دیدگاه‌های سیاسی را در انتخاب و جذب نخبگان دخیل نکنیم
کد خبر: 4138082
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
مسلمی‌نائینی:

دیدگاه‌های سیاسی را در انتخاب و جذب نخبگان دخیل نکنیم

رئیس جهاددانشگاهی یکی از ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی را جذب نخبگان دانست و گفت: همه ما باید در این زمینه به ایشان تأسی کنیم و در انتخاب و جذب نخبگان به دیدگاه‌های جناحی و سیاسی توجه نداشته باشیم.

دیدگاه‌های سیاسی را در انتخاب و جذب نخبگان دخیل نکنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت روز استاد امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: استاد مطهری حق بزرگی بر گردن دانش‌آموزان و دانشجویان دارند و اگر انقلابی با این عظمت شکل گرفت به دلیل جان‌فشانی‌های این بزرگان و عزیزان بوده است.

وی در رابطه با آثار کار مدیریت جهادی اظهار کرد: بنده مدتی در وزارت علوم افتخار داشتم که در حوزه دانشجویی در خدمت دانشجویان و مدتی نیز در خدمت جهادگران بودم. طی هشت سالی که بنده در محیط دانشگاهی وزارت علوم فعالیت داشتم، خدمات فراوان این عزیزان را مشاهده و در عرصه جهادی نیز به همین صورت شاهد جان‌فشانی جهادگران این مرز و بوم بودم.

وی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی ادامه داد: مقام معظم رهبری بیانات بسیار تأثیرگذاری در رابطه با آن مرحوم که خدمات فراوانی در رابطه با پژوهشگاه رویان انجام دادند، دارند. یکی از ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی جذب نخبگان بود. همه ما باید به ایشان در این زمینه تأسی کنیم و در انتخاب و جذب نخبگان به دیدگاه‌های جناحی و سیاسی توجه نداشته باشیم.

مسلمی‌نائینی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر ایشان عدم ناامیدی و سخت‌کوشی بود. مرحوم کاظمی‌آشتیانی معنویت خاصی در کار خود داشت و برای مثال برای ترکیب دو سلول با یکدیگر ممکن بود ۱۰ هزار صلوات نذر کند. ایشان هیچ تمایلی به مسئولیت نداشتند و حتی به دنبال این بودند که ایشان را به عنوان وزیر علوم انتحاب کنند که نپذیرفت.

نگاه رئیس و مرئوس در جهاددانشگاهی نداریم

وی تصریح کرد: برخورد مرحوم کاظمی‌آشتیانی با اطرافیان بسیار بزرگ‌منشانه و محترمانه بود. ایشان کار و فعالیت خود را به دور از تکلفات انجام می‌داد و هیچ‌گاه مسئولیت را به عنوان یک مدیر قبول نمی‌کرد. البته نفس جهاد نیز همین است و هیچ‌گاه نگاه رئیس و مرئوس در جهاددانشگاهی وجود نداشت.

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: مرحوم کاظمی‌آشتیانی مانند نگینی بین دوستان خود بود که می‌درخشید و فعالیت می‌کرد. ایشان علاقه خاصی به مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مصری داشت و همواره به قرائت قرآن کریم می‌پرداخت.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که در روز گرامیداشت مقام معلم در خدمت معلمان و اساتید و دانش‌آموزان نخبه در پژوهشگاه رویان هستم. در جمع شما شاید نیازی نباشد خیلی به مقام‌ معلم اشاره کرد؛ چراکه هم‌ خود شما معلمان خوبی را تجربه کردید و هم‌ حتما آموزه‌های معلمان بلندقامت را به دست آورده‌اید که به جایگاه بلند علمی دست پیدا کردید.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در اولین آیات الهی که بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد، معلمی خود را به عالم نشان داد، گفت: پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند که خداوند متعال مرا معلم منصوب کرده‌اند. نهضت علمی که به واسطه علم‌دوستی اسلام در جهان ایجاد شد، ارزش متعالی بزرگی در‌ میان‌ مسلمانان داشت. البته بزرگ معلم عالم نیز شخص پیامبر اکرم(ص) بودند.

دوری از خرافه‌گرایی

حجت‌الاسلام رستمی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که من بنده‌ای از بندگان محمد(ص) هستم و هیچ فردی نیز جز پیامبر(ص) نبود که علم را به حضرت امیر(ع) آموخت. پیامبر(ص) به دنبال باز کردن بندهای جهالت و خرافه بسته شده بر دست و پای انسان‌ها بوده است. اسلام، دین مظلومی است و ما مسئولیت داریم تا این دین پاک و آراسته را به جوانان معرفی کنیم. پیامبر(ص) هیچ‌گاه اجازه ندادند که خرافات وارد دین شود.

رستمی ادامه داد: زمانی که پسر حضرت رسول(ص) از دنیا رفت، خورشید گرفتگی شد و برخی به سرعت به سراغ خرافه رفته و این‌گونه بیان کردند که خورشید به خاطر ناراحتی پیامبر(ص) گرفته است، اما پیامبر(ص) به ایشان‌گوشزد کرد که این‌ مسئله به فوت فرزندشان مربوط نیست.

وی اظهار کرد: اگر جامعه قدر معلم را دانسته و معلم نیز قدر رسالت خود را بداند، جامعه گلستان خواهد شد. امروز در این مقطع که آحاد جامعه تحت تهاجم شدید فضاهای مختلف هستند، وجود معلم بسیار آرامبخش و پرورش دهنده جان‌هاست.

رستمی بیان کرد: امروز باید مثال‌هایی در جامعه ما برای آموزش و معرفی الگوها ایجاد شود که پژوهشگاه رویان یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند در این مهم‌‌‌ تأثیر فراوان داشته باشد. مجموعه رویان امروز یک‌ شجره طیبه است و در کنار تمامی تلاش‌های بزرگان این‌ مجموعه خداوند متعال نیز به ایشان اخلاصی داده که کارها را به خوبی به پیش می‌برند.

ارزش افزوده آموزش و پرورش

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم، یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز طی سخنانی با بیان اینکه رویکرد معلمی، ارزش‌آفرین است و اثرات مختلفی دارد، گفت: یک تحقیق ۱۵ ساله در دانشگاه تهران از سال ۷۱ تا ۸۵ انجام شد و نشان داد که آموزش و پرورش بعد از بخش معدن بیشترین ارزش افزوده را دارد.

وی با بیان اینکه ارتباط آموزش و پرورش با پژوهشگاه رویان زمینه‌ای فراهم کرد که دانش‌آموزان ما به دنبال علاقه و انگیزه‌شان بروند، تصریح کرد: امیدواریم این ارتباط در آموزش و پرورش با سرعت بیشتری پیش رود.

نوری پیگیری المپیاد دانش‌آموزی را یکی دیگر اقدامات دانست و گفت: تا پیش از این هر سال بیشتر از ۱۱ مدال المپیاد نداشتیم ولی سال گذشته ۲۲ المپیاد انفرادی به دست آوردیم. همچنین، باشگاه دانش‌پژوهان جوان را احیا کردیم و برای این بخش بودجه ۱۰۰ میلیاردی در نظر گرفتیم. سال گذشته تصویب شد که در ۱۴۰۳ المپیاد فیزیک برگزار شود و مقدمات آن در حال انجام است که بیش از ۸۰ کشور به ایران بیایند و این فرصتی است که رویان خودش را در مجامع بین‌المللی نشان دهند.

یادآور می‌شود، در پایان این‌ مراسم نیز با حضور مسئولان حاضر در جلسه از دو نفر برگزیده مسابقه پایان‌نامه‌های سه دقیقه‌ای و نیز چند نفر از دانش‌آموزان برتر مدارس به ویژه مدارس جنوب شهر تهران تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha