آیه نصب‌شده در دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب اسلامی چه بود
کد خبر: 4137243
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

آیه نصب‌شده در دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب اسلامی چه بود

در دیدار امروز جمعی از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب آیه «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» در محل سخنرانی نصب شده بود که دلالت بر اهمیت و ارزش نفس کار و تلاش انسان فارغ از نتیجه آن دارد؛ البته به شرطی که این تلاش در مسیر خیر باشد، نه شر.

آیه نصب‌شده در دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا در دیدار امروز هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی آیه 39 سوره نجم «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست) در حسینیه امام خمینی(ره) نصب شده بود.

در تفسیر نمونه پیرامون این آیه آمده است که «سعى در اصل به معنى راه رفتن سريع است كه به مرحله دويدن نرسيده، ولى غالبا به معنى تلاش و كوشش به‌كار مى‌رود، چرا كه به هنگام تلاش و كوشش در كارها انسان حركات سريعى انجام مى‌دهد، خواه كار خير باشد يا شر. جالب اينکه نمى‌فرمايد: بهره انسان كارى است كه انجام داده، بلكه مى‌فرمايد تلاشى است كه از او حاصل شده است؛ اشاره به اينكه مهم تلاش و كوشش است هر چند انسان احيانًا به مقصد و مقصودش نرسد كه اگر نيتش خير باشد خدا پاداش خير به او مى‌دهد، چرا كه او خريدار نيت‌ها و اراده‌هاست، نه فقط كارهاى انجام شده.»

از این مسئله برمی‌آید که در اسلام نفس کار و تلاش ارزشمند است و خود کار ثمره و نتیجه انسان دانسته شده و منتج به نتیجه شدن کار نیست که به آن ارزش می‌دهد؛ البته اینکه این تلاش در مسیر خیر یا شر باشد نیز مهم است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آن هر تلاشی را ارزشمند توصیف کرد. براین مبناست که در اسلام یک‌شبه پولدار شدن، قمار، دلالی و ثروت‌های بادآورده مذموم دانسته شده و رسیدن به چنین ثروتی از آنجا که ناشی از تلاش و کار نیست ارزشی نیز ندارد.

لذا به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان «هيچ انسانى هيچ چيزى را به ملكيت واقعى مالک نيست تا اثر آن ملكيت كه يا خير است يا شر يا نفع است يا ضرر عايدش شود، مگر آن عملى را كه كرده و جد و جهدى كه نموده، تنها آن را دار است و اما آنچه ديگران كرده‌اند اثر خير يا شرش عايد انسان نمى‌شود.»

براین مبنا می‌توان از این آیه چنین نتیجه گرفت که این دنیا ميدان تلاش و كار و نتيجه‌گيرى است و انسان مكلّف به انجام وظيفه‌ است، نه حصول نتيجه و از این منظر سعی و تلاش وظیفه انسان است.

انتهای پیام
captcha