرفی می‌شود، ارتباط با خود، ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران. کسی که با خداوند ارتباط برقرار کند رابطه‌اش با دیگران هم درست می‌شود و نمی‌تواند به دیگران بی‌تفاوت باشد. 

این مربی قرآن با اشاره به اینکه اگر رابطه با خداوند رابطه درستی باشد به تنظیم رابطه با دیگران مربوط می‌شود، گفت: براساس همین سوره، نماز از جمله اعمالی است که رابطه عبد با خداوند را تنظیم می‌کند. در این زمینه حدیثی از امام علی(ع) داریم که می‌فرماید «کسی که رابطه خود را با خدا تنظیم کند رابطه‌اش با مردم نیز اصلاح می‌شود.» 

وی با اشاره به مراحل خیرگزینی در مورد این سوره توضیح داد: اولین مرحله خیرگزینی «مواجهه» است، اینکه ببینیم اطرافیان من چه نیازهایی دارند، مرحله دوم تفصیل این نیازهاست که آنها چه انواعی می‌تواند باشد، مرحله بعد ترجیح، سپس تعیین و گزینش و در نهایت تحقق آن است.

دادوند بیان کرد: اینکه در این سوره، ریا را در مقابل منع ماعون قرار داده؛ شاید در ابتدا بی‌ربط به نظر برسد، اما این مسئله در اصل یک شاغول است تا روابط ما با خدا و سایرین تنظیم شود، وقتی با خدا رابطه تنظیم شود در مورد اهمیت دادن به دیگران به این تعادل می‌رسیم که در عین اهمیت دادن به آنها تنها کسی که برایمان ارجح است و بالا قرار دارد خداوند است. در این صورت به خاطر ارتباط خوب و درست با خدا یک شرح صدر به ما عنایت می‌شود که می‌توان ارتباط مؤثر و مفیدی با دیگران داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha