همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4139729
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
با پیام آیت‌الله نوری همدانی؛

همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی 21 اردیبهشت با پیام تصویری آیت‌الله نوری همدانی و سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد.

ارسال// همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، دبیر علمی همایش بین‌المللی «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی» و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، 19 اردیبهشت در نشست خبری این همایش در سخنانی گفت: مهدویت زمانی ماندگار است که در قالب مباحث علمی مطرح شود و هرقدر مباحث مهدویت را در مسیر علمی دنبال کنیم، بیشتر رنگ ماندگاری به خود خواهند گرفت و تأثیرات آن در میان باورمندان بیشتر است و بر این اساس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی، سلسله همایش‌های نظریه انتظار را از چند سال قبل در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: برگزاری همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری از جمله این همایش‌ها بوده است که تولیدات علمی مفیدی، خروجی آن همایش بود. همچنین همایش ملی مکتب انتظار، مقاومت و شهید سلیمانی برگزار شد که نتیجه آن بیش از سه هزار صفحه تولید علمی بود. همایش اندیشه انتظار از منظر آیت‌الله صافی گلپایگانی هم در این راستا 21 اردیبهشت از ساعت 8:30 صبح در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: برگزاری دو همایش دیگر هم برنامه‌ریزی شده است که همایش بررسی جریانات انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر در مهرماه امسال و همایش بررسی مفهوم مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سال 1403 برگزار می‌شود.

112 مقاله برای همایش

الهی‌نژاد اضافه کرد: همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از یک سال قبل با همکاری بیت آیت‌الله صافی و مؤسسه دارالزهرا(س) و مشارکت مراکز مهدوی در حال برنامه‌ریزی است و در طول یک سال گذشته کارهای مختلف علمی در این زمینه انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به دریافت 112 مقاله سفارشی و غیرسفارشی و نیز برگزاری 16 کرسی ترویجی و نشست علمی اشاره کرد. 

الهی‌نژاد تصریح کرد: این 16 کرسی علمی در 10 محور و قریب به 100 موضوع جزئی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار شد. سرجمع تولید محتوای علمی این همایش، 3 هزار صفحه است که در قالب 5 جلد مجموعه مقالات منتشر خواهد شد. یک جلد از این مجموعه شامل چکیده است و این مقالات در 4 جلد نشریات علمی به چاپ رسیده و خواهد رسید. 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم بیان کرد: مقالاتی که به دست ما می‌رسید ابتدا مورد ارزیابی اجمالی قرار می‌گرفت و سپس دو ارزیاب آنها را بررسی کرده‌اند. همچنین این مقالات در فرایند چاپ نشریات علمی پژوهشی قرار گرفته و در مرحله بعد درباره موضوعات مقالات، نشست و کرسی علمی برگزار می‌شود و مورد تضارب علمی قرار گرفته است تا نواقص و محسنات خودش را نشان دهد. 

بررسی 60 مقاله در 4 پنل

وی افزود: نکته دیگر در مورد همایش، برپایی کمیسیون و پنل‌های مرتبط است که در نوبت عصر روز همایش تشکیل خواهد شد؛ در این 4 کمیسیون قریب به 60  مقاله بررسی خواهد شد و توسط متخصصان، ارزیابی می‌شوند. یکی از این کمیسیون‌ها موضوع بررسی آثار آیت‌الله العظمی صافی را در  دستور کار قرار می‌دهد که 10 مقاله بررسی خواهد شد. پنل دوم هم مبانی و جایگاه مهدویت و انتظار در اندیشه این مرجع تقلید است که 12 مقاله هم در این عرصه مورد بحث است. 

دبیر علمی همایش گفت: در پنل سوم که شاخصه‌ها و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه آیت‌الله صافی است 11 مقاله مورد بحث خواهد بود همچنین در کمیسیون چهارم هم که مختص بانوان است و عنوان آن وظایف و ویژگی‌های جامعه منتظر در اندیشه این مرجع تقلید است 14 مقاله ارائه می‌شود. 

الهی‌نژاد با بیان اینکه این فرایند نشان‌دهنده علمی‌بودن این همایش است، تصریح کرد: اهدافی هم برای همایش طراحی شده است که می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛ اول اینکه اندیشه مهدویت در جامعه اجرایی و نهادینه شود و در مرحله بعد، اندیشه مهدوی این مرجع تقلید در جامعه نهادینه شود، زیرا ایشان یکی از مبرزترین فقهای مهدوی است که مهدویت را با نگاه اجتهادی دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ریاست این همایش را عهده‌دار است، گفت: ایشان بیشترین اثر را در عرصه مهدویت از خود برجا گذاشته است زیرا ما فقیهی نداریم که این مقدار اثر درباره مهدویت تولید کرده باشد؛ ایشان 21 اثر در موضوع مهدویت و انتظار دارند و با عنایت به این موضوع، مهدویت باید مورد بحث و گفت‌وگوی نخبگانی قرار بگیرد تا این نگرش در جامعه جریان‌سازی و گفتمان‌سازی و نهادینه شود. 

یادآور می‌شود، در این همایش پیام تصویری آیت‌الله نوری همدانی پخش خواهد شد. همچنین حجج اسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ حسن صافی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله العظمی صافی و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه علمیه، به سخنرانی می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha