تحقق مطالبات رهبری با اعتماد به مردم
کد خبر: 4142311
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تحقق مطالبات رهبری با اعتماد به مردم

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌رضوی گفت: تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی راهی برای مهجوریت‌زدایی قرآن است و تحقق مطالبات رهبری با اعتماد به مردم میسر می‌شود.

حجت‌الاسلام سید رضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضویحجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد گفت: اصل بنای مساجد در واقع برای ترویج و توسعه آموزه‌های دینی و تلاوت قرآن است، لذا در این خصوص باید تلاش شود تا هر مسجد به یک پایگاه قرآنی تبدیل شود.

وی افزود: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند علت اینکه مردم امر شدند در نماز قرآن را تلاوت کنند، این است که قرآن مهجور نماند و تلاوت قرآن در نماز گنجانده شده، زیرا بالاترین ذکر خداوند، قرآن و هدف از ایجاد مساجد ذکر خدا و تلاوت قرآن است.

حسینی در پاسخ به این سؤال که چه مساجدی قابلیت تبدیل شدن به یک پایگاه قرآنی را دارند، اظهار کرد: مسلم است مساجدی که امکانات بیشتر دارند و در حال حاضر کلاس‌های قرآنی را برگزار می‌کنند، می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند، اما تمام مساجد در هر سطحی که هستند این قابلیت را دارند که در همان سطح به پایگاهی برای ترویج آموزه‌های قرآنی تبدیل شوند، اما برای آغاز این طرح بهتر است مساجدی که از آمادگی بیشتری برخوردارند اقدام به تشکیل پایگاه قرآنی کنند.

تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی را مشروط نکنیم

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌رضوی تصریح کرد: نباید در راستای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی شرایطی لحاظ کرد تا در این خصوص محدودیتی ایجاد شود، بلکه در ابتدا باید مساجد با امکانات و شرایط مناسب به این کار اقدام کرده و در ادامه کار مساجد دیگر نیز می‌توانند با آمادگی بیشتر به ایجاد این پایگاه‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به فعالیت مساجد متعدد در زمینه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مساجدی در سطح شهر داریم که از سال 98 و قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تبدیل کردن مساجد به پایگاه‌های قرآنی اقدام به اجرای این طرح کرده‌اند که در این راستا بیش از 100 مسجد را در سطح مشهد و در حوزه فعالیت‌های قرآنی و به‌ویژه رشته‌های حفظ و مفاهیم فعال‌سازی کردیم. مساجدی از جمله مسجد امام صادق(ع) در بلوار وکیل‌آباد، وکیل‌آباد 36 یکی از پایگاه‌های قرآنی است که یک مکان ویژه برای برگزاری مهد قرآن، کلاس حفظ و مفاهیم، جلسات هفتگی و سایر فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده است.

حسینی ادامه داد: از دیگر موارد می‌توان به مسجد فاطمه‌الزهرا(س) واقع در بلوار توس، توس 64 که به‌عنوان پایگاه قرآنی به‌ویژه در حوزه بانوان فعال است اشاره کرد، همچنین مسجد سیدالشهدا(ع) در بلوار شفا، مسجد امام خمینی(ره) در حر عاملی 64، مسجد حضرت محمد(ص) در بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد کرامت نیز از دیگر موارد فعال در حوزه‌های قرآنی است که البته نمونه‌های زیادی از این مساجد در سطح شهر مشهد بوده که در حال انجام فعالیت‌های قرآنی در سطوح مختلف هستند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌رضوی تصریح کرد: در این راستا با توجه به فعالیت بیش از 100 مسجد در حوزه فعالیت‌های قرآنی، موضوع تقدیر از خادمان مساجدی که در زمینه‌های قرآنی فعالیت دارند را در دستور کار داریم. اگر تمام مراکزی که فضایی برای فعالیت قرآنی دارند پای کار بیایند و از طرف دیگر هزینه اعزام مربی تأمین شود، مساجد به پایگاه‌های قرآنی تبدیل خواهند شد.

حسینی اظهار کرد: باید دستگاه‌هایی از جمله امور مساجد، اوقاف و مراکز مرتبط در این راستا در قالب تفاهم‌نامه نسبت به تأمین مکان اقدام کنند و در مجموع تمام سازمان‌های فعال در حوزه قرآنی پای کار این مطالبه رهبری بیایند. از طرفی حداقل کاری که حکومت اسلامی باید انجام دهد این است که زمینه آموزش قرآن را در اختیار مردم قرار دهد و مسئولان برای تأمین هزینه‌های آموزش قرآن و مکانی برای آن اقدام کنند.

وی گفت: مردم همیشه در تمامی مطالبات رهبری وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند و تجربه شده که هر کاری به مردم سپرده شده در مورد آن موفق عمل کرده‌اند، اما متأسفانه برخی از سازمان‌های دولتی که موظف به انجام کار در حوزه فعالیت‌های قرآنی هستند اعتمادی به بدنه مردمی نمی‌کنند و کارهایی که باید به بدنه مردمی محول شود را سازمان‌ها در حد ارائه گزارش انجام می‌دهند، لذا با این رویکرد نمی‌توان مطالبات رهبری را در سطح گسترده‌تر انجام داد و به همین دلیل است که پس از گذشت چندین سال از مطالبه رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم هنوز این امر محقق نشده است.

حسینی اظهار کرد: واگذاری کار در حوزه فعالیت‌های قرآنی به مردم اگر با هدایت، نظارت و حمایت از سوی دستگاه‌های فعال در حوزه قرآنی باشد به‌خوبی انجام خواهد شد و براساس تجربه فعالیت در حوزه قرآنی چهار رکن برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی وجود دارد.

وی افزود: رکن اول، امام جماعت مساجد است که در این خصوص باید توجیه شده و نقش حامی را ارائه کند که این امر باید به امور مساجد محول شود. رکن دوم در این راستا که از آن غفلت داریم خادم مسجد است که پشتیبانی از جلسات را از باز و بسته کردن در تا پذیرایی و...  بر عهده دارد، لذا با توجه به اینکه فعالیت خادم بیشتر می‌شود باید حمایت مالی از خدام در دستور کار قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: سومین رکن برای تحقق این مطالبه رهبری مبحث تأمین مربی متعهد و کارآمد برای برگزاری جلسات قرآنی است و با توجه به اینکه مشهد قطب قرآنی کشور است و در استان حافظ و قاری قرآن بسیاری داریم، اما تمام این افراد الزاماً در مربی‌گری به اندازه کافی مهارت ندارند، لذا نیاز است که آموزش ببینند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌رضوی بیان کرد: در این راستا نیاز به تربیت مربی است، لذا باید مرکزی احداث شود تا به امر تربیت مربی قرآنی اهتمام ورزند و در این خصوص مؤسساتی که در زمینه تربیت مربی تخصص دارند باید برگزاری این دوره‌ها را عهده‌دار شوند تا بتوانیم این افراد را برای برگزاری جلسات و کلاس‌های قرآنی در مساجد به‌کار بگیریم.

وی چهارمین رکن را تهیه محتوای استاندارد در حوزه‌های مختلف قرآنی برشمرد و گفت: برخی از مؤسسات به این کار ورود و بسته‌های خوبی در این خصوص با محورهای مختلف در زمینه قرآن ارائه کرده‌اند، اما این تهیه محتوا نیازمند حمایت از سوی سازمان‌های مختلف که در حوزه آموزش فعالیت دارند، از جمله آموزش و پرورش و حوزه علمیه است.

انتهای پیام
captcha