راهی برای التیام این زخم کهنه
کد خبر: 4142471
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱

راهی برای التیام این زخم کهنه

در روستاهای مرزی خراسان‌جنوبی یک بیماری پوستی سال‌هاست جانی برای زندگی به‌خصوص کودکان نگذاشته است و نهادهایی چون هلال احمر و همچنین پزشکان خیر تلاش برای رفع آن دارند.

بیماری پوستی در روستای خراسان‌جنوبیلجنگ؛ نام روستایی مرزی در خراسان‌جنوبی و از توابع سربیشه است که بیشتر ساکنانش به‌دلیل شرایط آب و هوایی و زندگی در این منطقه دچار بیماری پوستی شده‌اند. این بیماری بیشتر کودکان را به خود دچار کرده و انگار راه چاره‌ای برای آن نیست.

حدیثه، دختر نوجوان ساکن این روستاست که آرزو دارد هرچه زودتر از شر این بیمار پوستی رها شود. وی در دفتر خاطراتش می‌نویسد کاش روزهای آینده مانند دیگر دوستانم چهره‌ای معمولی و بدون لکه پوستی داشته باشم.

این دختر نوجوان که از سه ماهگی به این مشکل دچار شده هنوز راه فراری برای بهبود این بیماری نیافته و مجبور است در روزهای شاد زندگی‌اش لکه‌های پوستی را تحمل کند. در این روستا علاوه بر حدیثه، 13 نفر دیگر نیز به این بیماری دچار هستند.

به گفته مسئولان علوم پزشکی، وضعیت بیماری از همان ابتدای بروز توسط تیم‌های بهداشتی شهرستان تحت‌ نظر قرار می‌گیرد، اما این بیماری پوستی با گرما و خاک تشدید شده و در زمره بیماری‌های ژنتیکی قرار گرفته است.

اعزام تیم درمان و پیگیری مشکلات

سیدمحمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد این بیماری گفت: این بیماری اولین بار در سال 86 در یکی از روستاهای مرزی شناسایی و توسط همکاران علوم پزشکی پیگیری شد و این افراد به بیمارستان امام تهران به‌عنوان مجهزترین مرکز درمانی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه پس از مراقبت‌ها مشخص شد که این بیماری از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که درمانی نداشته و مراقبت نیاز دارد، افزود: دمای هوا و گرمای منطقه باعث تشدید بیماری می‌شود.

مسئولان در این روستا کمر همت را بسته بودند و به انجام فعالیت‌های زیرساختی برای بازسازی خانه‌های خشت و گلی پرداخته‌اند، اما هنوز مشکلات این روستا باقی است و کمبود آب شرب و عدم تأمین زیرساخت‌ها باعث شده که بیماری کودکان این روستا تشدید شود.

بیماری پوستی در روستای خراسان‌جنوبی

التیام دردها با کمک خیران

محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: پزشکان خیر در قالب اردوهای هلال احمر به این روستاها اعزام می‌شوند تا راه التیامی بیابند.

وی ادامه داد: مانند تمام این سال‌ها که در روستاهای دیگر این نوع بیماری‌ها توسط پزشکان خیر رفع و یا تقلیل یافت، یک پزشک از جمعیت هلال احمر اکنون برای درمان در این منطقه فعالیت دارد که امید است راه بهبود را بیابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین هلال احمر در قالب کاروان نذر آب و با مشارکت خیران تلاش می‌کند تا مشکل آب این روستا که باعث بروز این مشکلات شده را برطرف کند که امیدواریم در این زمینه نیز موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه آفتاب تند و وزش بادهای موسمی با ذرات شن و عدم آگاهی ساکنان منطقه نسبت به نحوه مراقبت پوست، از مهم‌ترین دلایل این بیماری است، تصریح کرد: باید اهالی منطقه کودکان را در ساعات آفتابی روز در محل سرپوشیده نگهداری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی گفت: یکی از نیازهای اساسی منطقه مباحث آموزشی در راستای بهداشت و درمان است و این مهم با حضور مستمر دستگاه‌های ذی‌صلاح باید عملی شود.

رفع مشکلات این روستا نیازمند همت خیران و نگاه دوباره مسئولان است تا فرهنگ همدلی و کمک برای یک مسئله در جامعه دوباره زنده شود.

انتهای پیام
captcha